Equalizing in Cubase SX 3

Coolice

Nieuwkomer
Ik heb er eigenlijk de balle verstand van equalizing. Nu wil ik dit wel leren. Daarom ben ik op zoek naar tips, handleidingen of boeken (liefst in het Nederlands). Ik gebruik Cubase SX 3 als sequencer en maak dance muziek. Ik lees wel vaker tips, maar eigenlijk begrijp ik niet waar ze het over hebben. Waar moet ik op letten, zodat instrumenten goed uit de verf komen en niet elkaar in de weg zitten.

Waarom koop je in godsnaam een idioot duur programma als Cubase SX3 als je nog niet eens weet hoe een eq werkt?

Origineel geplaatst door Kraan
Waarom koop je in godsnaam een idioot duur programma als Cubase SX3 als je nog niet eens weet hoe een eq werkt?

Ik snap je verbazing wel, maar volgens mij gaf de topicstarter al aan Cubase vooral als sequencer te gebruiken. Ik heb zelf ook Cubase maar zou ook niet durven beweren dat ik alle features onder de knie heb.

Dmv EQ accentueer je geluiden en geef je ruimte aan andere geluiden.

Als je bijvoorbeeld je bas beter uit de verf wil laten komen kan je het laag uit andere geluiden weghalen. (bij bijvoorbeeld je lead, sommige drumgeluiden of effecten).

Je kan ook je geluiden accentueren door een scherp bult te plaatsen op het gebied waar het geluid 'als het ware zit'.

Ga eens met +8 dB door je spectrum heen (per spoor) en kijk waar het lekkere randje zit wat jij wil horen. Ik zeg 8 db omdat het dan makkelijker te vinden is. Hierna zou ik hem wel terug naar 1 of 2 dB zetten.

wie gaat er verder? Of praat ik poep ! :D

Origineel geplaatst door Kraan

Wat een reactie..... Hij vraagt toch om tips voor handleidingen etc.

Techniek kun je leren, gevoel voor muziek moet je in je hebben..... Als iemand gevoel heeft voor muziek en hier iets mee wil doen kan hij toch een programma kopen om het vervolgens te leren....

Niet lullig bedoelt maar soms heb ik het gevoel dat de techniek belangrijker wordt dan de emotie in de muziek....

Groet,

Olav

Re: Equalizing in Cubase SX 3

Origineel geplaatst door Coolice
Ik lees wel vaker tips, maar eigenlijk begrijp ik niet waar ze het over hebben. Waar moet ik op letten, zodat instrumenten goed uit de verf komen en niet elkaar in de weg zitten.

Je zegt het zelf al; het moet elkaar niet in de weg zitten.

Vergelijk het met een blokkendoos die je van de zijkant bekijkt. Een instrument in een mix heeft een breedte en een hoogte. Wat je met een equalizer doet is de breedte aanpassen. Wat je met je volumeslider doet is de hoogte aanpassen. Stapel je een aantal dingen op elkaar en komt de hoogte boven de doos uit, dan kun je met een compressor de blokken zodanig "pletten" dat de stapel niet boven de rand uitsteekt. Een limiter kan de stapel (of een enkel hoog blok) gewoon afzagen.

Met een echte blokkendoos is het makkelijk; een blok kan niet door een ander heen steken. Met je mix is het lastiger; als 2 blokken door elkaar heen zitten zitten ze elkaar in de weg, en de plaats waar ze overlappen wordt "opgeteld" in de hoogte. Ook al wil je ze niet stapelen, het deel wat overlapt vormt een bult. Niet de bedoeling dus.

Hoe kun je dit voorkomen? Nou, heel simpel. Allereerst moet je jezelf aanleren om met een equalizer alleen maar weg te kappen. Je ziet de lijn in een equalizer? Als je een hoekje wilt ophogen is dat gelijk aan het stuk wat niet in de hoek zit weg kappen.

Zet een equalizer op elk kanaal dat je hebt (bij Cubase is dat dus standaard - je moet 'm wel aanzetten). Luister naar 1 enkele track; niet het totaalplaatje maar 1 instrument.

Allereerst kap je het laag af totdat je hoort dat de equalizer het geluid gaat beinvloeden; als het "dunner" klinkt zit je al wat te ver. Als je het verschil niet meer kunt horen is het goed (zorg wel dat je fatsoenlijke monitorspeakers hebt, anders wordt het verschil horen lastig!).

Vervolgens kap je het hoog af. Daar zul je het verschil eerder in merken. Gewoon weghalen wat je kan; als je merkt dat het verschilt zit je te ver, dus dan even een tikkie terug en luisteren of het hetzelfde klinkt.

