Clavia Nord Stage pianos

Mooi om te horen dat het toch raadzaam is om wat langer en beter naar de Stage te kijken.

Even een extra vraag. De toetsenist Scott Kinsey van de jazz fusion band Tribal Tech heeft met de Nord Lead 2 altijd zo'n fantastisch geluid (mix tussen synth-lead & epiano). Ik vroeg me af of dat geluid ook met de synth sectie van de Nord Stage enigszins is na te bootsen.

N Stage recentie

N Stage recentie

Hi

Ik ben sinds 3 maanden in bezit van een Nord Stage 76. Daarvoor heb ik 2 jaar een Electro gehad en een yamaha S80 (5 jaar). De laatste 2 heb ik ingeruild voor een Nord Stage

OVer de Nord Stage:
Het is een geweldig instrument, zeker voor iemand die pianoklavier gewend is ipv waterfall -klavier (hamond)
De geluiden van de e-piano's zijn uiteraard net zo goed als de electro. Ik vind het erg handig dat je meer porgrams kunt opslaan en ze ook een naam kunt geven (het display maakt het makkelijk om een geluid op te zoeken)
Het combineren van geluiden is erg krachtig (bijv piano en e-piano en synth) levert erg mooie combinaties
De piano's zijn goed. In de oefenruimte komen ze beter tot hun recht dan door mijn home speakers. De S80 vond ik thuis beter klinken. Ik vond het echter geen showstopper (wellicht komen er ook nog updates).
Alles is erg toegankelijk (clavia-eigen) dus geen 3 lagen menu's maar alles bij de hand
De synth is (ondanks zijn eenvoud) krachtig en levert mooie leads, synths en bassen af. Voldoende voor mij
Ten slotte vind ik de reverb erg goed. Maakt de geluiden wat minder kaal (nadeel van Electro)
Oh ja: Hij is ROOD !!!!

Nadelen:
- hij is toch weer 7 kilo zwaarder dus als je net als ik hem 2 trappen op moet sjouwen dan sta je te hijgen
- piano's nog niet helemaal top

Ik hoop dat dit helpt

Groeten
Rob

Bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf ook 2 jaar een Electro gehad en was er heel erg tevreden over waarbij met name Fender rhodes en wurlitzer erg goed waren. Hammond kon en kan imo nog niet tippen aan de Hammond XK reeks maar het verschil is niet de aanschaf van een Hammond waard.

Ik zou wel willen dat Clavia een soor stage modular concept ter beschikkking zou stellen op basis van een eigen gewogen of ongewogen hardware toetsenbord waarbij je de sounds die je goed vindt en veel gebruikt gewoon zou kunnen bijkopen. Op die manier zijn muzikanten veel flexibeler (goedkoop basis-systeem waarme ze hun eigen rig kunnen samenstellen) en houden de leveranciers er wat aan over. Helaas toekomstmuziek en wordt mischien ook wel weer saai :)

Afijn, zou iemand iets meer over de zijn of haar mening over met name de 3 akoustische pianos willen vertellen? Hoe vinden jullie het klavier?

Hallo,

Ik heb de Nord Stage gisteren ca 1 uurtje uitgeprobeerd. Ik moet zeggen dat hij inderdaad wel beter klinkt dan de Electro maar vond tegelijkertijd de acoustische pianos wel tegenvallen. Wat ik goed vond aan de Stage waren de vele opties zoals het koppelen van een rhodes met een simulatie amp incl. vervorming, split layers etc. Tevens is galm & delay onontbeerlijk. Ik had met het wandelen door alle presets best veel diversiteit aan geluiden en kan me voorstellen dat veel toetsenisten dit een ideale partner voor op het podium vinden.

De piano sounds hadden heel veel dynamiek wat vooral bij staccato akkoorden heel mooi naar voren kwam. Op het moment dat je een solo lickje speelde met wat hardere toetsaanslagen vond ik de toon vrij snel dichtslaan. Bij navraag kwam de toetsenman van de winkel het zelf uitproberen, die was het er wel mee eens en vergeleek het een beetje met dat typische rhodes effect bij een fender rhodes. Persoonlijk had ik juist een beetje het gevoel dat de samples wel iets uit de familie uit de CP80 kwamen. Wel was dit effect bij piano 2 een stuk minder dominant aanwezig.

maar eerlijk is eerlijk, je kunt er enorm expressief mee spelen en het zijn zeker geen verkeerde pianos. Ik wacht voorlopig nog even en blijf bij mijn P250 met mogelijk een electro rack als optionele uitbreiding.

Ik vermoed dat die Stage dan nog de oude pianosample had. De nieuwe (met OS 2.0) klinkt echt twintig keer beter!

Daar heb ik eerlijk gezegd niet op gelet en ik hoop dat dat inderdaad het probleem is. Kortom, nog maar een keertje voor de herkansing :)

Heb de mijne besteld: 2815,- voor de 88, nieuw en moet er maar 30 km voor rijden.
Verder nog de vervoerzak voor 245,-..

Mooie prijs lijkt me.. Ik ken er die evenveel betaald hebben voor de Compact.

Origineel geplaatst door Jeroen
Ik vermoed dat die Stage dan nog de oude pianosample had. De nieuwe (met OS 2.0) klinkt echt twintig keer beter!

