Duurdere soundkaart digitaal ook beter?

pfoffer

Stamgast
Hallo!

Nou daar gaat ie.. even kijken of ik het verwoord krijg...

IK heb zelf een geluidskaart uit de middenmoot (audiophile firewire) en wil een stapje omhoog gaan (focusrite, motu, rme) maar wat ik me afvraag:

Als je alleen maar digitaal met software muziek maakt is dit dan wel nodig?!?!
Gaat met zo'n duurdere geluidskaart alleen het geluid dat wat je hoort door je monitors erop vooruit?!?! of is je kwaliteit van je werkelijke (eind)wav file ook beter?! (Is zo'n duurdere kaart met dure ad/da converters e.d. alleen nodig voor verbetering van opname van analoge apparatuur?!?)

Als je alleen digitaal (reason3.0+vst's) produceert en je schrijft je uiteindelijke mix weg.. dan is dit toch puur digitaal door het programma en de computer en niet door de geluidskaart gedaan?

of sla ik hier de plank volledig mis?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Han

Laatst gewijzigd:
Re: Duurdere soundkaart digitaal ook beter?

Gaat met zo'n duurdere geluidskaart alleen het geluid dat wat je hoort door je monitors erop vooruit

In principe wel, maar... als je beter hoort wat je produceert, produceer je natuurlijk ook beter.
Dus een export naar wav van dezelfde mix zal inderdaad exact hetzelfde zijn, maar als je het beter hoort zul je misschien niet dezelfde mix maken...

Als jouw kaart SPDIF of TOSLINK heeft, zou ik eerder kiezen voor een goede DAC zodat het beluisteren, wat etaoin aangeeft, beter gaat.
De kwaliteit van je WAV blijft namelijk gelijk als je volledig 'in de box' werkt.
('in de box' = in de PC)

Persoonlijk kocht ik dan liever een goede DAC en goede monitor, dan een geluidskaart vervangen door een duurder type geluidskaart, omdat je met een goede DAC alleen betaald voor het onderdeel dat op dit moment de zwakke schakel is.
Stel, je kunt 400 euro uitgeven voor een geluidskaart met goede DAC, of 400 euro uitgeven voor een goede DAC, dan verwacht ik dat die stand-alone DAC gewoon veel beter is.
Ik zou me uiteraard wel goed laten informeren, want je hebt DAC's en DAC's.

Origineel geplaatst door MrM
Als jouw kaart SPDIF of TOSLINK heeft, zou ik eerder kiezen voor een goede DAC zodat het beluisteren, wat etaoin aangeeft, beter gaat.
De kwaliteit van je WAV blijft namelijk gelijk als je volledig 'in de box' werkt.
('in de box' = in de PC)

Persoonlijk kocht ik dan liever een goede DAC en goede monitor, dan een geluidskaart vervangen door een duurder type geluidskaart, omdat je met een goede DAC alleen betaald voor het onderdeel dat op dit moment de zwakke schakel is.
Stel, je kunt 400 euro uitgeven voor een geluidskaart met goede DAC, of 400 euro uitgeven voor een goede DAC, dan verwacht ik dat die stand-alone DAC gewoon veel beter is.
Ik zou me uiteraard wel goed laten informeren, want je hebt DAC's en DAC's.

Met een dac.. bedoel je dan een digitale audio converter!?!
noem ns wat merken! interresant..

heb wel zo'n 400 euro te besteden.. en heb nu een m-audio firewire audiophile en Esi Near05 monitors..

wat zou je me aanraden?

alvast heel erg bedankt

Hier heb ik wat aan!!

:)

D'r zijn geen DA converters voor 400 euros te koop alleen. Of je moet een DAT recorder ook als DA converter rekenen. ;)
Merendeel van alternatieven zijn toch gewoon meestal geluidskaarten.

Dankje voor jullie antwoorden..

Maar wat raden jullie me aan dan?!?

ik heb op dit moment de m-audio firewire audiophile en Esi Near05 studiomonitors.
Ik werk met cubase, reason en vst's dus helemaal "in de box". (zoals mr M dat zo mooi beschrijft)
Maar ik hoor toch te vaak dat ergens anders mijn mix slechter klinkt dan door mijn audiophile en esi 05's!!

zo'n DAC zou dus een oplossing zijn... of zijn mijn monitors niet goed?
Ik heb t gevoel dat ik toch echt goed afmix.

help!

Origineel geplaatst door fuse
D'r zijn geen DA converters voor 400 euros te koop alleen.

Behringer Ultramatch Pro SRC-2496, staat bijzonder goed bekend.
Omdat we graag werken met audiofiele linkjes in deze thread ;) -> http://www.hifi.nl/recensies2.php?id=2141

Van Hifi.nl
Iedereen die overweegt dit apparaat aan te schaffen, raad ik aan om voor een kabel te kiezen die warm klinkt en in het hoog wat gas terugneemt.

... kostelijk :D

Dit alles los van de vraag of een losse DAC achter een Audiophile echt enorme verbetering brengt.
Ik denk van bijna niet. De Audiophile klinkt heus niet misselijk.
Daarbij, als je de potentiele verbetering afzet tegen de investering zou ik echt aanraden dit geld te steken in aanpak van studio-akoestiek of betere monitoring (in die volgorde!).

Origineel geplaatst door pfoffer
Dankje voor jullie antwoorden..

