karakteristieken bassdrum in substractive synthese

Knaller

minimal moozik
Hallo forum,

Kan iemand me vertellen wat de karakteristieken eg basics zijn van een bassdrum patch in subtractive synthese? Ik wil een wat zachtere bassdrum maken met de virus (de patch "dry beat" komt in de buurt maar is nog niet precies wat ik wil hebben). Iemand met tips?

Alvast bedankt!

Knaller

Een zelfoscileerende filter zonder volume adsr maar met filter adsr (korte attack, korte release). 2osc op sinus zetten, mét volume adsr met lange release. Die 2 mixen en afstellen tot het 1 geheel wordt. Volgens mij kreeg ik ooit zo wel basskicks...

Standaard wil het filter van de virus niet zelf oscilleren. Daarom moet je wat ruis toevoegen.
De meeste kicks op de virus worden gemaakt door de lfo als oneshot in te stellen en deze dan de osc pitch laten moduleren. (Eerste spectral wave is ook een sinus)

Succes

de 909 kick bestaat uit 2 delen:

een saw oscilator die zo ver gefilterd wordt dat er nauwelijks harmonischen over zijn naast de grondtoon, en dus bijna een sinus wordt (hiervoor kan je ook een driehoek gebruik). De pitch van deze oscilatoe laten moduleren door een adsr en in feite een hele snelle "piiieeeuuuwww" ervan maken.

Voor het laag, neemt men gewone saaie droge witte ruis, die door een lpf heen om het hoog eruit te krijgen en dit wordt toegevoegd aan de andere oscilator. Beide door dezelfde adsr voor het volume.

Dank allen voor het advies, ga er vanavond eens goed ervoor zitten, zal wel flink experimenteren worden aangezien ik nog weinig ervaring heb in het bouwen van patches met voorbedachte rade :)

Back