Ik vind de acoustische piano's ook tegenvallen (met OS 2.0)

Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Ik vind de Stage piano beter dan bijvoorbeeld The Grand 2 van Steinberg. Hij klinkt natuurlijker, minder klinisch (alsof er wat ambience in de sample zit, wat ook weer niet zo is). Maar goed, ymmv.

Ik denk dat het maar eens te meer duidelijk wordt dat het nabootsen van een echte acoustische piano toch heel moeilijk blijft. De samples op het internet klinken dan heel erg mooi terwijl in de praktijk daar maar een fractie van overblijft. Zelfs mijn P250 haalt het gewoon niet bij een echte piano. De Stage heeft weliswaar een ander concept (raw type stage piano) maar faalt op een vergelijkbare manier in de sample-kwaliteit. En het valt mij met name op dat dit minder bij e-pianos gebeurt...

Hetzelfde probleem zie ik ook bij de gitaar modelling kastjes (Line6 etc), die modelleren alle gitaar sounds heel getrouw en het eindprodukt komt heel erg dicht in de buurt van het orgineel maar als je er dan live mee speelt mist die feeling waarmee de sound zo mooi onder je vingers kan worden gevormd. Ik zou graag willen dat het anders is maar kan helaas geen andere conclusie geven op dit moment.

Wel vind ik dat er veel geluiden zijn die wel goed zijn te modelleren waarbij o.a. rhodes, wurlitzer, clavinet & hammond er positief uitspringen. Ook voor gitaren geldt dit: de zwaar overstuurde lead sounds zijn eenvoudiger te modelleren dan de cleane en licht overstuurde (crunch) sounds. Mijn advies: wees flink kritisch op Clavia en anderen zodat ze nog meer effort steken in het perfectioneren van hun sampling technieken. Er is dus nog hoop....

Ookal is de modelling techniek kwa geluid perfect, zo'n variax (line6 gitaar) kan nooit aan alle aspecten voldoen. Een strat klinkt en voelt als een strat, een les paul klinkt en voelt als een les paul.
Een variax klinkt (onder andere) als een strat en/of een les paul, maar voelt als een variax. Daar zit het 'm en dat is niet te veranderen.Daarom zijn dit soort apparaten ook erg geschikt voor opnames: het gaat om het eindproduct en dat zal goed klinken.

Als je trouwens geweldige clean en crunch sounds uit je podXT wilt hebben moet je de vintage expansion kopen!

Ik heb de Nord Stage nu al een paar maanden en ben helemaal weg van de piano-sounds. Een poosje geleden heb ik een Kurzweil 2600 in huis gehad, die ook bekend stond om zijn pianogeluiden, maar die heb ik toch maar weggedaan. Belangrijkste verschil is het 'zingen' ofwel resoneren van de verschillende 'snaren' dat de Nord Stage piano's heel levendig maakt. De Kurzweil had dat in de eerste seconde na het aanslaan, maar daarna valt het geluid dood. Zoals dat eigenlijk met de meeste stagepiano's gebeurt (overigens niet met The Grand, die heeft dat resonantie effect ook). Je hoort inderdaad ook dat resonantieefect als je het sustainpedaal indrukt.

Ik heb zelf een echte oude en hele mooie Hoffman piano ernaast staan, en ik moet zeggen dat een echte piano nog altijd mooier is, maar het verschil wordt wel heel klein.

Mijn favoriete piano is de Yamaha C7 closed mic, versie 2.1. Mooier dan de Steinway. De C7 is gebaseerd op 64 meg aan samples waardoor ik wat andere piano sounds eruit heb moeten gooien, maar ja, als je een C7 en een Steinway hebt, waarom dan nog een upright piano.....

Als je de vergelijking wilt maken met de Electro, vergeet dan niet dat de Stage eigenlijk twee electro's heeft, ofwel je kunt twee electro-sounds layeren. Dat lukt je met de Electro zelf niet.... Dacht ik.

De synth op de Stage is een zwaar ondergewaardeerd onderdeel. Ik krijg alle 'analoge' sounds die ik ermee wil maken eruit, zelfs zo goed dat ik mijn NOAH van Creamware eruit wil doen (iemand belangstelling? ;-). Prachtig staaltje is de unison knob, die je de afwezigheid van een tweede oscillator meteen doet vergeten.

In de band is de Stage onovertroffen. Komt er uitstekend door, het is echt een MUZIEK-instrument, waarop je kunt musiceren, je hebt het gevoel dat je het echte instrument gebruikt. In tegenstelling bijvoorbeeld met mijn Fantom S, daar bij blijf je het gevoel hebben te maken te hebben met een trukendoosje.

Ik gebruik de CP80 emulatie erg veel, ik voel met net Peter Gabriel on stage....

Mijn Stage gaat voorlopig niet meer weg.....!

Hallo Laandodeman,

Ik ben erg benieuwd hoe de stage klinkt in de setting van een band? In de winkel klinkt ie goed, zolang ik er geen pop/rock mee speel. Nu weet ik niet welke versie er op stond en ik begrijp dat je verschillende samples kunt downloaden?

Heb nu een P250 die eigenlijk altijd goed in het gehoor ligt bij elke muziekstijl.

Is er veel verschil tussen de samples en de verschillende versies?

Groet,
Daniel

Back