Wat vinden jullie van Doepfer?

Uiteindelijk is het natuurlijk idd toch een verhaal van what get is what you pay for... of in goed engels, je krijgt waar je voor betaalt

ik zou als eerst gaan voor de
- synthesizer.com sowieso the moog look en de ledjes erop...
- dan motm, look is cool, maar mist de ledjes, vamwege ruis, tja je koopt toch analog :)
- dan analogue of doepfer.

ik vind analogue systems de look iets minder, wit, maar ja dat zal verder niet van belang zijn voor het geluid

heeft er iemand van jullie al ooit wat besteld aan deze producten vanuit usa? wat zijn de bijkomende kosten dan?

Hmmm, interessant onderwerp inderdaad.

Er zijn heel veel redenen om voor een bepaalde modular te kiezen, maar een combinatie is het beste. Ik heb momenteel Doepfer (met een Dirk Lindhof module) en een Bohm Soundlab.

Mijn meningen over die modulairs:
Doepfer heeft veeeeeeel modules, goedkope modules en een dealer in nederland. De kwaliteit is echter minder goed dan andere modulars (nog steeds een hele goede kwaliteit, maar de 'standaard' modules knallen er niet echt uit.) Doordat Doepfer zo goedkoop is durven meer mensen te experimenteren met Doepfer systemen en krijg je allerlei mensen die modules maken die in een Doepfer passen: Dirk Linkhof ( http://www.msc175.de/ ) , curetronic (http://www.midi-cv.de/curetronic/bau/curetronic.htm ) enzovoort. Allemaal EuroCardjes, die passen op je systeem en dus kun je leuke variaties krijgen. Het grootste voordeel van Doepfer is de varieteit aan modules en het formaat. Ik heb momenteel 39 modules.. Stel je eens voor dat dat MOTM's, Moog's of Synthesizers.com's waren... Dan moest ik verhuizen. Maar zoals ik al zei: Doepfer klinkt soms wat iel (WASP filter buiten beschouwing gelaten) en de standard VCOs (A-110s) zijn niet 'vet'. De A-111s ken ik niet, maar waarschijnlijk zijn die lekkerder.
Verder heb ik ook een Bohm Soundlab met 3 VCOs, 2 ADSRs, 4 VCAs, speaker, enzovoort.. Toen ik het eerste geluidje uit die Bohm hoorde, wist ik meteen dat ik uitgekeken was op Doepfer A-110 VCOs. De Bohm heeft CEM 3340's, 3330's, 3360's. Dat hoor je toch echt wel. Veel warmer geluid en wel bananenstekkers!. Verder heeft ie niet veel spectaculaire modules, standaard LFO, S&H en Noise. Daarom stuur ik hem vooral aan met mijn Doepfer! Dus Doepfer voor de controle en Bohm voor het geluid! Dat is dus het mooie van modulars!
Ik zit zelf natuurlijk ook naar andere systemen te kijken en alles heeft zijn voors en tegens. Het starten is vaak zo duur.. MOTM (voeiding + VCO + Rack) $ 650 idem Modcan (wat een lelijk rack/ voeding trouwens), Synthesizers.com heeft een verschrikkelijke naam DOT COM!!! en heeft te veel voedingen.. Blacet is weer compact, maar volgens mij te klein om veel modules te kunnen ontwerpen. Analogue Solutions heeft heel erg leuke gecombineerde modules. Die zijn voor beginnende modulaire freaks volgens mij erg interessant. Analogue Systems heeft weer veel modules, die eens zo goed zijn als die van Doepfer, maar ook eens zo duur.. Persoonlijk hou ik daar minder van, maar ze hebben wel mooie cabins. Verder is er Paia, maar daar heb ik geen zin in, ik weet niet waarom.
Ik denk dat mijn volgende module zal komen van curetronic, Dirk Lindhof (EMS + sequencer), MOTM (als ik lingo win) of Modcan (omdat ik Cyntia modules wil en gek ben van bananenstekkers!).
Echt zelf Formantjes bouwen ga ik maar niet doen... Ik ben toch te lui daarvoor.

