Midi interface voor oude synths

Synic

Hmmmm, brains....
Als alternatief voor al die Kenton inbouw kits biedt de firma Synhouse de midijack aan voor $99

Hiermee kun je een groot aantal oude analoge synths van midi voorzien.

Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen synths met cV en gate inputs zouden willen ombouwen met zo'n ding. Dit biedt toch niets extra's boven een losse midi to cV converter?

Nouuu...

Nouuu...

Het heeft toch wel degelijk voordelen. Je kunt vaak een aantal functies toevoegen die je niet via CV-ins kunt aansturen (tenzij je die extra inbouwt... zoals bij een Odyssey vaak gedaan wordt)... én alles staat voor eens en voor altijd goed in- en afgesteld. Tel daar bij op het feit dat je geen extra kastje meer nodig hebt.. én geen speciale kabeltjes..

.. see my point ?

Orgineel geplaatst door 4-Tek
Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen synths met cV en gate inputs zouden willen ombouwen met zo'n ding. Dit biedt toch niets extra's boven een losse midi to cV converter?

Dat begrijp ik inderdaad ook niet. Een beetje losse MIDI to CV converter biedt al gauw meer mogelijkheden (zoals filter aansturing, trigger output voor arpeggiator, enz.) dan de toch wel erg simpele MIDI-Jack (doet alleen aan CV en Gate voor Note On/Off, als ik het goed heb). En voor de MIDI-Jack moet je dan ook nog eens gaten in je synth gaan boren (ook al heeft het apparaat zelf al CV- en Gate- aansluitingen) om dat ding te gebruiken. Nee, dan liever een extern kastje met meer mogelijkheden (en meer snoeren) en waarbij de synth ook nog eens zo veel mogelijk in de originele staat behouden blijft.

Het hangt er vanaf wat je ermee wilt doen.
Ik zou hem zelf niet gebruiken in een minimoog ofzo.
Maar voor een kleinere, minder dure synth is ie wel goed.
Ik heb eens een moog concertmate gehad waar de midijack wel geschikt voor is.
Meer dan een enkele cv en gate kon ie toch niet aan.

Bovendien heb ik de pest aan externe voedingen.
En die heb je toch vaak nodig voor een losse midi to cv converter.

Wie dat ooit bedacht heeft mogen ze van mij afschieten.
Hoeveel adapters ik inmiddels niet versleten heb....

Ik zal eens een keer een foto maken van onze stekkerdozen..
Niet normaal.

We hebben ook eindelijk van die stekkerdozen gevonden waar je makkelijk de adapters naast elkaar kunt prikken. Geen schuinen aansluitingen dus.

Little MCV

Little MCV

Een echte aanrader voor simpele toepassingen is de Little MCV van Philip Rees. Echt een perfect bakkie.. geen losse adapter, gewoon een fijne platte stekker. Stevige aansluitingen (geen mini-jack).. gewoon een fijn apparaat.

Die voedings-adapters is inderdaad een grote berg ellende. Die stekkertjes zijn er in meer dan 20 formaten... en bij een universele adapter zit je er dan vaak nét een halve millimeter naast.. waardoor je aansluiting niet helemaal lekker is.

In de studio is hier nog wel overheen te komen.. maar live MAG er gewoon niks mis gaan..

[PS: Matt... welk Boss adapter type hoort er bij de 303/606 ?]

Re: Little MCV

Re: Little MCV

Orgineel geplaatst door CraZ
Een echte aanrader voor simpele toepassingen is de Little MCV van Philip Rees. Echt een perfect bakkie.. geen losse adapter, gewoon een fijne platte stekker. Stevige aansluitingen (geen mini-jack).. gewoon een fijn apparaat.

Laatst heb ik ook even met zo'n ding mogen spelen en het is inderdaad een fijn bakkie. De CV uitgang is instelbaar op V/Okt of V/Hz en heeft een tune en trim knop, die een groot bereik hebben. De Gate heeft 3 standen: +5V, +10V en S-trigger. Het komt er op neer, dat dit apparaat het merendeel van de oude synths zonder problemen aan kan sturen. De 16-bit DAC zorgt voor pitch bends zonder hoorbare steps. Verder is het apparaat voorzien van een via MIDI Control Change Messages aanstuurbare portamento en een LFO. Een leuk ding voor weinig. Alleen jammer dat er geen extra uitgang voor bijvoorbeeld filter aansturing op zit. :{ Hier is een linkje naar het apparaat: http://www.philrees.co.uk/products/miditocv.htm

een oude topic omhoog schoppen

een oude topic omhoog schoppen

hallo mensen,

ik wil mijn yamaha cs-15 aansturen maar weet niet welke midi-cv converters geschikt zijn. het lastige is namelijk dat de cs-15 via het Volt/Hertz systeem werkt maar een negatieve gate nodig heeft om getriggerd te worden:

cv = +125mv to +4V
gate = OFF +15 to+3V / ON = 0 to -10V

dus die little mcv support alleen positieve gate pulsen. de synhouse midijackII zou wel kunnen maar ik wil de synth niet gaan verbouwen. wie kan me meer vertellen?

Re: een oude topic omhoog schoppen

Re: een oude topic omhoog schoppen

Origineel geplaatst door jes303
hallo mensen,

ik wil mijn yamaha cs-15 aansturen maar weet niet welke midi-cv converters geschikt zijn. het lastige is namelijk dat de cs-15 via het Volt/Hertz systeem werkt maar een negatieve gate nodig heeft om getriggerd te worden:

cv = +125mv to +4V
gate = OFF +15 to+3V / ON = 0 to -10V

dus die little mcv support alleen positieve gate pulsen. de synhouse midijackII zou wel kunnen maar ik wil de synth niet gaan verbouwen. wie kan me meer vertellen?

De Little MCV ondersteunt ook S-trigger gates. Als 't goed is, dan kun je daarmee je CS-15 zonder problemen triggeren.

Back