midi hot swappable?

kareldejong

Nieuwkomer
Hallo,

Ik doe nu steeds angstvallig mij apparaten uit (USB M Audio kaart, Drummodule, digitale piano enz.) voordat ik Midi-kabels switch. Maar ik vraag me af of dit eigenlijk wel nodig is. Zijn midi-kabels, net als USB, gewoon "Hot Swapable" ?

ja, dat is als ik me niet vergis zelfs expliciet neergelegd in de off. specs... een midi device _moet_ er tegen kunnen als een kabel er opeens uitschiet. vandaar dat je ook zonder problemen hele stromen midi data kunt sturen naar een poort waar niks aan hangt.

ik plug ze gewoon om terwijl alles aanstaat, en alles is nog heel gebleven de afgelopen 10 jaar

-C-

Zover ik weet is het niet nodig. Wel moet je natuurlijk uitkijken dat je niet de kabels eruit trekt als je instrument net belangrijke data verzend of ontvangt, maar dat mag duidelijk zijn.

Ohja, en het kan voorkomen dat als er midi-noten naar je apparaat gestuurd worden en je haalt de midi eruit dat de laatste tonen blijven hangen (omdat je de note-off commando's mist). Maar da's niet schadelijk, wel lastig als er geen reset of panic-knop op je apparaat zit. :eureka:

Back