Wat Kostten Die Klassiekers Ooit Nieuw!??

Maar dat was met de keyboards ook zo het geval. Ik heb in 1984 een Yamaha PS200 keyboard gekocht, die kostte toen 349 gulden. Nu krijg je er bijna geld bij als je zo'n type koopt. Laatst heb ik een PS400 gekocht met koffer erbij en in puike staat, voor 25 euro, terwijl deze in 1984 695 gulden kostte. En zo kun je dus wel doorgaan.

EEN nieuwe memory MOOG 1200 dollar, maar toen was de dollar toch wel nog wat waard..

weet het niet excact maar dat zou toen dus omgerekent naar guldens en dan weer naar naar euro's 1600 Euro Nu zijn..?

Murc

Nee joh een nieuwe Memory moog koste destijds toch wel echt heel wat meer?
Ik denk dat je er nog een nulletje achter kan zetten bij die 1200 dollar.

Nee joh een nieuwe Memory moog koste destijds toch wel echt heel wat meer?
Ik denk dat je er nog een nulletje achter kan zetten bij die 1200 dollar.

Ja, de Memorymoog was volgens mij zo'n 13000 dollar toen hij op de markt kwam. En een Polymoog was iets van 23000 dollar bij verschijning.

Phochos:verkoght:

Ik ruilde mijn 808 tegen een 909, dat was nog wel OK.
Maar wat er daarna gebeurde...
De 909 tegen een 626 geruild :(
Ach ja, dat klonk zoveel beter...

MC-505 kostte rond de 2400 gulden ooit..

De AN-200 en DX-200 rond de 1200 gulden..

Klassiekers, stuk voor stuk.

Ik ruilde mijn 808 tegen een 909, dat was nog wel OK.
Maar wat er daarna gebeurde...
De 909 tegen een 626 geruild :(
Ach ja, dat klonk zoveel beter...

Ik heb back in the days een Korg Mono/Poly geruild tegen een Roland MKS100 sampler, hehe

Yamaha GX1 een ton of zo.

Attachments

• yamahagx1.gif
    yamahagx1.gif
    48,1 KB · Bekeken: 128
Ik heb hier een Oberheim prijslijst van importeur Electric-Sound uit Amsterdam. Het zijn richtprijzen in guldens incl. 18% BTW per 1 juni 1980:
OBX 8 voice: 15500,-
OBX 6 voice: 14000,-
OBX 4 voice: 12000,-
OB-1 Lead Synthesizer: 5995,-
Two Voice Polyphonic Synthesizer: 6995,-
Four Voice Polyphonic Synthesizer: 18000,-
Eight Voice Polyphonic Synthesizer: 32000,-
SEM-1A/CPS-1 Synthesizer Expander Module with case and Power Supply: 2200,-
DS-2A Digital Sequencer: 4100,-
VCF 200: 280,-
Mini Sequencer: 1230,-

Laatst gewijzigd:
Ik heb hier een Moog prijslijst van importeur British Music Import (BMI) uit Den Haag. Het zijn adviesverkoopprijzen in guldens incl. 18% BTW per 1 september 1977:
Micro Moog: 3250,-
Mini Moog: 5998,-
Poly Moog: 13998,-
Poly Moog Footpedal Controller: 1250,-
Taurus Bass Pedal: 3375,-
Lab Synthesizer Amplifier set: 9998,-
1125 Sample & Hold: 1175,-
1150 Ribbon Controller: 1350,-
1121 Footswitch: 95,-
1130 Percussion Controller: 1050,-
1120 Foot Pedal Controller: 250,-

Ook worden de prijzen van 30 modules vermeld met o.a.:
Voltage Controlled Oscillator: 2050,-
Oscillator Driver: 1025,-
Voltage Controlled Lowpass Filter: 2525,-
Sequential Controller: 8625,-

Ik probeer de prijslijst wel eens te scannen.

Ik heb hier een Moog folder met een briefje erin met prijzen van Bekker Muziek in Den Haag. Er staat geen datum bij maar ik denk rond 1979 en de prijzen zijn winkelprijzen:
Micro Moog: 2150,-
Multi Moog: 3150,-
Mini Moog: 4250,-

IK denk..dus negeer dit maar dat SCI gewoon niet de juiste producten had en dus terecht het loodje heeft gelegd..ook NU vind ik er nog steeds NIETS

Murc :yamaha:

Tsja. De Prophet 5 en Pro-one hebben het in ieder geval supergoed gedaan (genoeg mensen die ze wél gaaf vonden ;) ). Een beetje bedrijf kan die mooi als melkkoe gebruiken. De Prophet 10 is vet, maar natuurlijk een typische verliesgever en dan weer een typische slechte move van een synthliefhebber met z'n eigen bedrijfje (denk ik).

