ART pro VLA compressor - ervaringen ?

Ik zit er over te denken om er eentje aan te schaffen voor op het front PA bij dance feesten... is het iets?

Is er iemand die met deze ART heeft gewerkt of hem heeft? Ik wil hem aanschaffen vanwege zijn buizen, om bepaalde elementen net die boventonen te geven die buizen creëren.

Als je die muizen vervangt voor betere is het een erg gaaf ding voor zijn geld. Zelf geen ervaring mee, maar ken wel een studio technicus die er erg tevreden mee is.
Het is geen ding voor op een drumbus.... Dat dan weer niet.

Als je die muizen vervangt voor betere is het een erg gaaf ding voor zijn geld. Zelf geen ervaring mee, maar ken wel een studio technicus die er erg tevreden mee is.
Het is geen ding voor op een drumbus.... Dat dan weer niet.

Is dit een muizencompressor dan? Heb je geen last van ruis maar dan zit er weer een piep in het signaal :D

Is er iemand die met deze ART heeft gewerkt of hem heeft? Ik wil hem aanschaffen vanwege zijn buizen, om bepaalde elementen net die boventonen te geven die buizen creëren.

koop hem dan maar niet. Ik heb hem een tijdje gehad, en het is opzich een behoorlijke optische compressor, maar wel vrij traag. heb een aantal verschillende buizen geprobeerd maar dat haalde niet veel uit en van een 'buizenklank' kan je niet spreken. Ik weet niet wat je van buizen verwacht, maar over het algemeen zijn het voornamelijk de trafo's en de rest van het circuit die het de kleuring veroorzaken.

De Pro VLA is zeker geen chocolade vla...meer vanille.

die buizen hoor je niet en de compressor is subtiel. maar ik vind hem zeer geschikt voor piano's en synths . warmt het toch op lijkt het, en
maakt de klank wat compacter en dikker. maar wel heel subtiel.

voor iets van buisgeluid zou je de EHX LPB 2ube kunnen gebruiken. deze kastjes werken intern met hoge voltages..350 volt (?) ofzo...!

ik heb me een beetje verdiept in geluidverfraaing en kwam dit tegen. of het klopt weet ik niet maar ik las het meerdere malen:
in transformatoren kan distortie oneven-boventonen veroorzaken. vooral in lagere frequenties.
buizen in lichte oversturing voorzaken eerder even-boventonen in de hogere frequenties. die zijn harmonieuzer klinkend dan de hardere oneven-boventonen.

ik ben wel positief hoor! goed op piano's, keyboards...syhnths..

het is een subtiel apparaat. sowieso si prettig buizengeluid subtiel....je gaat het pas horen wanneer het zware distortie wordt..

ik ben wel positief hoor! goed op piano's, keyboards...syhnths..

het is een subtiel apparaat. sowieso si prettig buizengeluid subtiel....je gaat het pas horen wanneer het zware distortie wordt..

Hoe omschrijf je die distortie van zijn buizengeluid dan? Ik bedoel, hoe klinkt de oversturing als je hem vergelijkt met aan de ene kant analoge oversturing (bijvoorbeeld van een Mackie mixer), en aan de andere kant de Aphex exciter.

het is geen apparaat om harde oversturing en hard buizengeluid uit te halen. gaat mischien ook niet.
hij werkt op buizen maar het is geen overdrive apparaat. je kan wel de input misschien overloaden en dan daardoor de buizen op tilt zetten maar daar heb ik hem niet voor en nooit geprobeerd.
voor hard buizen distorsion geluid zijn er andere apparaten.

alle electronica en onderdelen van een apparaat kan een beetje distortion opleveren, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het duidelijk hoorbar is als effect. als scheurende overdrive sound.
ook subtiele distortion (onhoorbaar als effect maar maakt toch de sound wat voller) is distortion.

je kan wel de input misschien overloaden en dan daardoor de buizen op tilt zetten maar daar heb ik hem niet voor en nooit geprobeerd.

Volgens mij bevinden de buizen van de Pro VLA zich in de outputsectie :eureka:

ja zoiets verwachtte ik al.
het is gewoon een nette compressor die niet boert of scheten laat!

Ja, het is inderdaad een optische compressor met buizen in de outputsectie. Ik las het op de site en vroeg me meteen af, 'wat gebeurt er eigenlijk als de buizen zelf de compressie regelen?'.

Ja, het is inderdaad een optische compressor met buizen in de outputsectie. Ik las het op de site en vroeg me meteen af, 'wat gebeurt er eigenlijk als de buizen zelf de compressie regelen?'.

Tsja.....dan moet je een "echte" buizencompressor kopen/proberen. Maar die zijn niet goedkoop :)

of de functies verdelen in twee apparaten. compressie en buizen:

koop een compressor die doet wat jij zoekt.

koop een buizen pre-amp (in te stellen van clean tot overdrive)

Back