Een paar vragen over de eindmix en mastering

Armless

Nieuwkomer
Beste forumleden,

Op dit moment focus ik mij erg op de afmixen en de mastering van mijn tracks. Ik produceer House (Progressive/Dirty) en werk met Logic 9.

Ik wil graag wat meer te weten komen over afmixen in het algemeen. Een vriend van mij vertelde dat je de master ook op -10dB kan zetten en alle kanalen zelf wat meer volume kan geven omdat je dan wat meer 'power' hebt je in je track, is dit de juiste manier? Op deze manier krijg ik de boel redelijk dik afgemixed maar mis ik toch iets.

Zodra ik de master op 0dB ga zetten en alle volumes naar beneden schuif wordt het lastig om niet te gaan pieken. Hoe pak ik zoiets aan qua EQ etc. etc..

Ik werk met een Low- en Topkick omdat dat sowieso al een stukje makkelijker is tijdens het afmixen en heb geen plug-ins op mijn master channel hangen tijdens het produceren.

Nog even een andere vraag over het masteren. Is het beter om je project eerst naar wav (oid) te renderen en dan opnieuw in te laden en dan te gaan masteren? Dit zag ik o.a. wat bekendere producers doen en ik ben benieuwd waarom niet gewoon meteen op de master in het originele project?

Alvast bedankt!

Het heeft geen zin om na het afmixen je eigen track op hetzelfde systeem te gaan masteren. Waarom zou je met mastering dingen gaan verbeteren die je ook tijdens de mix zou kunnen oplossen?

Als ik jou was zou ik me helemaal geen zorgen maken over mastering en dit lekker uitbesteden aan mensen die hier verstand van hebben. Zorg er voor dat je mix goed is en lekker knalt. Masteren is een vak apart en ik zou hier zeker niet eerder aan beginnen tot dat je goed weet hoe je moet afmixen.

Bedankt voor de reacties tot dusver. Zou iemand mij dan nog wat tips willen geven over het afmixen?

- Hoe kan ik het beste omgaan met panning van sounds, inviduele sounds of kanalen dupliceren? Praat hier dan vooral over een brede mix (qua stereo) en headroom.
- Hoe zorg ik ervoor dat die 'piek' momenten in een track niet de 0dB passeren, heeft dit te maken met botsingen in de frequenties?

Verder filter ik ook altijd bij elk kanaal alles onder de 40kHz weg en alles boven de 18000kHz weg.

Overige tips/opmerkingen zijn welkom!

Bedankt!!

- Hoe kan ik het beste omgaan met panning van sounds, inviduele sounds of kanalen dupliceren? Praat hier dan vooral over een brede mix (qua stereo) en headroom.
Dat is wel heel abstract wat je nu beschrijft...

- Hoe zorg ik ervoor dat die 'piek' momenten in een track niet de 0dB passeren, heeft dit te maken met botsingen in de frequenties?

pieken kun voorkomen met bijvoorbeeld een limiter, of een compressor. frequenties die botsen kun je oplossen met een equalizer

Verder filter ik ook altijd bij elk kanaal alles onder de 40kHz weg en alles boven de 18000kHz weg.

als je alles onder de 40kHz weghaalt hou je stilte over :engel:

Maar goed ik neem gemakshalve maar even aan dat je 40Hz en 18kHz bedoelt.

Op zich is het idee niet gek, maar om dat nou op elk kanaal te doen is ook wat veel van het goede.

Ik zou trouwens bij je bass eerder rond de 30/32 kHz pas beginnen met wegfilteren anders mis je wellicht wel wat sub. Ik denk dat het veel belangrijker is om je sub frequenties MONO te maken dan ze weg te filteren.

ik filter zelf meestal op mijn master wat weg onder de 32 Hz en boven de 19kHz, maar nooit compleet alles gekillt.

Waarom haal je alles onder de 40hz en boven de 18000hz weg? Zelf filter ik ook, maar dat is voor ieder geluid anders wat weer ligt aan de soort track en wat je wilt bereiken.

Paar voorbeelden: Me snare en HH`s die cut ik aardig. Maar in de break wil ik de snare roll dan weer wel met veel laag. Dan knalt hij lekkerder. De bas kun je idd. met een LPF cutten, maar niet te veel in het laag, iig je sub bas niet. De hogere bass geluiden die daar boven komen moet je dan weer wel meer in het laag afsnijden. Bijvoorbeeld tussen de 100hz en 200hz. En weer iets meer in het hoog toelaten dan je sub. Stings kun makkelijk tot 500hz afsnijden.

Volgens mij heeft een zekere Rapie van dit forum niet zo lang geleden een aantal van zijn tips op dit forum geplaatst. Lees die even door want er zitten wel aantal tips bij die je kunt gebruiken voor een betere eindmix.

nog wat boedistische chakra tips:

ik zou niet te veel vastklampen aan allerlei wetmatigheden, deze allemaal zo maar toepassen en dan zo gaan afmixen.

het lastige is dat er wel een paar standaard do's and don'ts zijn, die leer je het beste door ze vaak toe te passen. wat dat betreft kan je altijd wel weer wat bij leren. houd nooit op.

elk nummer is anders. elke opname is anders. elk stuk geluid is anders. of te wel elke track is anders en
de track zelf dirigeert eigenlijk hoe je moet afmixen. Je wordt door de track zelf gedwongen bepaalde stappen te wel of niet te ondernemen.

je kan bijvoorbeeld beginnen met alleen heel goed luisteren naar de muziek naar wat je hoort als je alles nog zonder EQ en andere FX even hard zet en naar het midden panned. daar leer je heel veel van de track. nu kan je steeds weer een stapje nemen en iets aanpassen. soms werkt het heel goed namelijk als iets bijvoorbeeld niet vet stereo is...maar dun.....soms krijg je juist een heel vet geluid doordat het laag in alle instrumenten heel mooi samen valt. alles is mogelijk..

maar ik ken het wel van mezelf: ok, nu eerst uit alle treble-partijen het laag eraf: hopla!

Bedankt voor de reacties! En hoe denken jullie over afmixen op -10dB?

nergens voor nodig. het enige wat je moet onthouden is dat je masterbus niet clipt, dan kan je mixen wat je wil.

nergens voor nodig. het enige wat je moet onthouden is dat je masterbus niet clipt, dan kan je mixen wat je wil.

nou, als ik in logic 9 de master helemaal dicht gooi en dan de channelfaders te ver open, dan gaat het toch vervormen, terwijl de master geen vervorming laat zien....

niet dat dit ergens toe lijdt natuurlijk, maar het kan wel....

:mega:

- Hoe zorg ik ervoor dat die 'piek' momenten in een track niet de 0dB passeren, heeft dit te maken met botsingen in de frequenties?!
Als je bvb je kick op -2dBFS zet (extreem voorbeeld) en daarrond alle andere instrumenten afstemt, kan het uiteraard heel snel gebeuren dat 't clipt. De referentie (kick dus in dit vb.) lager zetten helpt voor de nodige headroom te verkrijgen. Toontje lager zingen dus!

Waarom masteren op de render? Juist omdat met het afmixen o.a. de verhoudingen tussen alle sporen worden gezet... Da's een creatief gegeven (van de producer), in principe zou de mastering engineer daar dus niets aan mogen doen imo. Maar daar zijn al veel andere discussies over.. :smeris:

Back