waarschuwing: ua726 op ebay

kleine tip voor de zoekenden: aangezien uA726 eigenlijk [griekse mu]A726 is, zie je hem soms aangeboden als muA726, mA726 en zelfs pA726. En alle varianten met streepje ertussen.

En als hij geen vergulde pootjes heeft, is de kans op een echte al héél klein.

Ik heb er nog 2 in spare liggen (en krankzinnig veel in de modular :)) maar die spares hou ik zelf voor het geval er ooit eentje het begeeft.

http://cgi.benl.ebay.be/Fairchild-u...648653?pt=Studioequipment&hash=item3a651f3acd

Tja ..duur :biertje:

30 honkongers kopen en testen is mogelijk toch geen slecht plan.
Na klachten heb je kans dat er nu meer goeie zijn in een packet.

ach wat is duur,.........
ik dacht dat ik er toch zo´n 100 gulden voor betaalt heb, per stuk, eind jaren 70
dat zou nu in vergelijkbare waarde voor dit soort electronica onderdelen ik denk dan iets van 200 euries zijn
dus van 30 piek zou ik niet schrikken.
zowel, maak een opzetprintje voor een 3046, werkt ook perfect, en is een stuk goedkoper.

:koffie:

mijn modular is nu dus alleen al aan uA726 zo'n 500€ waard. :) Al goed dat die dingen betrouwbaar zijn.

zowel, maak een opzetprintje voor een 3046, werkt ook perfect, en is een stuk goedkoper.

:koffie:

Ik heb mijn Formant destijds (1987) ook met 3046 opzetprintjes gemaakt maar met de Hongkong uA726's die ik er vorig jaar in heb gestopt werkt het toch echt heel veel beter.

Met de 3046's duurde het een half uur voordat ie ook maar een beetje stabiel was en dan nog kon je blijven tunen. Met de uA726 is ie in twee minuten goed bij stem en blijft dat dan ook.

Even een kleine zijsprong: maar zijn er uberhaupt (heated) alternatieven voor de uA726?
Ik ben bezig met een project waar een aantal uA726-en inzitten maar een permanent alternatief zou erg handig zijn...

Heiko

Ik heb mijn Formant destijds (1987) ook met 3046 opzetprintjes gemaakt maar met de Hongkong uA726's die ik er vorig jaar in heb gestopt werkt het toch echt heel veel beter.

Met de 3046's duurde het een half uur voordat ie ook maar een beetje stabiel was en dan nog kon je blijven tunen. Met de uA726 is ie in twee minuten goed bij stem en blijft dat dan ook.

dan stond bij jou het ¨oventje¨ niet heet genoeg gestookt.....
:mega:

Jammer dat de mods mijn andere tread er over gewist hebben maar goed deze is er ook nog.
Met welk argument ?
Is dat een policy op SF, "geen threads over scamming" ?!

Mijn Formant is bijna instant stabiel (bruikbaar genoeg om te spelen). Ik heb als het goed is 3 VCO's met 3046 en 10 met uA726. En ik merk niet echt verschil in gedrag; misschien dat die 3046's ietsje langer nodig hebben om echt helemaal stabiel te worden. Het is sowieso wel eleganter met een uA726 natuurlijk. :)

In ieder geval is de stabiliteit van de uA726 Formant VCO's veel beter dan van de Moog modulars van weleer. :)

dan stond bij jou het ¨oventje¨ niet heet genoeg gestookt.....

Dat zal dan inderdaad het geval zijn geweest. Ik ben laatst aan het experimenteren geweest met een 3046 in een Polivoks. Omdat de originele Rusische transistor array chip defect was moest ik die vervangen door een 3046. De Russische versie heeft een beetje andere eigenschappen waardoor het circuit aangepast moest worden om de 3046 ook voldoende te laten stoken. Hoe dan ook uiteindelijk alles goed gekregen en de VCO is stabiel na zo'n 5 minuten en blijft dat ook.

Even een kleine zijsprong: maar zijn er uberhaupt (heated) alternatieven voor de uA726?
Ik ben bezig met een project waar een aantal uA726-en inzitten maar een permanent alternatief zou erg handig zijn...

Heiko

er zijn bij mijn weten geen alternatieven voor de ua726

wat ben je aan het maken?

Ik kan het bevestigen, aangezien ik er zelf ook ingestonken ben. Die uA726 zijn of neppers of Chinese low-budhet namaak rommel. Je kunt het op de foto's vaak al zien. Als ze als productie code Korea 0214 of 0255 hebben dan is het mis. En pas op met die 3080 ics. Je hebt daar (en bij andere Hong Kong sellers) een 50/50 kans dat je een partijtje krijg wat zo de prullebak in kan. Productie code H0228 is in ieder geval waardeloos.
Let ook op als je bij anderen koopt, want die hebben soms ook (vermoedelijk onwetend) ingekocht bij dezelfde leverancier als waar HKseller ze vandaan haalt. Vraag altijd vooraf naar de opdruk.
Houd er ook rekening mee dat de HKseller feedback een vals en nog een veel te mooi beeld geeft. De meeste mensen zijn blij als ze spulletjes binnenkrijgen en geven prompt positieve feedback. Pas als ze (weken of maanden later) hun 726 ergens in solderen blijkt dat ze genept zijn en dan is het te laat. Veel van de positieve feedback is dus onterecht en z'n werkelijke score is veel slechter. Dus eerst testen en dan pas feedback!

Ik zal bij gelegenheid eens kijken wat ik hier allemaal in stock heb liggen. Ik heb ze niet via Ebay gekocht, dus dat geeft hoop. :)

Back