Maar wat raden jullie me aan dan?!?

ik heb op dit moment de m-audio firewire audiophile en Esi Near05 studiomonitors.
Ik werk met cubase, reason en vst's dus helemaal "in de box". (zoals mr M dat zo mooi beschrijft)
Maar ik hoor toch te vaak dat ergens anders mijn mix slechter klinkt dan door mijn audiophile en esi 05's!!

zo'n DAC zou dus een oplossing zijn... of zijn mijn monitors niet goed?
Ik heb t gevoel dat ik toch echt goed afmix.

help!

De verschillen in DAC's zijn echt niet zo extreem,ik zou als ik jou was eerst eens afvragen hoe het zit met je luisterruimte/akoestiek....dat heeft grotere gevolgen dan een convertor...

Dus mn Esi Near05's verkopen?

denk dat ik maar eens voor KrK's ga kijken! (aangezien deze vaak worden aangeraden)
Want mn akoestiek/luisterruimte.. tja.. ik woon als arme student gewoon op kamers dus 16m2.. dat is mijn luisterruimte.

Maar oke...het heeft dus niet veel zin om een DAC te kopen.
Misschien ligt het dan toch aan mijn afmix dat mijn resultaat op sommige andere plaatsen minder klinkt..
maar bij mij klinkt het zooo goed =(
ik ben een beetje confused.

Wil graag wat investeren om erop vooruit te gaan qua kwaliteit maar zie even door de boompjes het bos niet meer

je hebt ook speakers zoals die zilvere van tannoy
die hebben SPDIF aansluiting
niks geen extra D-A converting, behalve dan in de speaker

of anders zo`n monitorcontroller

Misschien ligt het dan toch aan mijn afmix dat mijn resultaat op sommige andere plaatsen minder klinkt..
maar bij mij klinkt het zooo goed =(
ik ben een beetje confused.

Bij mijn weten (corrigeer me als ik het fout heb) heet de stap waarin je je muziek zo gaat prutten dat het op alle systemen goed klinkt "mastering" en geen "afmixing". Ik hoor als ik een afmix heb gedaan ook grote verschillen op diverse installaties. Dat is normaal. Als ik de opnames daarna door har-bal trek met een goede referentietrack wordt dat al snel stukken beter.
Jouw monitoring is afgesteld op jouw oren, en op de ruimte en de installatie die jij gebruikt. Elders is dat anders, en kan het resultaat (flink) tegenvallen.

denk dat ik maar eens voor KrK's ga kijken! (aangezien deze vaak worden aangeraden)
Want mn akoestiek/luisterruimte.. tja.. ik woon als arme student gewoon op kamers dus 16m2.. dat is mijn luisterruimte.

als je problemen hebt met de akoestiek in je ruimte maakt het geen drol uit of je duurdere spullen koopt...je omschrijving "Maar ik hoor toch te vaak dat ergens anders mijn mix slechter klinkt" heeft meestal te maken met verkeerde plaatsing van je speakers,verkeerde positie tov je speakers of slechte akoestiek...simpele dingen als je speakers anders plaatsen of een gordijn op een strategische plaats hangen helpen dan veel beter dan al je studentengeld uitgeven aan duurdere spullen...

Tja idd als jullie t zo stellen..

misschien stel ik me ook wel een beetje aan.. ik heb snippet's gepost hier en krijg bijna altijd goeie reacties.. maar soms zitten er reacties bij als "nou dit klinkt dof" of "ik mis te weinig laag" maar dit kan natuurlijk ook omdat hun monitors of boxen (of "aflsuiter systeem":) ) niet goed is inorde is of afgesteld..

Is mijn set-up (zie gearlist) goed genoeg om een fatsoenlijke productie te maken? dat er niet mee gemasterd kan worden snap ik ook wel.. maar als ik eens een demo opstuur wil ik wel dat het daar goed overkomt.
En dan kom ik toch weer op de vraag terug: levert een motu, rme e.d. toch niet betere kwaliteit eindprodukt in verhouding met mn audiophile? ook al werk je alleen maar digitaal en "in the box"?
Anders kan ik mn studiegeld misschien wel ns n keer aan boeken gaan uitgeven (thnx voor de tip dione :D )

Tja idd als jullie t zo stellen..

misschien stel ik me ook wel een beetje aan.. ik heb snippet's gepost hier en krijg bijna altijd goeie reacties.. maar soms zitten er reacties bij als "nou dit klinkt dof" of "ik mis te weinig laag" maar dit kan natuurlijk ook omdat hun monitors of boxen (of "aflsuiter systeem":) ) niet goed is inorde is of afgesteld..

Is mijn set-up (zie gearlist) goed genoeg om een fatsoenlijke productie te maken? dat er niet mee gemasterd kan worden snap ik ook wel.. maar als ik eens een demo opstuur wil ik wel dat het daar goed overkomt.
En dan kom ik toch weer op de vraag terug: levert een motu, rme e.d. toch niet betere kwaliteit eindprodukt in verhouding met mn audiophile? ook al werk je alleen maar digitaal en "in the box"?
Anders kan ik mn studiegeld misschien wel ns n keer aan boeken gaan uitgeven (thnx voor de tip dione :D )

weet jij wat jij eens zou moeten doen? 8o)

ga eens aand e slag met room eq wizard, heeft bij mij ook al geholpen.

Back