Antwoorden gezocht op vragen m.b.t. surround project

Phontaq

+---O---+
Hallo allemaal!

Een tijdje geleden heb ik jullie al op de hoogte gebracht van het afstudeerproject waar ik momenteel mee bezig ben. Ik ben ondertussen al met het ontwerpen van een surround interface begonnen, maar toch bestaan er nog een aantal onduidelijkheden over hoe artiesten het proces van muziek maken beleven op een dieper niveau, hoe ze hier uiting aan geven, en wat de precieze rol van hun apparatuur is binnen dit proces. Een goed inzicht hierin is voor mij essentieel voor het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke interface. Daarom heb ik jullie hulp nodig!

Het gaat om de volgende vragen:

- Hoe evalueer je je eigen muziek? Gebeurt dit bijvoorbeeld op een emotionele, gevoelsmatige manier, of meer op een technische manier, of juist op een hele andere manier? Wanneer ben je tevreden over het eindresultaat? Kun je hiervan een voorbeeld geven?

- In hoeverre ben je afhankelijk van je gebruikte apparatuur om muzikaal creatief bezig te kunnen zijn? Waardoor wordt deze afhankelijkheid veroorzaakt?

- Met wat voor aanpak bouw je een nieuwe track op? Heb je bijvoorbeeld vooraf al iets concreets in je hoofd en probeer je dit bewust uit te werken, of laat je de muziek 'from scratch' vanzelf ontstaan?

Antwoorden mogen hier gepost worden, of in een PB of mail (info@phontaq.com) naar mij gestuurd worden. Alvast bedankt voor jullie hulp!

// Phontaq

Laatst gewijzigd:
Re: Antwoorden gezocht op vragen m.b.t. surround project

Origineel geplaatst door Phontaq
- Hoe evalueer je je eigen muziek? Gebeurt dit bijvoorbeeld op een emotionele, gevoelsmatige manier, of meer op een technische manier, of juist op een hele andere manier? Wanneer ben je tevreden over het eindresultaat? Kun je hiervan een voorbeeld geven? [/B]
Evaluatie: vlak na 't maken van een track is het vooral technisch. Is de mix oke, hoe is de opbouw van de track, sluiten de geluiden goed op elkaar aan enzvoorts. Of ik het dan een lekkere track vind is dan moeilijk te beoordelen. Ik ben dan zo intensief met het nummer beizg geweest, dat ik 'm eigenlijk wel een beetje zat ben. Vanaf een paar weken daarna wordt het meer emotioneel en gevoelsmatig. Vind ik het een goed nummer, raakt het me, kan ik er gewoon lekker naar luisteren. Uiteraard denk soms ook nog aan het technische aspect van de track, maar dat ligt veel meer op de achtergrond. Bovendien ben ik dan veel technische details van de track vergeten. Wat ik ook wel belangrijk vind is het commentaar wat ik van andere mensen op mijn muziek krijg. Het blijft toch altijd moeilijk om je eigen muziek objectief te beoordelen, en als andere mensen daar nuttige input op geven, dan neem ik dat zeker mee in m'n eigen beoordeling.
- In hoeverre ben je afhankelijk van je gebruikte apparatuur om muzikaal creatief bezig te kunnen zijn? Waardoor wordt deze afhankelijkheid veroorzaakt?
Daar ben ik heel erg van afhankelijk. De keuze van synths en sequencer is heel erg belangrijk voor mijn manier van muziek maken. Twee jaar geleden ben ik overgestapt van softsequencer naar RM1x, er ging een wereld voor mij open. Ik zou nooit dezelfde muziek kunnen maken met bijvoorbeeld Cubase. Ook de klank van de synths is erg belangrijk. Ik werk puur op gevoel, niet op basis van muziekale kennis of iets dergelijks. Dus als ik een synth snel naar mijn hand kan zetten en geluid er uit kan toveren wat ik lekker vind klinken, dan wordt ik daar vaak een stuk creatiever van. Ben ik een hele tijd aan het stoeien met een synth die net niet mijn klankkleur heeft, dan haak ik af, zit het er dik in dat ik de hele track wegflikker. Bovendien bepalen de instrumenten en zekere mate ook het soort muziek dat ik maak. In een 808/101/Juno60 combinatie kom ik al snel op techno of elektro uit, terwijl ik met een Pulse, sampler en Nord Modular eerder op ambient/IDM achtige dingen uitkom.
- Met wat voor aanpak bouw je een nieuwe track op? Heb je bijvoorbeeld vooraf al iets concreets in je hoofd en probeer je dit bewust uit te werken, of laat je de muziek 'from scratch' vanzelf ontstaan?
Ik begin meestal met een vrij concreet idee. Ik heb een CD of plaat gehoord, en ik wil ook eens proberen een dergelijk geluid of track te maken. In het begin hou ik me daar dan vrij aardig aan, maar na een paar uur staat er toch nog een totaal andere track. Zoals ik al zei, ik werk op gevoel, dus met een track kan het nog alle kanten uitgaan.

Re: Antwoorden gezocht op vragen m.b.t. surround project

- Hoe evalueer je je eigen muziek? Gebeurt dit bijvoorbeeld op een emotionele, gevoelsmatige manier, of meer op een technische manier, of juist op een hele andere manier? Wanneer ben je tevreden over het eindresultaat? Kun je hiervan een voorbeeld geven?

die technische zaken zijn alleen van belang als ze de emotionele beleving beinvloeden. muziek is emotie

ik hou van simpele apparaten met weinig gedoe/mogelijkheden. ik maak de gaafste dingen als ik gewoon aan t pielen ben.. voorbedachte patches etc werken nooit bij mij

1 onderdeel heb ik vaak al in mn hoofd.. een melodietje een basje, een biet.. maar ook vaak gewoon beginnen en knallen..

Puur op gevoel. Ik merk dat mijn voorkeuren ook niet altijd de juiste zijn. Ik probeer regelmatig naar andere muziek te luisteren en probeer te bepalen hoe hun hun balans hebben staan. Tevreden...... als ik een opname heb gemaakt meestal heel erg, paar dagen later zijn er altijd minpuntjes.

Behoorlijk afhankelijk. Vooral de multitimbraliteit is een beperking. Ook lenen sommige synths zich meer voor bepaalde sounds dan andere waardoor je je vaak gaat beperken in het gebruik van een synth. Ook het aantal auxen (2) om mijn mixer is wel beperkt. Ik had er liever vier gehad.

Trial and error. Meestal kom ik op een melodietje tijdens het jammen. Met dat melodietje krijg ik dan vaak een leuk idee voor zo'n 20 seconden van de track. Om dat stukje heen ga ik dan partijen bijbedenken (bass, strings etc) en de rest van de track bouwen.

Back