Vraagje over adat opname

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Ik heb vaak problemen met dat mn laag veel minder aanwezig is of amper aanwezig is nadat ik t heb opgenomen..

Nu was ik benieuwd als ik via Adat zou opnemen zou mn geluid dan beter blijven staan?
en dan had ik gedacht aan een digital out op een eind compressor o.i.d.

natuurlijk zal t ook wel wat uitmaken met hoe de adat inputs/outs zijn etc.

maar globaal gesproken? blijft er meer van je geluid staan als je via adat opneemt tegenover analoge inputs?

misschien kan ik ook beter even vermelden welke geluidskaart ik heb.. aangezien t wel wat zou uitmaken

t gaat hier dus om adat op de Emu M vs analoge inputs van de Emu M (1212m 1820m 1616m etc.) series

hoop dat iemand met deze info mn vraag kan beantwoorden :)

en waar ik ook benieuwd naar ben, die digitale outputs op bijv. compressors zit daar een wereld van verschil tussen?
of zijn die verschillen er alleen als je gaat meten, en niet echt hoorbaar dus..
 
Laatst gewijzigd:
Hangt van de AD converter af en niet Adat.
 
ik heb geen ervaring met EMU-geluidskaarten en heb ook nog nooit gehoord dat EMU's slecht zijn bij de opname van het laag. Zou het kunnen dat je misschien per ongeluk een EQ-achtige instelling in je EMU-kaart (voor zover die er is) aan hebt staan ? Mijn EWS64XL bijvoorbeeld heeft dergelijke instellingen, zodat je op te nemen signaal meteen door (bijv) een hpf gestuurd wordt. (werkt voor geen meter en staat bij mij dus ook uit).

ik zag dat je als AD-converter een ADA8000 gebruikt. Bij ons bandje gebruiken we die ADA8000 voor de opname van een drumkit. Dat klinkt gewoon goed, ook de kick dus. Bij ons hangt de ADA8000 aan een motu828mk1. ik heb wel eens een 1 op 1 vergelijking gedaan tussen de microfooningangen van de motu en die van de ada en ja, de motu klinkt beter, maar voor de opname van drums klinkt de ada voor ons meer dan voldoende.

Mijn conclusie is dus dezelfde als die van Fuse: het hangt van de converter af.
 
ik gebruik de ada8000 niet .. maar als ik nu via adat zou gaan werken, dan ben ik dus eigenlijk afhankelijk van de convertor op de eindmix compressor toch? als t daarin is omgezet naar digitaal kan t toch verder zo direct ongewijzigd mn sequencer o.i.d. in? aangezien t signaal al digitaal mn pc in komt? en verder had ik gehoopt dat ik door de adat verbinding beter geluid zou krijgen omdat t niet meer door normale kabels heen hoeft van 3 meter lang

ik dacht dus dat opzich de adat input op een geluidskaart weinig verschil maakt en als ik t goed begrijp is in dit geval dus alleen de AD converter op de eindmix compressor van belang.. en verder speelt er geen proces meer af in mn geluidskaart waardoor t signaal weer minder word? weet iemand of in dit geval AD convertors van focusrite of mindprint beter zijn als de analoge convertors op de emu M serie?

@ gemmetje er staan verder geen vreemde dingen aan, heb alles gechecked enzo.. als ik op mn mixer een signaal heb wat ver over de 0db zit en ik zie op welk level t cubase binnen komt dan klopt er ook geen fuck van.. tuurlijk zal t niet gelijk zijn.. maar op cubase is ie dan nog niet eens halverwege richting de 0db .. maar goed ik ga vanavond voor de zekerheid nog maar eens wat testen en prutsen..

bedankt voor de tips
 
Origineel geplaatst door resonance
weet iemand of in dit geval AD convertors van focusrite of mindprint beter zijn als de analoge convertors op de emu M serie?
Lijkt me van wel maar je zou het zelf moeten kunnen horen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Lijkt me van wel maar je zou het zelf moeten kunnen horen.

probleem is dat ik dan 399 euro verder ben ofzo .. aangezien ik er een expansion board voor moet kopen..

op de emu M serie worden iig convertors gebruikt die ook op de digidesign pro tools zooi worden gebruikt..

over de convertors op het mindprint expansion board heb ik t volgende kunnen vinden, alleen t zegt me geen reet..

DI-MOD 24/96

Frage: Welcher Wandler wird beim DI-MOD 24/96 verwendet?

Antwort: Es handelt sich um hochwertige 24 bit Wandler von AKM. Die A/D Wandlung macht ein AK 5393 VS, die D/A-Wandlung macht ein AK 4393 VF.
 
volgens mij zijn er maar een paar bedrijven die 192khz convertors gebruiken. (2 ofzo)
dus dat zijn vaak dezelfde convertors. maar de rest van de kaart is ook belangrijk niet alleen da/ad en vice versa

leuk dus van die e-mu met'dezelfde convertors als protools, maar de nieuwe esi kaarten hebben de convertors ook (vaak akm oid)
tis alleen de rest van het design wat ook mee speelt en laat dat nu net ff wat beter zijn bij digidesign dan bij emu/esi.

verder denk ik niet dat het verschil maakt of je het nu via adat opneemt. het hangt gewoon af van adatbox je erop hebt aangesloten (welke preamps zitten daarin, wat voor onderdelen zijn er gebruikt op het board, etc etc)
 
Koop een "vintage" HW sampler zet 'm in opname stand en laat hem D/A doen.
Je moet een hele serieuze audio interface kopen om dit te benaderen.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Koop een "vintage" HW sampler zet 'm in opname stand en laat hem D/A doen.
Je moet een hele serieuze audio interface kopen om dit te benaderen.

dat is opzich wel een goed idee, er werd me een tijdje terug ook verteld dat je betere kwaliteit krijgt als je via een hardware sampler sampled en afspeelt ipv via soft samplers die over je geluidskaart gaan..

ik kan aan een Emu E64 komen.. zou deze goed zijn voor het D/A werk ?
 
Ik heb ook een 1820m en ik heb helemaal geen problemen met het laag, beetje raar
Ik neem gewoon op direct vanaf mijn mixert en ben tevreden over het resultaat.
 
ik heb t probleem gevonden .. heb net mn oude kabels verwisseld voor gebalanceerd kabels ..

bleek dat mn oude ongebalanceerde kabels eigenlijk 4 kabels waren waarvan 2 lange zijn gemaakt, ook met tape aan elkaar vast gemaakt..

was alweer vergeten dat mn pa ooit die kabels verlengt had.. mn signaal lijkt in ieder geval beter nu..
 
Back
Top