Geluidsisolatie; hoe en waarmee?

Archaos

podium-duiker
Over 2 a 3 weken ga ik verhuizen en ik ga een appartement op de benedenverdieping betrekken.
Momenteel ben ik erg twijfelachtig over het feit of mijn toekomstige bovenbuurman straks wel of niet veel gaat 'merken' van mijn muzikale bezigheden.... (gelukkig hoef ik verder niet zoveel rekening te houden ergens mee ivm de ligging van deze woning).
Naast het feit dat ik sindskort beschik over een lekkere Fantom-synth, heb ik ook nog een leuke electrische gitaar met effect-processor/workstation. En daarnaast beschik ik over veel leuke programma's waarmee ik kan freaken oid. Het komt er dus op neer dat ik allle kanten uit kan.
Maar hoe kan ik dit nou zoveel mogelijk binnen de perken houden, zonder dat ik me steeds geforceerd moet inhouden... :confused:
Wat zou ik voor materiaal kunnen gebruiken voor goede geluidsisolatie? Bijv. op plafond etc...
En zouden eierdozen echt goed helpen, of werkt dit slechts beperkt?
Wie zou mijn hierin kunnen helpen en adviseren?

Allereerst is er verschil tussen akoestische platen en geluidisolerende platen. Eierdozen houden geen geluidoverlast tegen ;-) doen misschien wel wat met de akoestiek.

Gebruik de zoek funktie even, wellicht is dit probleem eerder besproken.

succes!

Zeer nuttige link :okdan:
Ben in ieder geval wel van plan om vloerbedekking te leggen in de kamer waar ik mijn muzikale bezigheden zoal zal gaan hebben. En verder wil ik ook dikke gordijnen gaan plaatsen. Tevens wil ik het plafond beplakken (met dubbelzijdige tape) met schuimrubberen platen. Eigenlijk ziet dit er niet uit; lelijk zwart met van die irritante puntjes. Maar vind hier wel wat op; plaats wel wat vlaggen oid :)

Die noppenplaten die je bedoelt is ook geen geluidsisolatie.
Ik denk dat je het best isofix tegen je plafond kunt gooien.
Is bij alle bouwmarkten te krijgen alleen is best wel duur.

Succes en Greetings van Defaulty

Isofix en noppenplaten... Je buren zullen echt het verschil niet horen.. Bespaar je dat geld. Zoals al gezegd/geschreven, wil je geluidsisoleren dan moet je een dubbele wand/kooi maken. het is die bass die overal doorheen vloeit. Kan je nog zoveel noppenzooi opplakke als je wil, maakt geen ruk uit!

R

of een geluidscabine ;-). ik heb er een van buitenmaten 2,2 bij 2,2 (binnenmaten 2 bij 2). onder en bovenburen hebben geen last vanme

zit te denken om deze weg te doen :engel:

Origineel geplaatst door defaulty
Die noppenplaten die je bedoelt is ook geen geluidsisolatie.
Ik denk dat je het best isofix tegen je plafond kunt gooien.
Is bij alle bouwmarkten te krijgen alleen is best wel duur.

Had al een beetje mijn twijfels over die schuimrubberplaten.
Zal wel even binnenkort bij een bouwmarkt vragen naar dat Isofix.

Zou piepschuim oid nog een optie zijn trouwens?

Origineel geplaatst door Archaos
Had al een beetje mijn twijfels over die schuimrubberplaten.
Zal wel even binnenkort bij een bouwmarkt vragen naar dat Isofix.

Zou piepschuim oid nog een optie zijn trouwens?

Isofix , eierdozen, schuimplaten , latex , bier , wc-potten , slagroomtaarten

je kan van alles wat nutteloos is tegen je plafond aangooien !

het kost je geld en je schiet er niks mee op

kijk ook eens bij www.akoestiekwinkel.nl

Sowieso, eierdozen.... NOOOIT doen!
Is de grootste fout die altijd gemaakt wordt betreft geluidsisolatie / absorptie.

Het enige wat die krengen doen zijn de hoge tonen diffuus maken. Daar heb je dus niks aan, sterker nog... dat wil je helemaal niet.

Verder is het noppenschuim alleen maar nuttig voor geluidsabsorptie, je bereikt hiermee dat je ruimte vrij 'dood' gaat klinken. Heel handig voor bijvoorbeeld akoestische opnames, om zo geen onnodige reflecties mee op te nemen.

