heeft het nog zin Yamaha NS 10 kopen van een goede vriend van me ?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Hallo leden ik heb een goede vriend van me die gestopt is met muziek maken en hij wil aan mij
zijn Yamaha NS 10 verkopen alleen zit ik met een paar vraagtekens wie kan mij verder helpen.

Wat ik me af vraag wat ze nu nog waard zijn en welke type versterker kan ik het beste er bij nemen.

En of ze goed bij mijn style muziek past die ik maak, ik maak zelf progessive, electro en techno en alles wat er tussen zit aan stylen.

Havelock

Dat raad ik zelf alle studio monitoren af om muziek mee te luisteren daar zijn ze ook niet geschikt voor en daar zijn ze ook niet voor gemaakt.

Kijk muziek luisteren doe ik dan wel beneden op me gewone versterken wat ik nu ook gewoon doe.

Ik vroeg me eigenlijk af hoe goed ze zijn in details ?
Zal wel goed zitten anders is of was het niet de standaard.

ik heb de ns40, dat is de grote dubbele uitvoering, en wat ik er van weet, en heb gehoort, iedereen vindt ze kut klinken, ze klinken absoluut gortdroog inderdaad hoor je iederen zeggen, en het geluid zou absoluut niet kleuren, en muziek wat niet mooi gemaakt is met fx en dynamics ofterwel een platte kale track, zouden op deze monitors echt niet om aan te horen zijn. en om gewoon naar muziek te luisteren zouden ze niet voldoen.

nou komt mijn ervaring, oke kale platte muziek klinkt er inderdaad niet op, maar dat deed het eigenlijk op mijn vorige monitors ook niet echt, alleen deze monitoren laten echt horen hoe lullig het dan wel niet klinkt wat je hebt gemaakt, en ze zijn inderdaad misschien wat droog of hoe je het ook wilt noemen, maar als je je track gaat bewerken met fx en compressors dan wordt het echt een feestje, alles is zo extreem goed te horen, waar ik met me vorige monitors nog zat te zoeken naar aanpassingen in het geluid terwijl ik lichjes aan de knoppen draaide, hoor ik met deze echt alles wat ik doe.

en ook wel grappig, ze hebben de reputatie om verschrikkelijk saai te klinken, maar als je gewoon een goed afgemixte track erover af draait klinkt het zo verschrikkelijk strak en zuiver, dat je je niet kan indenken waarom het nog mooier zou moeten klinken.
ik dacht eerst er ook nog aan een tweede paar bij te kopen, maar nu ik ze al eventjes heb is dat niet eens meer bij me opgekomen.

de ns10,s zijn wel een stukje kleiner en hebben waarschijnlijk een iets minder vol geluid.

Trouwens, welke kun je kopen? de ns10 ? of de ns10m STUDIO ?

Die eerste zijn namelijk nog ontworpen als huiskamer speakers, horen recht op te staan, en hebben nog het tweeter eufel, waar je met verschillende lagen tissues moet proberen de tweeters te dempen naar jou smaak.

De latere ns10m STUDIO versie is ontworpen om te liggen, en hoef je niet meer te kloten met tisseu,s tussen de tweeter en z,n roostertje.

Volgens mij is het dan ns10m hij zegt elke als ik het over die speakers heb of begin zegt hij van dat ze ook bij Madonna in de studio staan.

Maar verder hoor ik hem niet over die m achter die ns10m.

Om nog even er bij te vermelden het zijn passieve speakers misschien zegt je dat wat.

En wat zijn ze tegenwoordig waard 2de hands, en ze zijn 15 jaar oud.

Laatst gewijzigd:
Ik heb net nog die vriend van me gebeld en hij zegt dat het echt gaat om ns10 zonder die M.

