Hmmm, interessant onderwerp inderdaad.
Er zijn heel veel redenen om voor een bepaalde modular te kiezen, maar een combinatie is het beste. Ik heb momenteel Doepfer (met een Dirk Lindhof module) en een Bohm Soundlab.
Mijn meningen over die modulairs:
Doepfer heeft veeeeeeel modules, goedkope modules en een dealer in nederland. De kwaliteit is echter minder goed dan andere modulars (nog steeds een hele goede kwaliteit, maar de 'standaard' modules knallen er niet echt uit.) Doordat Doepfer zo goedkoop is durven meer mensen te experimenteren met Doepfer systemen en krijg je allerlei mensen die modules maken die in een Doepfer passen: Dirk Linkhof (
http://www.msc175.de/ ) , curetronic (
http://www.midi-cv.de/curetronic/bau/curetronic.htm ) enzovoort. Allemaal EuroCardjes, die passen op je systeem en dus kun je leuke variaties krijgen. Het grootste voordeel van Doepfer is de varieteit aan modules en het formaat. Ik heb momenteel 39 modules.. Stel je eens voor dat dat MOTM's, Moog's of Synthesizers.com's waren... Dan moest ik verhuizen. Maar zoals ik al zei: Doepfer klinkt soms wat iel (WASP filter buiten beschouwing gelaten) en de standard VCOs (A-110s) zijn niet 'vet'. De A-111s ken ik niet, maar waarschijnlijk zijn die lekkerder.
Verder heb ik ook een Bohm Soundlab met 3 VCOs, 2 ADSRs, 4 VCAs, speaker, enzovoort.. Toen ik het eerste geluidje uit die Bohm hoorde, wist ik meteen dat ik uitgekeken was op Doepfer A-110 VCOs. De Bohm heeft CEM 3340's, 3330's, 3360's. Dat hoor je toch echt wel. Veel warmer geluid en wel bananenstekkers!. Verder heeft ie niet veel spectaculaire modules, standaard LFO, S&H en Noise. Daarom stuur ik hem vooral aan met mijn Doepfer! Dus Doepfer voor de controle en Bohm voor het geluid! Dat is dus het mooie van modulars!
Ik zit zelf natuurlijk ook naar andere systemen te kijken en alles heeft zijn voors en tegens. Het starten is vaak zo duur.. MOTM (voeiding + VCO + Rack) $ 650 idem Modcan (wat een lelijk rack/ voeding trouwens), Synthesizers.com heeft een verschrikkelijke naam DOT COM!!! en heeft te veel voedingen.. Blacet is weer compact, maar volgens mij te klein om veel modules te kunnen ontwerpen. Analogue Solutions heeft heel erg leuke gecombineerde modules. Die zijn voor beginnende modulaire freaks volgens mij erg interessant. Analogue Systems heeft weer veel modules, die eens zo goed zijn als die van Doepfer, maar ook eens zo duur.. Persoonlijk hou ik daar minder van, maar ze hebben wel mooie cabins. Verder is er Paia, maar daar heb ik geen zin in, ik weet niet waarom.
Ik denk dat mijn volgende module zal komen van curetronic, Dirk Lindhof (EMS + sequencer), MOTM (als ik lingo win) of Modcan (omdat ik Cyntia modules wil en gek ben van bananenstekkers!).
Echt zelf Formantjes bouwen ga ik maar niet doen... Ik ben toch te lui daarvoor.
MOTM is wel door echte analogue freaks opgezet in nauwe samenwerking met Analogue Heaven. Dat is eigenlijk het grootste bewijs, dat het bij MOTM wel goed zit. Al met al weet ik het dus nog helemaal niet, maar ik weet een ding zeker...... Modulars zijn leuk, want uiteindelijk heb je niet 1 MOTM en 1 Doepfer en 1 Bohm, maar 1 grote modulaire synth... En daar gaat het om..
p.s. Marten... Als jij die fenix scoort, dan kom ik meteen kijken.... Die is inderdaad niet te geloven.