Virus TI via USB gebruiken als midi controller

Flake

Stamgast
Medehobbyisten,

Onlangs aan de slag gegaan met mijn pas gekochte TI. Wat een geweldig ding zeg, zelfs zo'n n00b als ik krijg daar vette geluiden uit :D

Probleem is alleen als volgt: Toen ik mijn Microwave nog had, kon ik die met gemak als MIDI controller gebruiken voor bijvb Microtonic door de MIDI out aan te sluiten op mijn midi interface. Maar de Virus verrekt dat! Ik heb hem nu aangesloten via USB, maar ook als ik de MIDI out aansluit aan mijn interface krijg ik het niet voor mekaar om hem als controller te gebruiken, terwijl ik er vanuit ga dat dat wel moet kunnen.

Door de USB installatie heb ik 2 midi inputs gekregen: Virus TI MIDI en Virus TI Synth. Bij beide krijg ik geen tekens van MIDI input in Cubase (die VU meter die omhoog hoort te schieten doet niks). Ik heb ook de config opties van de synth ff doorgebladerd en ben daar ook niks tegengekomen. Kan iemand me vertellen hoe je dit kunt doen?

Heb je de Virus in Remote mode gezet? Met VirusControl kan je templates maken die je daarin kan laden. Dan kan je dus bv een custom template maken voor Microtonic. Misschien bestaat die zelfs al.

Maar als je 'm via normale midi aansluit zou ie gewoon midi uit moeten zenden. Dus op de midi out. Als je aan een knop draait en Cubase registreert geen midi in, dan krijg ik het idee dat of 1) je kabels niet goed zitten, of 2) Cubase niet goed ingesteld staat. Ik ben niet op de hoogte van een setting in de TI waardoor ie geen midi uitzendt. Uiteraard als je op kanaal X uitzendt en Cubase luistert alleen op kanaal Y dan gaat het idd niet werken, maar standaard zou het moeten werken.

Als je via USB werkt dan is Virus TI Synth de TI zelf (gebruik je dus als je de Virus wilt aansturen (out) of als je de arp op wilt nemen (in)), en de Virus TI MIDI zijn de midi poorten op de TI, die nu als extra midi interface dienen.

Bedankt voor je reactie, ik ben al een stap verder. Die midi data komt kennelijk wel binnen in Cubase, want als ik aan de Filter 1 Cutoff draai, zie ik die automation bar in Cubase wel bewegen. Het komt alleen niet bij MicroTonic aan, hoe zou ik dat moeten fixen?

Je ziet de automation bewegen? Dan gebruik je VirusControl. Dat had je nog niet gezegd en maakt de zaken anders.

Zodra je VirusControl gebruikt worden er geen midi controllers verstuurd en MOET je de Virus in Remote Mode zetten om andere dingen te besturen. Dus zal je een Remote Template moeten maken voor MicroTonic.

Ik zag zelf, dat je maar een paar CC's kon toewijzen in de remote modus...
71 en 74 en ook nog eens 2maal(channel 1 en 2)

Beetje minder vond ik dat, of doe ik iets fout (vast wel! }:| )

Origineel geplaatst door virkaz
Ik zag zelf, dat je maar een paar CC's kon toewijzen in de remote modus...
71 en 74 en ook nog eens 2maal(channel 1 en 2)
Je moet zelf de sysex string ingeven per knop, en voor een midi controller is dat blijkbaar:
Code:
B0 XX *
waar XX de controller is in hexadecimale notatie.

Aha,

Dat staat niet in de handleiding toch?...
Enfin, das een makkie, komt wel goed.
Hardstikke bedankt MikeJarod!

Origineel geplaatst door MikeJarod
Je ziet de automation bewegen? Dan gebruik je VirusControl. Dat had je nog niet gezegd en maakt de zaken anders.

Zodra je VirusControl gebruikt worden er geen midi controllers verstuurd en MOET je de Virus in Remote Mode zetten om andere dingen te besturen. Dus zal je een Remote Template moeten maken voor MicroTonic.

Kijk, een stap vooruit. Met VirusControl uit lukt het me zonder problemen, maar met VirusControl áán idd niet!
Nou moet ik zeggen dat VirusControl voor zo'n naabje als ik verdomd handig is, de interface is lekker overzichtelijk, meer als dan het displaytje van het apparaat zelf. Met de knop rechtsboven zet je die VC kennelijk in Remote, maar het lukt me dan nog steeds niet om knoppen te assignen in Microtonic. Misschien dat ik dan ook die MIDI input niet moet gebruiken maar op een andere manier te werk moet gaan ofzo?

/edit: Wat me nu ook pas opvalt, als ik een andere sound in Microtonic pak (links bovenin) dan zijn mijn MIDI inputs nog steeds geprogrammeerd op de eerste sound, en als ik dus aan knoppen draai dan moduleer ik nog steeds de eerste. Is dat aan te passen?

/edit2: Bovenstaande reeds gelukt, optie in Microtonic daarvoor gevonden :)

(sorry voor het hoge n00b gehalte maar toch bedankt :))

Back