wat te doen met pieken in de mix?

sten

Ouwe rot
Ik heb thuis een trackje redelijk strak in SX afgemixed. Deze mix wil ik renderen om deze vervolgens door een multiband compresser en maximizer te halen. Probleem is dat in deze mix twee of drie kleine piekjes zitten die boven 0dB komen.

Wat is wijsheid; een limiter over de master plaatsen (-0.1dB) of gewoon de fader van de master iets naar beneden schuiven (deze staat nu op unity; 0dB).

Hoe gaan jullie hier mee om?

hangt erg af van t stukkie muziek natuurlijk .. je moet gewoon doen wat je zelf t beste vind klinken :)
je kan natuurlijk gewoon je faders automaten, t hoeft niet direct je hele mix te laag te staan omdat er ergens wat piekjes zitten

maar goed, persoonlijk zou ik voor een limiter kiezen.. wel zo makkelijk

Re: wat te doen met pieken in de mix?

Origineel geplaatst door sten
Deze mix wil ik renderen om deze vervolgens door een multiband compresser en maximizer te halen.

Mag ik vragen waarom je dit wilt doen?

om de sound lekker compact en samenhangen te maken ? leads er lekker fris uithalen en eventueel de laagband compressor lager afkappen om de kick lekker te laten dreunen, dat doe ik standaard bij elke track sinds ik zo,n ding heb. dan zulle er veel zeggen dat er niet iets goed in je mix zit, maar dat resultaat haal ik toch niet zo snel in de mix zelf als met een multiband compressor.

Persoonlijk zou ik de piekjes wegtekenen in bijv. soundforge. Met het potloodje, klinkt extreem, maar ik hoor het verschil niet.

Als anderen hier een mening over hebben hoor ik het graag.

Wanneer ik in een eindmix 3 piekjes heb zitten teken ik ze weg. Is het niet hoorbaar, vind ik het goed.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
compact en samehangend kan je ook maken door een nog betere mix te maken...;)

Origineel geplaatst door anoniempje
dan zulle er veel zeggen dat er niet iets goed in je mix zit, maar dat resultaat haal ik toch niet zo snel in de mix zelf als met een multiband compressor

;)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
compact en samehangend kan je ook maken door een nog betere mix te maken...;)

maar dat klinkt dan toch weer anders ;) ;)

Persoonlijk zou ik de piekjes wegtekenen in bijv. soundforge. Met het potloodje, klinkt extreem, maar ik hoor het verschil niet.

Helemaal mee eens.

Re: Re: wat te doen met pieken in de mix?

Re: Re: wat te doen met pieken in de mix?

Origineel geplaatst door fuse
Mag ik vragen waarom je dit wilt doen?

Ik produceer dance en heb vooralsnog weinig verstand van masteren. Om een eindmix toch enigzins 'draaibaar' te maken gebruik ik zowel de multiband compressor als een maximizer om het geheel iets luider te krijgen en meer te laten pompen.

Origineel geplaatst door 6 trak
die pieken kunnen wat mij betreft gewoon de boom in... een questie van 2,5 weekjes wachten dus... :D

die 6 is altijd zo lollig en behulpzaam he .. als je dan toch met die boom bezig bent straks, hang er dan gelijk ff een verlanglijstje in waarin je vraagt om een grapjas en een lolbroek.. misschien kun je je huidige grapjurk er gewoon overheen dragen, hopelijk kunnen we dan volgend jaar eens met zn allen lachen..

@ topicstarter.. welke multi band compressor gebruik je trouwens? .. heb er verschillende geprobeerd en op t moment ben ik blijven steken bij een freeware dual band compressor (endorphin) .. zou graag nog eens wat andere willen proberen die ik nog niet ken vandaar deze vraag

@ topicstarter.. welke multi band compressor gebruik je trouwens? .. heb er verschillende geprobeerd en op t moment ben ik blijven steken bij een freeware dual band compressor (endorphin) .. zou graag nog eens wat andere willen proberen die ik nog niet ken vandaar deze vraag

Izotope Ozone 3 is een alles in 1 mastering plugin.
Zeer bruikbaar voor het oppompen van je mix.

Gebruik zelf ook Ozone, en ben er erg tevreden over.

Meestal doe ik deze premastering een paar dagen nadat ik een nummer heb afgemixt.
Als je dan met frisse oren begint te luisteren, dan zijn er soms toch hier en daar een paar kleine aanpassingen die je wil doen, zonder dat je de hele mix overhoop wil gooien. Ozone is zo veelzijdig dat je kleine (en grote) problemen moeiteloos kunt aanpassen.

Er zitten zelfs goede bruikbare presets in, en voor een 'mastering-plugin' wil dat al wel anders zijn, logisch ook, elk materiaal heeft een andere oplossing nodig... Een aanrader!

Ook in Sound on Sound tijdens een 'mastering-plug-in' vergelijk kwam deze er zeer goed uit (zeker als je de prijs met Waves spul gaat vergelijken)

Ik 'teken' (of knip) die pieken weg met de spectral cleaning van Magix cleaning Lab.

SpectralCleaning.jpg

Verder normalizeer ik op -0.10 db
en gebruik ik de SpectraPhy limiter

Ozone van Izotope kende ik nog niet.. bedankt voor de tip :okdan:
Heb wel een andere plugin van Izotope gehad in t verleden (Trash) deze vond ik erg goed..
Ben benieuwd.. ff de demo downloaden

Tijdens mn zoektocht naar die info in sos kwam ik trouwens ook nog iets anders tegen.. interessant om ff door te nemen

Audio Mastering In Your Computer

Many home recordists hope to perfect their productions by undertaking their own mastering on their studio computer. However, few seem to achieve the classy results they're after. So how much can you realistically achieve by going it alone, and what techniques will deliver the highest-quality results?

http://www.soundonsound.com/sos/aug04/articles/computermastering.htm

Ozone:

http://www.soundonsound.com/sos/Apr02/articles/izotopeozone.asp

Voor wat betreft de piekjes in de eindmix, ik zal eens op zoek gaan naar een goede vst peak limiter.

de multiband compressor die ik overigens gebruik is de Waves C4 (daarachter een L1 maximizer).

Resonance: interessante links.

Idd is een limiter aan te raden en gewoon blijven werken aan je mix.

Je kan wel plugins van het net af trekken en de presets gebruiken maar je leert er niet echt veel van IMHO.

Het enige genoemde nadeel in de SoS review van ozone geld ook niet meer, namelijk dat er te weinig presets zin.

Back