digitaal opnemen

pieterdewaard

Nieuwkomer
Hallo,

ben een noob en voor het eerst op dit forum.

Mijn zoon van 14 speelt nogal goed (professioneel eigenlijk) saxofoon. We willen dit digitaal opnemen (CD kwaliteit).
1) Is een portable DAT recorder daar goed voor (b.v. een Sony TCD-D7)?
2) Kan het geluidsbestand dan eenvoudig naar een PC?
3) Kan je met een line-in microfoon op een MP3 speler aangesloten hetzelfde resulaat bereiken?

CD kwaliteit is natuurlijk leuk, maar het is maar een technische specificatie. Als je 'troep' opneemt op cd-kwaliteit klinkt het nog steeds slecht. In dit geval is een goede microfoon + voorversterker een must om een goede opname te kunnen maken. Deze zou je direct met een line-in van een goede (!) geluidskaart kunnen verbinden, of eventueel een microfoon voorversterker in je geluidskaart gebruiken (hier geldt helemaal dat de kwaliteit vd geluidskaart cruciaal is). Heb je een losse preamp, dan zou je die ook op een DAT-recorder kunnen aansluiten, maar om deze opname daarna makkelijk op de computer te krijgen heb je een digitale uitgang op je DAT nodig + digitale in op je computer (bijv coax SP/DIF) zodat je het signaal digitaal naar de computer kunt overzetten.

Maar hoe je het ook vastlegt (niet met die MP3 speler; dat wordt nooit 'hi-fi'), de microfoon en de microfoonvoorversterker zijn de belangrijkste schakels in de opname. Kosten ook best een paar euro's als die nog niet aanwezig zijn.

Een goede geluidsopname is als de bekende spreekwoordelijke ketting. Als je een mooie opname wilt maken is die ketting zo sterk als de zwakste schakel.

De ketting ziet er in jouw geval volgens mij zo uit:

muzikant (is wel in orde als ik het zo lees)
instrument
mic (incl. bekabeling)
voorversterking
compressie (optioneel)

Daarna kun je eigenlijk nog verschillende keuzes maken. Ik zou kiezen voor een oplossing waarbij je opneemt met de computer. In dat geval volgen nog de volgende schakels:

converter (van analoog naar digitaal)
geluidskaart
sequencer programma (kenners menen ook daarin verschil te kunnen horen)

Bij het bepalen van de juiste mic zou ik me laten adviseren door iemand die er goed in thuis is en die wel eens vaker een blazersinstrument heeft opgenomen. Mijn gevoel zegt dat je met een SHure SM57 (niet duur) al een heel eind komt.

Een goede preamp kost gewoon veel. Maar ook in het goedkopere segment kun je al hele leuke preamps vinden. Kijk naar merken als focusrite, presonus en art tube.

Een compressor kan prettig zijn bij het goed opnemen van een sax, zeker als je niet veel nabewerking wilt. Een compressor neemt als het ware een beetje de pieken weg uit een signaal en drukt dat weer terug. Daarmee wordt je opname vaak wat gelijkmatiger en voller. Te veel compressie geeft echter vervorming van het geluid en dat wil je meestal niet. DBX maakt redelijk goedkope compressor en ook de RNC (real nice compressor) is een goede en goedkope bak.

Soms heb je units waarbij sommige van die schakels gecombineerd worden. Je hebt geluidskaarten (intern en extern) die ook preamps aan boord hebben en ADDA-conversie kunnen doen. RME maakt dergelijke machines van prima kwaliteit.

De keuze voor het sequencer programma (bv. Cubase) zou ik vooral laten afhangen van de interface, oftewel kun je makkelijk je weg vinden in het programma en welke functies wil je hebben.

Succes!

OJ

Re: digitaal opnemen

Origineel geplaatst door pieterdewaard
Hallo,

ben een noob en voor het eerst op dit forum.

Mijn zoon van 14 speelt nogal goed (professioneel eigenlijk) saxofoon. We willen dit digitaal opnemen (CD kwaliteit).
1) Is een portable DAT recorder daar goed voor (b.v. een Sony TCD-D7)?
2) Kan het geluidsbestand dan eenvoudig naar een PC?
3) Kan je met een line-in microfoon op een MP3 speler aangesloten hetzelfde resulaat bereiken?

mijn ervaring met sax is dat je een erg goede microfoon moet hebben..
ik ben 2 keer bij sax opnames geweest..
1 keer met een klem microfoon: resultaat, klonk slehter dan een erg goedkope soundmodule ,andere keer met een neumann+ avalon buizen pre-amp, tja dat klonk erg goed
dus misschien kun je een microfoon huren
als je een high quality opname hebt ben je safe..
naar je pc-tje of mp3 is een eitje..

succes

Ik heb een Shure 16AM microfoon (ongeveer 120 euro), die is gebruikt om de sax in een zaal te versterken. Dat ging prima met de microfoon op de beker van de sax gericht, NIET erboven.

Is dat een beetje redelijke microfoon?

Voor de sony TCD-D7 heb ik een slechte recentie gevonden wat betreft de pre-amp, die is erg noisy....

Is een Tascam DA P1 Portable DAT recorder een geschikt ding? Ik neem aan dat daar een betere preamp in zit.

studio

studio

Is misschien een raar idee, maar is het niet verstandiger om ipv meteen veel geld uit te geven aan dure mics en andere apparatuur, een studio te zoeken die ervaring heeft met opnamen van blaasinstrumenten en daar voor (wellicht) minder geld een opname te maken?

Dan is daarna de stap naar een thuisstudio altijd nog te maken, maar heb je wel eerst eens de feel van een studio meegekregen en misschien nog wel wat goeie tips en ideeën opgedaan?

Het is maar een idee hoor, ik realiseer me terdege dat de DIY spirit hier hoog aan het firmament staat! :D

Succes! (en oh ja, als het lukt, zijn we natuurlijk heel benieuwd! -hint- :okdan: )

Back