ProTools LE7 Piep

Sarrova-Q

Status: self-oscillating
Hoi

Ik heb zojuist mijn MBox2 met Pro Tools LE7 geïnstalleerd, en nu merk ik op dat wanneer ik Pro Tools opstart, er een vervelend piep-signaal door mijn monitors komt. Het ligt ofwel aan Pro Tools, ofwel aan de MBox, want ik heb nooit iets dergelijks gehad bij Logic met een M-Audio interface.

Help! Heeft er iemand iets dergelijks meegemaakt en was het makkelijk op te lossen, laat het me dan aub weten want dit is echt hoogst vervelend. =(

Alvast bedankt!

Ik heb ondertussen al andere monitors geprobeerd, mijn kabels vervangen en verstoken, opnieuw geïnstalleerd en alle overbodige apparaten uitgeschakeld, maar de piep is er nog steeds (ik zal een sample proberen posten). Als ik op mijn mac
bij systeemvoorkeuren de invoer verander naar een andere device, valt de piep weg. Hij is enkel aanwezig bij de MBox2.

Ook weet ik al dat het niet aan de software ligt, want als ik de MBox als audio device bij Logic gebruik, is de piep er ook.

Laatst gewijzigd:
Pfff de piep is er nog steeds

Nog wat meer geprobeerd, groundloop is het ook niet, teruggebracht naar de winkel om dan te horen dat ie daar perfect werkt :(

Ik heb wel ontdekt dat het precies iets te maken heeft met de core-audio driver. Die herkent namelijk niet dat mijn MBox is aangesloten (zie prentje). Ook is die piep er enkel wanneer ik de audio input op MBox zet, wat er met output gebeurd maakt niet uit.

HELP Ik word gek van dat gepiep.

Attachments

• not found.jpg
    not found.jpg
    38,6 KB · Bekeken: 89
Nope, dat is het ook niet. De piep is te zacht en bovendien staat er niets anders open buiten Protools zelf. Toch bedankt voor de poging tot hulp.

Iemand die weet waarom de Audiocore-manager mijn hardware niet herkent (ledjes branden wel)?

Welke OS X versie draai je? (blauw Appeltje in linkerbovenhoek: Over deze Mac)
Welke versie van de Digi CoreAudio driver?
Welke versie van Quicktime?
Staat de gain van input 1/2 op het frontpaneel van je Mbox volledig opengedraaid?

OK, je draait Tiger dus, maar ook de 10.4.x maintenance update speelt een rol. Dus welke OS X 10.4.x versie heb je dan?
Ook kan je best je Digi CoreAudio driver updaten naar 7.3
Je ProTools LE versie is 7.3 of 7.1?

Van op de Digidesign site:

Pro Tools LE 7.1.2 (Mbox 2 Pro only) is officially supported on Mac OS X 10.4.6, 10.4.7, and 10.4.8 for PPC-based Macs
Pro Tools LE 7.1 is officially supported on Mac OS X 10.4.4, 10.4.5, 10.4.6, 10.4.7, and 10.4.8 for PPC-based Macs
Pro Tools LE 7.0 is officially supported on Mac OS X 10.4.2, 10.4.3, 10.4.4, 10.4.5, and 10.4.6 for PPC-based Macs
Pro Tools LE 7 will not run on Mac OS X 10.3.9 (Panther) and earlier

Mijn Pro Tools was nog 7.0 en ik draai hier Mac OSX 10.4.8. Ik heb dus nu de 7.1 gedownload

Ik heb trouwens nog iets ontdekt:

The Mbox 2 Pro, Mbox 2, and Mbox 2 Mini audio interfaces do not use the Digidesign CoreAudio Manager. Instead these devices are configured using the "Audio MIDI Setup" application in your Applications/Utilities folder, and the "Digidesign Mbox 2 Pro" or "Digidesign Mbox 2" (for Mbox 2 and Mbox 2 Mini) prefernce panes in your System Preferences.

Daarom dat ie mijn hardware niet vind, de Core-Audio Manager gebruikt hij niet eens. Stom, die dingen wist ik helemaal niet, en ook dacht ik dat mijn ProTools wel met alle OSX versies overweg zou gekunt hebben... Nu ja morgen ga ik zeker nog eens testen (nu is het wat laat ;)).

Iedereen is al bedankt voor de hulp (zeker David) en ik hou jullie op de hoogte voor morgen.

Update naar LE 7.1 en nog stééds piept hij. :( =( :( Ik word er gek van.

Ik heb gemerkt dat wanneer ik de H/W Buffer size aanpas, de piep even ophoud. Wanneer ik echter op ok druk begint hij gewoon weer. Ook snap ik nog steeds niet hoe het kan dat die piep altijd luider klinkt in de rechtermonitor, zelfs wanneer ik de jacks van de output omwissel en wanneer er niets aanstaat van apparaten die interferentie zouden kunnen geven. Ik ga deze middag een sample proberen nemen van de piep, misschien dat iemand dan een idee krijgt over wat het zou kunnen zijn...

Bij Audio-Midi configuratie kan ik onderaan niets aanpassen (bij die kanaals-faders) maar dat is misschien normaal?

Attachments

• aanpassen sm.jpg
    aanpassen sm.jpg
    78 KB · Bekeken: 83
In je Audio/MIDI setup staat je Mbox nu dubbel geselecteerd bij zowel "Standaarduitvoer" als "Systeemuitvoer". Ik heb zo'n vermoeden dat beiden intern met elkaar interfereren, vandaar de rondzingende piep. Systeemuitvoer is in principe enkel bedoeld voor weergave van OS X systeemgeluidjes door de interne luidsprekers van je Mac, en dat zet je dus best op "Ingebouwde audio".

Samengevat :
"Systeemuitvoer"= "Ingebouwde audio" > voor audio weergave van systeemgeluidjes
"Standaarduitvoer" = Mbox > voor audio weergave van ProTools LE, Quicktime, iTunes e.d.

Het feit dat je onderaan bij de kanaalfaders niets kan aanpassen is normaal.

Ook zou je er goed aan doen om up te daten naar PT LE 7.3.1 met Digi CoreAudio driver 7.3

Laatst gewijzigd:
Ik heb mijn Audio/MIDI setup goed heringesteld en ook PT LE 7.3.1 met Digi CoreAudio driver 7.3 zijn beiden geïnstalleerd maar het probleem geraakt niet opgelost. Iemand zij me dat het aan mijn USB poort zou liggen (interferentie) en dat het met een USB-Hub opgelost zou zijn, maar in de handleiding lees ik dat ik dat beter niet doe omdat PT LE geen USB-Hubs ondersteunt... Iemand die weet of dit zou werken?
Zelf weet ik niet meer wat ik nog kan doen (en ik vrees jullie ook niet) en ik ga dus iemand proberen vinden die eens langs kan komen. Toch bedankt iedereen!

Origineel geplaatst door Slipperman
groundloop... Even je pc die geaard is op een niet geaard stopcontact aansluiten...

Hey Slipperman.

Blijkbaar is het idd een aardings-probleem.
Wat je voorstelde heb ik uitgeprobeerd en dat bleek niet te werken.

Ik heb het volgende getest:
- monitors aangesloten met aarding & mac met aarding
- monitors zonder & mac met
- monitors met & mac zonder
- beiden zonder aarding aangesloten

Het beepen was een beetje minder als de monitors niet geaard waren en de imac wel.

Kan het dat er een soort 'storing' op het elektriciteitsnetwerk in mijn studio zit die zich uit in zo'n beep door de combinatie mbox (via m'n iMac) & monitors? Heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt?

Back