Dat ze in elke studio STONDEN, heeft puur te maken met de marketing technieken van Yamaha destijds. Omdat ze goedkoop waren en iedereen ze ging kopen (marketing) werd het een standaard. Zegt helemaal niets over de kwaliteit, kijk eens naar het videorecorder verhaal, JVC blies met hun VHS marketing Philips V2000 finaal van de aardbodem.
Dat terwijl het video2000 systeem technisch veel beter was.
Yamaha had met de introductie in de VS van de NS10 niet zo veel concurrentie destijds in die prijsklasse, enkel Tannoy uit de GB. Dat engelse studio's destijds de kleine Tannoy's kochten zoals de M20 en de Eclipse i.p.v de NS10 heeft niet enkel te maken met chauvinisme, ze klinken gewoon beter!
Dat je met tissue's op de NS10 aan de gang moet om de klank redelijk te krijgen, zegt al niet veel goeds!
Deze NS10's aanschaffen is enkel leuk uit nostalgie en dan voor niet te veel geld, de techniek staat niet stil, voor een paar honderd eurie koop je tegenwoordig actieve monitoren die de NS10's qua klank volledig weg blazen!

Kijk op zoon verhaal zat ik nou op te wachten.

Dus als ik het zo lees kan je beter paar nieuwe kopen.

Denk dat ik dan toch maar voor paar nieuwe speakers ga.

5a10 jaar geleden waren ze oo 800.- gld ...350eu moet op zn plaats zij
ik heb bv een genelec ,....raar ja wist iig niet wat ik hoorde ,..wat een verschil tussen mn eerst monitors [bose die witte 201?]
later mn philips grote met dikke rubberen rand kleuern dus klinken ronden mooier kunnen wat mee vermogen hebben denkik?
maar toen ik de genelec kreeg
....wat een lineariteit kan m dus alleen vergelijken met ouder 70/80ies speakers [ook gorte droog net als ns10 enso]

ik zou ask jou was voor kleien krks gaan asje 2a3+ oo te vergooien heb eg budget monitors en eg goedddd:z
tegen worrdig hoefje niet eg veel uit te geven om redelijke quality te hebben ,..

Kan je deze dan niet als vervanger zien :

http://feedback.nl/?id=55&b=YAHS50M

Origineel geplaatst door Feedback.nl
Ze zijn weer terug! De Yamaha studiomonitors met de witte woofers! Met deze uitvoering knipoogt Yamaha naar de wereldberoemde NS 10. Deze actieve monitor heeft een vermogen van 70 watt, is uitgevoerd met een 5" woofer en een 3/4" tweeter. Bovendien is de monitor uitstekend afgeschermd, wat gebruik in de buurt van video monitors mogelijk maakt.

Origineel geplaatst door Havelock
... zegt hij van dat ze ook bij Madonna in de studio staan.

Ik wist niet dat Madonna een eigen studio had... :confused:
Volgens mij heeft Tiësto ze ook in zijn studio ;)
Louche vrienden heb je...

Als je het budget hebt zou ik gewoon voor nieuwe aktieve monitors gaan.
Genoeg threads hierover op SF.

Origineel geplaatst door gringo
Dat ze in elke studio STONDEN, heeft puur te maken met de marketing technieken van Yamaha destijds. Omdat ze goedkoop waren en iedereen ze ging kopen (marketing) werd het een standaard.

Dat is niet helemaal zo. Yamaha bracht die dingen in eerste instantie als huiskamer speaker op de markt, het waren de studio engineers die ze in de studio gingen plaatsen juist omdat ze zo slecht waren. De NS10's werden populair omdat ze je dwongen om je EQ in een bepaalde stand te zetten die als prettig word ervaren. Deze stand word ook vaak Disco Smile of smiley face eq genoemd: doordat de speaker je dwingt het hoog en laag luider te zetten en het mid af te kappen, lijkt je grafische EQ instelling op een 'smiley face'. Vele hits werden ermee gemaakt en de NS10's kregen uiteindelijk de reputatie dat als het op de NS10 goed klinkt, het overal goed klinkt. Marketing van Yamaha had daar (zeker in eerste instantie) weinig mee te maken, die sprongen er pas op in toen het ding al een behoorlijke reputatie had onder gebruikers.

