Drums, Welke Effects ???

J-Run

Bak koffie of geluid??
Hey,

Zoals jullie weten weet ik niets van drums (wel van synths), dus heb ik jullie hulp nodig.

Nou weet ik dat er 4 of 5 groepen veel gebruikte effecten zijn :
Modulation, Modification, Delay, Reverb/Compressor en de rest zoals vocoders.

Welke effects klinken nou het vetst in de drums a la techno/trance?:confused:

Helpme

CU M8's *D

J-Run

Ik gebruik zelf vaak eq, distortion, en gate/compressor/limiter.

Reverb gebruik ik amper. Soms een simpele echo, soms een hele korte echo op 100% zonder feedback op 1 a 2 ms voor een 'hol' geluid.

Verder ben ik de laatste tijd aan het spelen met het stapelen van verschillende kicks, dat levert soms ook interessante resultaten op.

Op drums gebruiken wij vaak:
  • Een sherman filterbank of elke andere filter bak...
  • Reverb...
  • Delay....
  • Compressie...

Verder is het leuk om je drums te muten via triggers... D.w.z. dat je via bijvoorbeeld een filterbank je sound enorm kort maakt door de VCA heel kort in te stellen. Krijg je een heel strakke sound om je nummers heen..

Meestal gebruik ik wat reverb op de snare, hihats ed. Maar niet op de bassdrum. Gebruik wel korte reverbtijden. Meestal gebruik ik een "ambience" setting. Dus alleen early reflections en geen reverbstaart. Hoe sneller je track hoe korter de reverb moet zijn anders loopt alles dicht. Gebruik nooit teveel reverb liever te weinig.
Verder wat compressie op de hele drumtrack. Compressie op de afzonderlijke drumtracks is meestal alleen bij opnamen van een echt drumstel nodig. Verder kun je drums wat vetter laten klinken door ze wat te oversturen. Dan wordt alles ook wat helderder maar dan zitten je drums wel sneller andere instrumenten in je mix in de weg.
Dit zie ik een beetje als de basis. Natuurlijk kun je voor speciale effecten ieder willekeurig ander effect gebruiken. Maar dat hangt ook van het soort muziek wat je maakt af.

Thanx voor de tips allemaal. Ik heb nog nooit reverb bewust voor gebruikt. Meestal klooi ik maar wat aan. Nu weet ik hoe je de bassdrum mooier kunt maken!

CU M8's *D

J-Run

Wel bij de les blijven.. hehe

Wel bij de les blijven.. hehe

Als je je drums uit de computer haalt.. dan hoef je met je bass-kick waarschijnlijk niets meer te doen qua effect (verder compressen dan bv. een Rebirth kick kan bijna niet).

Gebruik je hardware drumcomputers.. dan is compressie vaak een absolute noodzaak. Verder misschien en heel klein beetje reverb op de bass.. maar verder écht niks.

Voor hihats, rims, claps etc. zijn de mogelijkheden haast onbeperkt. Tap delays, flangers, vette reverbs.. gewoon een eind er op los experimenteren.

Zorg er wél voor dat het geen zooitje wordt.. vooral lange decay tijden bij snelle nummers kunnen reverb op drums tot een absolute nachtmerrie maken.

Laatste tip: effecten in/afstellen op je drumtrack niet alleen doen terwijl je alleen je drums afluistert. In de main mix klinkt het toch allemaal weer wat anders..

Gebruikt er hier niemand eens een hoog ingestelde gate op de drums?
Over strak en kort gesproken.
Zo kun je de sound lekker kort afkappen, maar er zijn vele instelmogelijkheden. Zelf werk ik met een hardware drumcomputer, bij het masteren heb ik daar op de base en snare (aparte outputs gedefinieerd) altijd compressie met gate opzitten. Voor techno/trance zou ik echt geen reverb gebruiken. Eerder reverse! of andere exorbitante effecten. Maar eigenlijk gebruik ik bij zo´n soort muziek voor de drums helemaal geen effect. Alleen dynamiekbewerking dus:compressor/limiter/gate.

Maar het is gewoon een kwestie van smaak denk ik!8)

Ik gebruik naast al die dingen zoals compressie en reverb ook wel eens een subharmonische generator om de kicks lekker laag en diep te maken. Volgens mij is dat een oude en vertrouwde truc om de woofers te laten knallen. :)

Autopan op hihats en cymbals wil ook wel eens helpen met het laten leven van de drums.

Nooit hihats en kicks mixen naar een compressor toe want dan gaatie zuigen en verder met wat panning van verschillende geluiden kun je voorkomen dat in de mix van alles elkaar in de weg gaat zitten. En het liefst zoveel mogelijk aparte kanalen gebruiken, scheelt qua moeilijkheidsgraad met mixen. Je moet wel meer mixen dan dat wel.

Zelf gebruik ik bijna altijd steile attacks en decay instellingen voor de compressor bij drums zodat deze compressor/compander lekker aggresief overkomt.

Als je een hardware apparaat gebruikt via midi dan wil het wel eens helpen om alles op een audio spoor apart te mixen zodat de midi timing beter klopt als je het allemaal tegelijkertijd naar een mastertrack opneemt. En midi kanaal 1 heeft minder last van latency als no. 10. (praat je over tienden van ms) of de interne sequencer van de drumcomputer gebruiken en die syncen met je (computer) sequencer (als het kan met een dedicated midi touwtje)

Orgineel geplaatst door arnomusicman
Gebruikt er hier niemand eens een hoog ingestelde gate op de drums?
Over strak en kort gesproken.
Zo kun je de sound lekker kort afkappen, maar er zijn vele instelmogelijkheden. Zelf werk ik met een hardware drumcomputer, bij het masteren heb ik daar op de base en snare (aparte outputs gedefinieerd) altijd compressie met gate opzitten. Voor techno/trance zou ik echt geen reverb gebruiken. Eerder reverse! of andere exorbitante effecten. Maar eigenlijk gebruik ik bij zo´n soort muziek voor de drums helemaal geen effect. Alleen dynamiekbewerking dus:compressor/limiter/gate.

Maar het is gewoon een kwestie van smaak denk ik!8)

Ik gate tegenwoordig bijna alle drums, in een drukke mix hoor je het staartje toch niet en geeft dus hooguit meer ruis en het klinkt ook wat strakker doordat het kort is.

Op een basskick geeft het ook een leuk effect, als je veel distortion op een basskick zet dan wordt ie in principe ook langer, maar als je hem eerst gate en dan pas gaat distortion dan hou je hem kort.

Maar ik gebruik ook bijna overal distortion en EQ, dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik hardcore/gabber maak.

Als je op de baskick een klein beetje distortion geeft bv. uit een gitaar effect apparaat zul je zien dat deze zeer dominant in de mix gaat staan zonder dat je het volume open hoeft te zetten.

Een leuke variant is gelijktijdig een diepe sinus op je synth mee laten lopen, dan heb je maximale controle over de decay en de diepte-kleuring van je klank.

Hihats graag filteren, veel mid erin gooien dan worden ze lekker goor en "analoog"

Experimenteren met early reflect zodat je een sequence krijgt.

gr.
mz.

Back