Bij gesamplede loopjes is het sowieso een heel goed idee om dit te doen; als de loop langzamer of sneller wordt afgespeeld kunnen er frequenties in komen die in het origineel er niet in zaten of niet opvielen. Loops zijn behoorlijke "vervuiling" voor je mix.

Op je eindmix smijt je nog eens een equalizer die alles onder de 50hz weghaalt. Hier kun je weer wel een bultje maken om de mix wat meer lucht te geven, zo rond 12khz ergens.

Op die manier zorg je er voor dat de blokken in de doos vrij van elkaar staan en elkaar niet in de weg zitten. Nu hoeven de blokken niet keihard recht afgekapt te worden; equalizers hebben niet zo'n steile randen. De steilheid is weer iets waar je naar moet luisteren en mee moet goochelen. De equalizer in Cubase heeft de luxe om de steilheid in te stellen; vele mengpanelen hebben die niet, maar hebben toch prima mixen voort kunnen brengen.

De reden dat je een plugin zou kunnen gebruiken is omdat een equalizer neutraal kan klinken of karakter kan hebben. Dat laatste houdt in dat de rechte lijn die je op je scherm ziet nog wat hobbels erin heeft die door velen als prettig worden ervaren. Het doet niet perse af aan de nauwkeurigheid, maar het kan wel interessantere resultaten opleveren dan een neutrale EQ.

Origineel geplaatst door olav
Niet lullig bedoelt maar soms heb ik het gevoel dat de techniek belangrijker wordt dan de emotie in de muziek....

Mwa, dat niet zozeer, denk ik; het is misschien meer een instinctieve reactie - "ik heb er voor moeten zweten en in mijn tijd had je geen internet waar je het kon vragen, dus zoek het nu ook zelf maar uit". Heel begrijpelijk; van zelf uitzoeken en prutsen leer je een hoop, maar niet zo snel :). Dat dus - en je wordt geacht je apparatuur te kennen, of die nou hard of soft is.

Zie ook hier: http://www.hottrackmusic.com/Music_Production_Tutorials_Information.htm

Re: Re: Equalizing in Cubase SX 3

Re: Re: Equalizing in Cubase SX 3

Origineel geplaatst door Yoozer
Allereerst kap je het laag af totdat je hoort dat de equalizer het geluid gaat beinvloeden; als het "dunner" klinkt zit je al wat te ver. Als je het verschil niet meer kunt horen is het goed (zorg wel dat je fatsoenlijke monitorspeakers hebt, anders wordt het verschil horen lastig!).
Hier gebruik ik dus de 'lo' equalisatieband. Gebruik ik dan de high pass? De frequentie staat standaard ingesteld op 100 Hz. Moet ik deze dan telkens verhogen totdat het dunner begint te worden? En de Q-knop blijft die gewoon op 0 staan?

Origineel geplaatst door Yoozer
Vervolgens kap je het hoog af. Daar zul je het verschil eerder in merken. Gewoon weghalen wat je kan; als je merkt dat het verschilt zit je te ver, dus dan even een tikkie terug en luisteren of het hetzelfde klinkt.
En hier gebruik ik de 'hi' equalisatieband op low pass? En dan vanaf 12000 Hz telkens verlagen?

Re: Re: Re: Equalizing in Cubase SX 3

Re: Re: Re: Equalizing in Cubase SX 3

Origineel geplaatst door Coolice
Hier gebruik ik dus de 'lo' equalisatieband. Gebruik ik dan de high pass?
Een laag-doorlaat (pass) filter is een hoog-blokkeer (reject) filter :). Als je het laag wegfiltert laat je het hoog door, dus is dat high-pass.

De frequentie staat standaard ingesteld op 100 Hz. Moet ik deze dan telkens verhogen totdat het dunner begint te worden? En de Q-knop blijft die gewoon op 0 staan?
Je kunt door in het EQ-venster te klikken een puntje laten zien met een nummer ernaast. Dat werkt misschien wat intuitiever dan een stel knoppen.

En hier gebruik ik de 'hi' equalisatieband op low pass? En dan vanaf 12000 Hz telkens verlagen?
Niet perse 12k, maar een mix heeft verschillende delen die je als je luistert "voelt" als "luchtig", "warm", "midden" en "bas".

Hier is een hele uitgebreide lijst ervan: http://www.futureproducers.com/forums/showthread.php?s=&threadid=29861

Je ziet dan ook gelijk welke instrumenten erbij horen.

Ga er gewoon van uit dat een EQ een statische band-pass/reject filter is met een instelbare bandbreedte, afsnijfrequentie, en steilheid. Een echte trapezoide vorm krijg je er niet altijd uit - daar heb je 2 filters voor nodig die elkaar overlappen. Helaas kan ik het momenteel even niet voor je uittekenen; dat zou het gelijk duidelijk maken :).

Back