Maar goed. Wat je ook vind van de NS10's, er valt één ding met zekerheid over te zeggen: ze flateren je mix niet, ze maken je mix niet mooier dan dat 'ie in werkelijkheid is. Dat is iets wat veel mensen waarderen aan een studio monitor, maar er zijn genoeg andere monitors die ook prima werk leveren.

Origineel geplaatst door r.5
Ik wist niet dat Madonna een eigen studio had... :confused:
Volgens mij heeft Tiësto ze ook in zijn studio ;)
Louche vrienden heb je...

Als je het budget hebt zou ik gewoon voor nieuwe aktieve monitors gaan.
Genoeg threads hierover op SF.

Of die vriend van mij bedoelde waar Madonna zijn platen uit gebracht zijn.
Ik weet nog niet wat ik er voor wil uit geven maar dat het setje nieuwe speakers worden is uit deze thread wel gebleken.

Ik dacht altijd dat je die ns10's naast je goede monitors moest zetten als laatste check..voor de bouwvakkers radio e.d.
maar is dit ook zo?

elke monitor is tegewoordig goed....

en slechte zijn er niet ze zijn allemaal anders van klank... > monitor zijn heeeel persoonlijk....

dus het devies luisteren tjekken beetje pielen met dip en boost switches.... ( reken monitoren niet gelijk af omdat ze in een bepaalde ruimte kut klinken....

suc6

Origineel geplaatst door R-ond
5a10 jaar geleden waren ze oo 800.- gld ...350eu moet op zn plaats zij
ik heb bv een genelec ,....raar ja wist iig niet wat ik hoorde ,..wat een verschil tussen mn eerst monitors [bose die witte 201?]
later mn philips grote met dikke rubberen rand kleuern dus klinken ronden mooier kunnen wat mee vermogen hebben denkik?
maar toen ik de genelec kreeg
....wat een lineariteit kan m dus alleen vergelijken met ouder 70/80ies speakers [ook gorte droog net als ns10 enso]

ik zou ask jou was voor kleien krks gaan asje 2a3+ oo te vergooien heb eg budget monitors en eg goedddd:z
tegen worrdig hoefje niet eg veel uit te geven om redelijke quality te hebben ,..

ik ben toch benieuwd, is dit msn taal of ben je Dislectisch.... als het het laatste is heb ik niks gezegd/gevraagd... als het het eerste is sorry maar kun je misschien proberen om het wat leesbaarder te maken?
Gr JD

Origineel geplaatst door Jedee
elke monitor is tegewoordig goed....

:stupid ..... tja van 100 tot duizende euro's .

Ik zou de ns10 niet als main monitors willen hebben maar heb ze nog wel staan, sentiment of zo :)

Re: heeft het nog zin Yamaha NS 10 kopen van een goede vriend van me ?

Origineel geplaatst door Havelock
En of ze goed bij mijn style muziek past die ik maak, ik maak zelf progessive, electro en techno en alles wat er tussen zit aan stylen.

NEE!!!

Ik heb destijds in een studio gewerkt en daar hadden ze ze staan naast een set KRK9000B's die kompleet waren afgeragd.
Omdat die KRK's totaal geen stereobeeld meer weergaven door de verrotte tweeters schakelde ik vaak over op de ns10m's... maar jeeeezus, dat was een ramp om op die dingen te mixen. Vaak nam ik m'n multitracks mee naar huis om op m'n Alesis M1's (die nodig aan vervanging toe zijn) verder te mixen... kun je nagaan.
Het is waar dat ze gortdroog zijn, maar wat ik hier nog niemand heb horen zeggen is dat ze totaaaal geen laag weergeven.
Echt, onder de 100Hz neemt het wel zo snel af.

Je zegt dat je electro en techno gaat maken, nou... als ergens laag in zit :)

Ik zou kiezen voor een leuke nieuwe monitors, afhankelijk van je budget iets van KRK Rockit of V-series. Dynaudio ben ik persoonlijk nogal fan van, maar hee... monitorkeuze is heel persoonlijk!

Afgeragde speakers, wat moet ik me daar bij voorstellen, te hard draaien, mee voetballen? :confused:

Back