Maar wat een goed voorbeeld is van slechts koopmanschap: SCI gebruikte als keyboard voor de P5 een patent van E-mu. Daar hebben ze kei lang veel te veel voor betaald. E-mu werd er zo rijk van dat ze zelfs begonnen zijn aan het ontwerp van de Audity - ook zo'n voorbeeld van economische naïviteit trouwens (maar synthtechnisch om van te watertanden natuurlijk! - en E-mu is er [net] op tijd weer mee gestopt om te cashen met de Emulator). Zelfs SCI heeft dit op een gegeven moment bedacht en is simpelweg gestopt met royalties betalen (was er niet nog een rechtszaak hierover die SCI won?). Maar ja, da's pas nadat een sloot geld was afgedragen. So much voor enige financiële back-up.

Zie ook Hartmann, voor een recenter voorbeeld. Hartstikke boeiend die Neuron, maar te freaky en te duur voor de massa. Verkoopt dus niet, en bedrijf failliet. Voor de synthwereld hartstikke leuk natuurlijk dat zo'n synth nu bestaat (ook al lijkt de Neuron alweer welhaast vergeten, helaas), maar een bedrijfskundige met wat verstand van de markt had Hartmann überhaupt niet opgericht, lijkt mij.

Uhm, ik bedoel nu niet dat dat had moeten gebeuren met SCI en zo, of dat al die gave (maar onverkoopbare) synths niet uitgebracht hadden moeten worden! =) Maar het verklaart de sythgeschiedenis beter dan "ik vind die synths niet gaaf dus ik snap dat ze failliet gingen", denk ik... ;)

Gaaf om te zien trouwens, al die oude prijzen. Maar wat had een hobbyist dan op zijn zolderkamertje staan in 1977? Want het lijkt me niet dat de tweedehandsmarkt destijds zo ontzettend veel lagere prijzen had, of toch wel?

Maar wat had een hobbyist dan op zijn zolderkamertje staan in 1977? Want het lijkt me niet dat de tweedehandsmarkt destijds zo ontzettend veel lagere prijzen had, of toch wel?
een korgje of misschien zelfs wel 1 Moog. daarbij 1 of 2 akaibandrecorders , misschien wel een Revox, met sound on sound functie natuurlijk. (zelfbouw) mixertje en een galmveer.

De Fairlight CMI-III zou ('kaal') 300.000,- guldentjes hebben moeten kosten... Hebben ze de componenten op het het mainboard soms gesoldeerd met platinum??? 8D

...natuurlijk heb je er eentje als je meneer Jarre heet...

Tegenwoordig doet mijn Triton meer dan de Fairlight destijds...da's toch wel pijnlijk...

Ta-dah,
JP8

Laatst gewijzigd:
Yamaha GX1 een ton of zo.

heb in die periode een folder gezien met een yamaha synth voor 49,999 gulden , dat zou die kunnen zijn:{

een korgje of misschien zelfs wel 1 Moog. daarbij 1 of 2 akaibandrecorders , misschien wel een Revox, met sound on sound functie natuurlijk. (zelfbouw) mixertje en een galmveer.

Tja toch een hoop Elektuurgeeks die aangestoken werden door het virus eind jaren '70 begin jaren '80. Wel een paar oud-collega's gehad die Korgjes en Rolandjes hadden, en dan allerlei BBD delays en chorusjes in elkaar soldeerden.

en natuurlijk het befaamde zelfbouw philips mixertje, en een 8staps zelfbouw sequenser MET PORTAMENTO !
en daarbij natuurlijk een solinaorgel of als je veel geld had een hammond.

Hierbij de gescande prijslijsten van Moog, Oberheim en Synton.

Attachments

• Moog_Prijslijst_1_small.jpg
    Moog_Prijslijst_1_small.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 112
  • Moog_Prijslijst_2_small.jpg
    Moog_Prijslijst_2_small.jpg
    36,3 KB · Bekeken: 106
  • Oberheim_Prijslijst_small.jpg
    Oberheim_Prijslijst_small.jpg
    79,7 KB · Bekeken: 105
  • Synton_Prijslijst_1_small.jpg
    Synton_Prijslijst_1_small.jpg
    58,3 KB · Bekeken: 108
  • Synton_Prijslijst_2_small.jpg
    Synton_Prijslijst_2_small.jpg
    53,8 KB · Bekeken: 107
Ik heb ook nog een hoop folders van Moog, ARP, Yamaha, Oberheim, Teisco, Roland en Korg van rond 1979. Ik heb een van de Moog folders gescand. Als je een hogere resolutie wilt, mail mij dan even.

Attachments

• Moog_folder_small.zip
    695,5 KB · Bekeken: 115
Back