Yamaha CS1x - midi setup

Ariff

Nieuwkomer
Hoi,

ik ben totaal nieuw in midi/synth gebeuren, en ben al enkele dagen bezig met het aansluiten van een cs1x op mijn pc. Ik krijg echter totaal niets aan de praat. De cs1x is aangesloten via midi kabel. Wanneer ik via een monitor programma midi data probeer te bekijken krijg ik niets te zien. Heb al vanalles geprobeerd, alle mogelijke settings op de cs1x gewijzigd en getest maar steeds geen resultaat. Is er misschien iemand die ook dit toestel heeft en me eventueel wat kan helpen om de juiste instellingen te maken ?

alvast bedankt,
Ariff

wellicht heb je in en out van midi omgedraaid?

als je midikabeltje goe dis aangesloten geeft cs1x in principe altijd wel wat over de kabel naar je monitor programma, mits je in dat programma de juiste midi driver hebt geselecteerd voor midi input

hey, als ik alles beetje goed gelezen heb dan moet de midi out kabel in de midi in op cs1x, en de in -> out. Ik vroeg me af welke setting ik moet nemen met het knopje vanachter op de synth, deze heeft 4 standen Mac, PC1, PC2, Midi

Ook vroeg ik me af of ik enige instelling moet wijzigen (buiten de local on/off) op de synth zelf. alvast bedankt voor de hulp !

Trouwens het midi apparaat dat mijn pc geeft is de MPU-401. Ik weet niet of dit correct is ?

Ariff

inderdaad ff de midi ingang/uitgang switchen... dat was mijn eerste synth noob foutje ooit.
ik gebruikte toen midi over een compoort kabel waar in en out op stond en ik de boel verkeerd had aangesloten :bekdicht: was trouwens ook een cs1x......memories, sweet memories . . . . .:D

Ik vroeg me af welke setting ik moet nemen met het knopje vanachter op de synth, deze heeft 4 standen Mac, PC1, PC2, Midi

Op midi!
de andere settings zijn om via de TC Host connector de CS1X met een PC of mac te verbinden.

Ook vroeg ik me af of ik enige instelling moet wijzigen (buiten de local on/off) op de synth zelf. alvast bedankt voor de hulp !

ALs je PC een thru signaal geeft,
dan kun je best je CS1X op Local Off zetten.
Anders wordt 2x dezelfde noot getriggerd.

Maw.
Als je cs1X niet (correct) is aangesloten op je pc/mac,
dan hoor je geen geluid uit de CS1X als ie op Local OFF staat...

ok. Dus alles is nu als volgt aangesloten :

CS1X -> PC

kabel in -> out van cs1x
kabel out -> in van cs1x

Knopje achteraan staat op Midi

Trans ch : 1
Perf Rch : 1
Device No : 1
Local off

De geluidskaart van de PC staat ingesteld op : MPU401 voor Midi Playback
Als ik daar ga checken bij hardware, staat die MPU401 er ook bij
In pc bios : staat de Midi poort aan op port number : 330, IRQ 10

Kheb zonet Midi-OX geinstalleerd, die zou dus iets moeten monitoren of toch tenmiste iets zien passeren van data, maar dat is dus niet het geval. Ik vraag me af wat ik nog zou kunnen proberen...

bedankt !

Ariff

midiox: in options/midi devices je mpu401 als midi input gekozen?

om t nog makkelijker te maken.. sluit alleen een kabeltje aan op de midi output van de cs1x.. probeer ze allebie effe van die andere kabel

Hoi,

nog steeds aan het zoeken naar een mogelijke oplossing... Ik kwam ondertussen via google wel wat interessante info tegen omtrent Midi en AC'97 onboard geluidskaartjes... Zoals ik al vreesde deugen deze dus blijkbaar niet,... ik denk dat ik maar ff een aparte geluidskaart aanschaf, dat zal al veel probs oplossen :)

toch al bedankt aan iedereen !

Ariff

als die midi interface in je device manager van windows/apparaatbeheer goed ge installerd is, moet t wel werken hoor.. zo brak zijn ze nou ook weer niet dat ze kapot zijn

Origineel geplaatst door J@ker
als die midi interface in je device manager van windows/apparaatbeheer goed ge installerd is, moet t wel werken hoor.. zo brak zijn ze nou ook weer niet dat ze kapot zijn

oh, :stupid wel dan weet ik echt niet meer wat het probleem kan zijn :( De midi poort testen op enig signaal levert niets op... en wanneer ik via wmp een midi filetje probeer af te spelen krijg ik ook al geen geluid... Nog iemand een idee ? Ik weet trouwens niet of dit interessant is maar via dxdiag krijg ik ook geen enkele van de midi tests te horen. Heb zonet al is andere drivers geprobeerd van Realtek maar dat bracht ook geen oplossing...

:halleluja J@ker, om me zo te helpen ! Tof dat er ook zo'n mensen zijn !

Ariff

Eerst even een aantal vragen:
1. Welk monitorprogramma gebruik je?
2. Wat voor MIDI interface gebruik je? Een joystick aansluiting of een ander MIDI interface?
3. Kijk je wel op het goede kanaal?
4. Het kanaal waarop je zendt, heb je dat ingesteld op het kanaal waarop bij de Cs1x ontvangen wordt?

:doei:
Yoonchi

Om even snel op je vragen te antwoorden :

1. Het monitorprogramma dat ik nu is geprobeerd heb is Midi-OX. Blijkbaar is dit nogal veel gebruikt (?).

2. Ik heb een onboard geluidskaart, dus dit is via de gameport. Ik kan echter in de bios kiezen om deze te gebruiken als Midi poort ook. Deze instellingen heb ik al nagekeken en deze staan wel degelijk op midi.

3. Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Op mn cs1x staat het trans channel op 1. Hoe moet ik dit in Midi-Ox nakijken?

4. Daar ben ik ook niet zo zeker van of ik dat wel gedaan heb. Als ik het goed begrijp heb ik 16 kanalen ? Dus moet/mag ik zenden op kanaal 1 zetten, en ontvangen op kanaal 2 ?

mvg
Ariff

Hoi,

Als het goed is zou je als je op de button met '66' drukt een window moeten krijgen
met daarin je actieve midi devices. Mocht je midi poort daar niet bij staan dan kun je
via option->midi devices nog je midi device selecteren. Als'ie als plug in het midi port
routing window staat, moet je in het 'monitor input' iets zien als je een toets op je CS1X
indrukt (zie ook bijgaand plaatje)

Succes...

midiox.png

hey ff erg offtopic,

maar ik heb ook een midi probleem, mn keyboard zend verkeerde dingen uit..

kben totaal noob met midi maar ik zie dat ie bij jou note on en note off stuurt
hoe kan ik dat bij mij fixen? :)

bij mij doet ie dit komt er steeds PC:acc Grand Piano te staan als ik een toets indruk

Attachments

• midi.gif
    midi.gif
    52,6 KB · Bekeken: 122
Back