Crossfade tussen samples

evilantal

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik heb een AKAI S3000XL sampler. Nu wil ik graag tussen twee samples kunnen crossfaden met behulp van het modwheel. Dus dat de ene sample zachter wordt terwijl de andere evenredig harder wordt.
Is dit mogelijk met de AKAI? En zo ja hoe moet ik dan te werk gaan?

Alvast bedankt allemaal!

wat ik me herinner van mn s-2000 is dat je 4 samples kon layeren in je sample patch...
Dus dan zou je modwheel van je samples in layer 1 en 2 tegenovergesteld het volume moeten regelen...

Zoiets ongeveer....

Ja precies dat bedoel ik!
Je kan in een keygroup tot max 4 samples layeren. Maar hoe dan verder?
Hoe kan ik modwheel aan volume + - toewijzen per layer of desnoods voor losse programs?

:S
Nee, uiteraard. Dat was ook niet de bedoeling. Het is voldoende om tussen twee samples te kunnen crossfaden. Het liefst met de modwheel, maar een andere MIDI controller is ook goed...

denk niet dat ik je kan helpen

crossfaden op emu's is nu eenmaal heel simpel (daar staan ze bekend om dacht ik) en word uitvoerig uitgelegd in de manual..

heb je geen manual van je akai?

inderdaad dat soort dingen zijn bij emu koek en ei (zowieso heeft Emu voor het zelfde prijsje wel veel meer sample opties en zijn ze veel uitgebreider qua sample bewerken).

Wat je misschien ook nog kan doen is de een of andere truuk om 2 patches aan te maken en de een te laten uitfaden met een volume envelope en de andere te laten infaden? Maar dan heb je weinig realtime control.
Echter door 2 patches te maken en de crossfading idd via het modwheel te laten geschieden (dus kanaal 1 word zachter, kanaal 2 harder) bereik je ook je doel. Maar het nadeel is dat dit echt een specifieke midi translator nodig heeft aangezien Akai niet een equalivent heeft voor wat bij emu het "Cords" venster is (waar je dus per patch diverse modulatie sources aan controllers kan toewijzen)

Je kunt toch gewoon twee overlappende keygroups maken en dan de amplitude positief/negatief moduleren met je modwheel? Wat jij wilt staat zelfs letterlijk in de manual:

Attachments

• akaiman.jpg
    akaiman.jpg
    20 KB · Bekeken: 90
Back