[Oberheim] OB-12

whotheman

Nieuwkomer
Ik ben op een zoek naar een synth waar ik scheurende leads uit kan halen, warme bassgeluiden, en vette strings.... voornamelijk voor trance en faithless achtige shit..

Lukt dat met deze mooooooooie oberheim????

tell me folks :)

Volgens mij ben je daarvoor bij Oberheim aan het juiste adres.

De vraag is of 12 stemmen dan genoeg is om mee te werken.

Hmm...

Hmm...

Het stomme van de OB-12 is dat het eigenlijk gezien wordt als een enorme flop. Ongeveer tegelijk uitgekomen met de MS2000 van Korg.. maar lang niet zo succesvol.

Ik heb er ooit op de Music & Harmony beurs in R'dam mee staan rommelen.. en later nog eens bij Feedback in Apeldoorn. Mij viel ie eigenlijk best wel mee.. alle parameter edits realtime zichtbaar in het display.. lekkere filters.. veel modulatiemogelijkheden..

Niet helemaal mijn ding.. maar ja.. dan had ie maar geen VA moeten worden. :p

Tja, de ms2000 heeft maar 4 stemmen, dus wat dat betreft is de OB12 wel een stuk beter. Ik geloof niet dat er slechte synthesizers zijn, alleen synthesizers in verkeerde handen.

Orgineel geplaatst door bikkel
Ik geloof niet dat er slechte synthesizers zijn, alleen synthesizers in verkeerde handen.
Helemaal mee eens, het ligt niet aan het gereedschap, maar aan de gebruiker ervan.

Iedereen kan met de beste spullen de grootste bagger maken.

Orgineel geplaatst door Synic
Iedereen kan met de beste spullen de grootste bagger maken.

Dat lukt ook met bagger spullen hoor. ;)

Er ontsnapt wel eens een synth aan de publieke opinie en in veel gevallen blijkt dit dan onterrecht. (Wie kent de ensoniq fizmo?) En als dat deze Oberheim ook is dan is het jammer. Hij ziet er al leuk uit (maar dat gaat er niet om) maar als VA synth kan hij toch veel en klink goed. Maar de keuze om hem zelf te gebruiken is meestal een kwestie van persoonlijke smaak.

Denk wel dat veel van deze VA synths er goed aan doe om door een effectenbak/filterbank gehaald te worden zodat ze minder 'clean' overkomen. Maar een beetje diep in zo'n bak gaan en goed programmeren is toch wel het minste wat je kunt doen. :)

12 stemmig of niet 1600 gulden voor zo'n apparaat is niks.
Als die geluiden ook vet zijn va of analoog who gives a fuck. Die kleur van dat apparaat is ook leuk. Enne anders gebruik je m toch gewoon als midi keyboard. Ik vind de arp mogelijkheden op dat ding retestrak heel erg uitgebreid.

Ja, waar?

Ja, waar?

Ik zie hem overal staan voor ongeveer 3000 piek.

Benieuwd waar je hem nieuw kunt kopen voor 1600.

Ik heb het net effe gechekt, maar 1499,- EURO is toch echt iets meer dan 1600 piek.

Shit, ik wou net zeggen, 1600 piek is bijna voor niks. Ik heb er laatst nog mee zitten spelen en ik vond hem echt niet zwaar inferieur aan andere VA's, als ie 1600 piek had gekost had ik hem meteen gekocht.

Alleen al vanwege het feit dat ie een eigen sound heeft en bijna niemand die dus gebruikt blijkbaar.

Dan is de site van feedback ook niet echt up to date, hij staat daar voor 2999 in de aanbieding.

Klopt, ze hebben weer hun jaarlijkse uitverkoop (de tweede of derde dit jaar)

En voor recentere prijzen kun je bij Kenny terecht, die werkt er tenslotte

Trouwens, klik bij de Feedback site op uitverkoop, daar staat ie tussen voor 1975,= :)

Laatst gewijzigd:
Klopt, maar ze houden vanaf nu zo'n beetje de site weer bij gelukkig.

En de OB-12 kost 1975,-

Hij ziet er heel mooi uit vind ik, maar hij klinkt best wel dun.

de OB12 werd vooral slecht getest in de "bladen" omdat de eerste OS versie propvol met rare bugs zat..die zijn nu grotendeels verholpen, OS update is via de ob12 site te downen...

de bak schijnt ook niet compleet "analoog" te klinken maar dat zegt natuurlijk nix over of ie goed klinkt of niet....1900 piek bij feedback is een goeie prijs.....als je de sound goed vind en met de interface overweg kan..

over de MS2000 ben ik niet zo te spreken..in 1e instantie wel enthousiast, maar toen ik de filters hoorde werd ik niet blij.....het werkt allemaal behoorlijk niet-lineair, ineens is de resonantie daar..ineens de selfoscillatie....de effectieve range van het knoppie is nietmeer dan 60%....er valt mij veel te veel van het originele signaal weg met resonantie omhoog....iet te extreme gain correctie geprogrammeerd lijkt het om digitale distortion te voorkomen....jammer..de interface en vooral de step-sequencer zijn echt leuk...

Olaf

Back