MOTM is wel door echte analogue freaks opgezet in nauwe samenwerking met Analogue Heaven. Dat is eigenlijk het grootste bewijs, dat het bij MOTM wel goed zit. Al met al weet ik het dus nog helemaal niet, maar ik weet een ding zeker...... Modulars zijn leuk, want uiteindelijk heb je niet 1 MOTM en 1 Doepfer en 1 Bohm, maar 1 grote modulaire synth... En daar gaat het om..

p.s. Marten... Als jij die fenix scoort, dan kom ik meteen kijken.... Die is inderdaad niet te geloven.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Analogue Systems heeft weer veel modules, die eens zo goed zijn als die van Doepfer, maar ook eens zo duur.. Persoonlijk hou ik daar minder van, maar ze hebben wel mooie cabins

Ze hebben zeker mooie cabins! op die sorcerer ben ik helemaal verliefd:luv: maar dat echt een dure grap.... maar als ik de lorterij nog es win.. (moet ik wel eerst meedoen natuurlijk ;) )

Trouwens, je ou ook analogue systems vco's in een doepfer kast kunnen plaatsen toch.. dat lijkt me ook wel een vette optie.. denk dat ik morgen maar es bij the music house ga kijken.. en natuurlijk om die odyssey te beluisteren, en heel misschien hebben ze wel een machinedrum staan... (waarom is er zoveel leuk spul op deze wereld?)

Het probleem blijft bij modulaire modules dat ze altijd vertikaal zijn en je dus een rail nodig hebt om ze in een 19" rack te kunnen proppen. Ik hou gewoon wat Bohms in de originele kast (met keys en joystick) en diegene die er niet meer in passen stop ik apart in een doosje (bijvoorbeeld een VCO, ADSR en VCA, leuk voor bij de sherman filterbank!) Uiteindelijk zal ik wel een grote kast met allerlei verschillende modulairs hebben, maar om nu al 1000 euro aan kasten, racks en voedingen uit te geven, daar pas ik voor...

dat vind ik juistt het voordeel van doepfer en analogue systems, als dan kun je een doepfer module in een analogue systems kast proppen, en een analogue systems module in een doepfer kast. Het enige wat je moet doen is idd een voeding erbij kopen, maar die leveren zowel dopefer als analogue solutions als ik me niet vergis

de A-111 VCO's zijn inderdaad erg veel beter dan de standaard A-110 vanwege de gebruikte CEM chip maar daardoor ook stukken prijziger. ze hebben wel vaker een budget en een luxe versie van een bepaalde module, lekker flexibel en slim.
Een voltage controlled envelope is soms handig maar zeker niet altijd nodig dus dan neem je bijv. 2 standaard envelopes en een VC versie.

ik heb inmiddels zo'n 60 Doepfer modules en ben over het algemeen erg tevreden.
Een keer had ik een rotte module maar dat werd binnen 5 minuten gefikst door de TD van importeur Music House.
Toch wel handig als je zelf niet zo handig bent met een soldeer-ijzer.

En de prijs is zo laag dat iedereen mee kan doen wat IMHO best wel belangrijk is.
hoe meer zielen hoe meer vreugd - en toekomst voor het hele genre.

Ik vind de sound van de Doepfer systemen zeer goed, echt variabel en bruut klinkend!
Ken ze al een tijd en er staat er zeker 1 op mijn verlanglijstje! Maar op het moment wil ik liever
mijn arsenaal synths perfect beheersen voordat ik weer aan iets nieuws begin!

Peace!

Kijk, een doepfer is meer als een Sherman Filterbank I. Je houdt ervan of niet. Mijn doepfer klinkt smerig... Net als een Sherman Filterbank I.. Niet warm, maar smerig.

Back