Wil je een klein beetje resultaat, dan bestaat er van dat hele dikke piepschuim met een soort houtsnippers erop. Ik weet niet hoe het heet, maar ik heb ooit een zooi gekregen van een bouwbedrijfje en dat spul isoleert wel degelijk.
Je moet niet verwachten dat dit spul wonderen verricht... zware bassen gaan altijd overal doorheen, tenzij je idd een ruimte in een ruimte maakt (zwevende ruimte).

Succes!

P.s. Kijk... dit spul bedoel ik:

sjalala.jpg

O ja... en sowieso, als je noppenschuim van plan bent te gaan plakken met dubbelzijdig tape... vergeet het maar, dat blijft niet plakken. Ik heb dat al in 3 ruimtes gedaan en alle 3 pleurde het er na een paar dagen weer af!
Met montagekit blijft het wel goed plakken, alleen moeilijker eraf te trekken als je gaat verhuizen. Heel je behang / stucwerk is dan naar de knoppen :)

Laatst gewijzigd:
TIP:

Je hebt van die hele dunnen platen die vroeger ook bij handenarbeid op school had.
"Ik kan even niet op de naam komen"

Bij de praxis kun je die kopen en kosten geen drol, en weegt tevens ook niks na vernand.

Daarop plak je die noppenschuim met wat plaktroep.

En dan zijn ze goed monteerbaar met dubbelzijdige tape; mits je een gladde muur hebt dan!

Als je ruimte zoiezo akoestiek verantwoordt maakt.
Heb je ook beduinend minder geluidsoverlast, aangezien de energie door de ruimte wordt opgenomen.

dunne platen die niks wegen , noppenschuim, piepschuim met zaagsel , walnootsnippers, druivensap, ontbijkoek, ...

Alles van isolatie tot industriele demping...

www.redux.nl

Heb trouwens ook nog even een ander vraagje.
Maakt het echt veel uit of ik laminaat of vloerbedekking neem?
Ook gezien het feit dat ik een benedenwoning heb.
Maar wat voor invloed zou laminaat verder nog kunnen hebben met weerkaatsing van geluid?

vloerbedekking

vloerbedekking

Ja da maakt ongelofelijk veel uit. Laminaat: is hard en werkaatst en isoleert nauwelijks. vloerbedekking(laten we zeggen tapijt) absorbeert veel van je midden en hoge tonen en vergeet niet: studio's zijn ook stofnesten en derhalve moet je je afvragen of tapijt praktsch is.
Ik zou zelf voor een masseive houstoort gaan, zo dikk mogelijk. grenen kost niks en is redelijk zwaar...eiken is moooier zelf heb ik kempas liggen

Veel belangrijker:

maar akoestiek berekeningen van je kamer. war komen de staande golven en waaar je dippen. Vervolgens moet je gaan bealen wat je aan de akoestiek gaat doen omdat in goede banen te lijden.

Eiigenlijk is je vraag te voorbarig: een vloer keuze beoordeel je nav calculatie van je kamer en haar frequenties. Dan kies je de vloersoort het risico wat je nu krijgt is dat je een vloer gaat nemen die je achteraf akoestisch moet temperen of versterken.

suc6

ps frequentie ruimte zijn magische zoekwoorden....

Origineel geplaatst door matt second
Isofix , eierdozen, schuimplaten , latex , bier , wc-potten , slagroomtaarten

je kan van alles wat nutteloos is tegen je plafond aangooien !

het kost je geld en je schiet er niks mee op

kijk ook eens bij www.akoestiekwinkel.nl

Isofix isoleert geluid wel degelijk zeer goed......
Onze Home theater vrienden van het www.htforum.nl zweren er bij.....

Ik heb zelf een kamer in een kamer gemaakt van vurenhout en gipswanden met tussen de gipswanden en de bestaande muren glaswol. Ben de kamer nog aan het afwerken maar volgens het htforum moet dat al een hoop schelen.
Eigenlijk moet er Isofix ipv glaswol tussen maar dat kan ik niet betalen. Wel ga ik isofix op de deur van de kamer gebruiken.
Ik hoop dat je wat aan de info hebt.

Greetings van Defaulty

zolder1.jpg

zolder2.jpg

zolder3.jpg

Back