[Oberheim] OB-12

Hmm... Ik ga die bak toch 'ns luisteren. Ik vindt het helemaal niet jammer als zo'n bak 'aan de publieke opinie ontsnapt'. Dat betekent gewoon dat je die prijs keldert en daar ben ik nooit op tegen. Hoewel ik 'n stoer old skool merk als Oberheim wel wat beters gun.

En als ie niet helemaal 'analoog' klinkt: wat wil je, hij is toch ook niet analoog? Ik vindt het eigenlijk wel OK als 'n synth 'n eigen sound heeft en niet op alle anderen probeert te lijken. Van de Waldorf Q zeggen ze ook dat ie digitaal klinkt. En die klinkt gewoon lekker.

Inderdaad. Al dat gezeur over analoog altijd. Een bak klinkt lekker of niet. Ik vind mijn JD-800 ook helemaal te gek, en dat ding is zo digitaal als het maar zijn kan.

Orgineel geplaatst door lo-fi
...Hoewel ik 'n stoer old skool merk als Oberheim wel wat beters gun.

De oorspronkelijke kracht achter de naam Oberheim is helaas -al weer enige tijd geleden- verdwenen. Eigenlijk zou deze nieuwe synth de Viscount OB-12 moeten heten, maar ja, de naam Oberheim verkoopt beter natuurlijk. Voor het hele Viscount-verhaal begon, was het misschien nog wel erger. Lees dit verhaal over de ontwikkeling van de 'Oberheim' OB-Mx maar eens:
http://stephengoldin.com/gibson/technohick01.html

Hey Everybody

De OB-12 is niet voor niets sterk in prijs verlaagd.... De verkoop van de synth valt erg tegen. Vorig jaar was ie nog 4000 gulden. Ik vind het geluid ook niet echt speciaal ofzo. Hij ziet er wel supermooi uit en makkelijk te bedienen is.

CU M8's *D

J-Run

ob12sg.jpg

en hoe zit t met de presets in de ob-12?

en hoe zit t met de presets in de ob-12?

Ik hoorde laatst dat de presets van de oberheim nogal ruk zijn, is dit waar? Altijd wel handig als er al een stuk of wat goede geluiden in zitten, nietwaar?

Orgineel geplaatst door Boemtsjak

De oorspronkelijke kracht achter de naam Oberheim is helaas -al weer enige tijd geleden- verdwenen. Eigenlijk zou deze nieuwe synth de Viscount OB-12 moeten heten, maar ja, de naam Oberheim verkoopt beter natuurlijk. Voor het hele Viscount-verhaal begon, was het misschien nog wel erger. Lees dit verhaal over de ontwikkeling van de 'Oberheim' OB-Mx maar eens:
http://stephengoldin.com/gibson/technohick01.html

Ja, nadat ik dat gepost had las ik iets dergelijks ook in de SoS. Ach, je koopt 'n synth natuurlijk ook niet voor de naam.

Re: en hoe zit t met de presets in de ob-12?

Re: en hoe zit t met de presets in de ob-12?

Orgineel geplaatst door whotheman
Ik hoorde laatst dat de presets van de oberheim nogal ruk zijn, is dit waar? Altijd wel handig als er al een stuk of wat goede geluiden in zitten, nietwaar?

Ja, altijd handig is het wel, maar ik zou m'n aankoop-beslissing er niet vanaf laten hangen. Een bak met zoveel knoppen is natuurlijk gemaakt om zelf presets mee te bouwen. En presets zijn binnen de kortste keren per duizend te downloaden.

Orgineel geplaatst door olafmol
de OB12 werd vooral slecht getest in de "bladen" omdat de eerste OS versie propvol met rare bugs zat..die zijn nu grotendeels verholpen, OS update is via de ob12 site te downen...

de bak schijnt ook niet compleet "analoog" te klinken maar dat zegt natuurlijk nix over of ie goed klinkt of niet....1900 piek bij feedback is een goeie prijs.....als je de sound goed vind en met de interface overweg kan..

over de MS2000 ben ik niet zo te spreken..in 1e instantie wel enthousiast, maar toen ik de filters hoorde werd ik niet blij.....het werkt allemaal behoorlijk niet-lineair, ineens is de resonantie daar..ineens de selfoscillatie....de effectieve range van het knoppie is nietmeer dan 60%....er valt mij veel te veel van het originele signaal weg met resonantie omhoog....iet te extreme gain correctie geprogrammeerd lijkt het om digitale distortion te voorkomen....jammer..de interface en vooral de step-sequencer zijn echt leuk...

Olaf

Kwestie van smaak, ik vind de SM2000 (ook al heeft ie maar 4 stemmen) geweldig. maar hij blijft een VA!

Heeft iemand inmiddels deze machine in zijn bezit? En wat zijn is de ervaring er mee? Ik overweeg hem aan te schaffen voor techno producties.

Ik gebruik nu een RM1X, Reason, Rebirth. Voegt deze machine dan nog iets toe?

Greetz,

Yawgmoth

Heb er weleens overgedacht, maar het idee nooit doorgezet. Wat zou je aanbevelen?

Nieuwe Akai serie, Yamaha A3000 of 4000 of iets anders?

Greetz,

Yawgmoth

weet iemand wat de presets zijn die erin zitten? ook iets van een piano ofzo.......of zou je die via de midi bulk erin kunnen laden?

A4000, veel mogelijkheden voor weinig geld, strakke filters,
goede kwaliteit sound, kortom echt een aanrader maar als
het niet om de knikkers gaat moet je eens gaan kijken
na de Emu E4, 5 of 6 serie want die zijn echt toppie!!!

gr. Mario

anders kijk je toch es naar de mogelijkheden van een oberheim xpander of matrix 12:)
midi, supervet, multitimbraal en ongelooflijk veel mogelijkheden.
schitterende bakkies als je het geld hebt.

Ik kreeg deze week de Musik Store Katalogus (uit Keulen) in de bus.
Hier staat een aanbieding in voor de "Voorheen Oberheim OB-12 " Ze schijnen er 100 op vorraad te hebben die voor EUR 777,00 weg mogen.

De Korg MS-2000 kost echter nog steeds EUR 999,00...

Persoonlijk vind ik het jammer dat er zo geleurd wordt met het merk Oberheim, het is nu al zeker 3 keer van eigenaar gewisseld. Tom verdiend beter gezien zijn staat van dienst.

Tja die OB-12 begint wel erg interessant te worden voor zo'n prijs. Ik ga toch maar eens wat beginnertjes aanraden om toch vooral ook eens met die bak te spelen voor ze het drievoudige uit gaan geven aan een Virus of Nord Lead.

Ik wil ook nog eventjes iets toevoegen over de ob-12.

Op vintagesynth heb ik een paar geluidsfragmenten gehoord v/d ob-12, en ik moet zeggen dat het zeker niet verkeerd klinkt.
Met name de strings krijg ik kippevel van (blake epic strings).

Ik zou de ob 12 zeker een aanrader noemen:okdan: , en ik weet dan ook niet waarom hij zo afgekraakt wordt.

dat wilde ik even kwijt.

groet van Analogmaarten

Back