hoger cpu gebruik laptop zonder netstroom

Dizzie

Stamgast
Ik had afgelopen weekend het volgende aan de hand.

Ableton live met wat plug-ins aansturing diverse midi-apparatuur: cpu gebruik van ± 30%

Dezelfde dag, zelfde settings: cpu gebruik schiet door naar de 60% om daarna door te schieten naar 100%
en toen liep alles niet zo lekker meer.

Wat was er nu aan de hand? Ik de stekker van de accuoplader ingeplugd en alles liep weers al normaal cpu 30%

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen. Ik heb al lopen zoeken, in taakbeheer bij processes, maar het kwam eigenlijk
hier op neer dat juist Ableton alleen maar meer cpu gebruik aangaf als de laptop alleen op zijn accu liep.

Vreemd niet?

gr.

Dizz

Re: hoger cpu gebruik laptop zonder netstroom

Origineel geplaatst door Dizzie
Ik had afgelopen weekend het volgende aan de hand.

Ableton live met wat plug-ins aansturing diverse midi-apparatuur: cpu gebruik van ± 30%

Dezelfde dag, zelfde settings: cpu gebruik schiet door naar de 60% om daarna door te schieten naar 100%
en toen liep alles niet zo lekker meer.

Wat was er nu aan de hand? Ik de stekker van de accuoplader ingeplugd en alles liep weers al normaal cpu 30%

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen. Ik heb al lopen zoeken, in taakbeheer bij processes, maar het kwam eigenlijk
hier op neer dat juist Ableton alleen maar meer cpu gebruik aangaf als de laptop alleen op zijn accu liep.

Vreemd niet?

gr.

Dizz

Laptops nemen meestal stroombesparende maatregelen als de netstroom wegvalt. 1 van die maatregelen is vaak het terugklokken van de processor snelheid met als doelstelling het batterijverbruik te maximaliseren.

Als je computer de cpu snelheid terugklokt zal je cpu verbruik dus omhoog gaan aangezien je beschikbare hoeveelheid cpu power omlaag is gegaan.

Wat je kunt doen is onder power options het profiel "always on" kiezen. Dan zou je cpu niet meer terug moeten klokken. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Als het een beetje een recente laptop is, klokt 'ie de processor terug zodra je je adapter eruit haalt. Een 1400MHz processor draait dan bijvoorbeeld op 500MHz. Logisch dus dat het processorgebruik omhoog schiet.

Bij Energiebeheer kun je dit veranderen, maar dan ben je wel sneller door je acculading heen.

Het is sowieso een aanrader om met muziek maken je laptop gewoon op netstroom te houden. je accu zal sowieso bij dit soort cpu belasting veel sneller gaan dan bij standaard office achtig gebruik.

Back