D-50 is het wat?

Gek, ik meende ook heel wat D50 achtige geluiden te herkennen op die oude MJ platen. Anyway, ik heb sinds een maadje of wat een d50 en het is een hele hele toffe bak. Er zit inderdaad heel wat ruis en andere artidacten in het geluid, maar dat is ook precies wat hem een stuk karakter geeft waar je u tegen zegt.

Voor wazeige en bewegende pads, house-pianos (ik zweer bijna dat deze en de m1 voor 99% van alle klassiek house pianos hebbe verzorgt), ruwe orgelgeluiden en nog heel wat rare shit is het DE BAK. Tegenwoordig kan je een d50 al voor 375 euri ofzo op de kop tikken en het is zeker de moeite waard (als aanvulling op een studio)...en het is natuurlijk net als de dx7 en de tb303 een echt stukje synthgeschiedenis.

Hmmm... Als ik dit zo lees, kan het dan niet zo zijn dat er juist presets uit de D50 zijn gemaakt op basis van MJ's thriller? Zo van, hey dat was een dikke hit dus die sound is herkenbaar dus die moet in de factory presets komen als we hem op de markt brengen?

Nou Bambam, je hebt deels wel gelijk. In spe ga je op zoek naar een bepaald toestel omwille van de specifieke klanken die een bepaalde synth kan reproduceren. Dat is meteen ook een fout die vele mensen maken bij de aanschaf van synths. Ikzelf heb steeds geprobeerd om eerst af te gaan op de kwaliteit van de sounds, en niet zozeer de mogelijkheden van een toestel. En tot slot, misschien was Thriller er voor de D50. Nochtans is het wel zo dat er sounds op die plaat staan die presets zijn uit de D50. Maar uit ervaring weet ik ook dat veel merken als Roland en Yamaha, gebruik maken van basis samples uit toestellen zoals Emulator 2+, Fairlight en Synclavier...niet ? Nogmaals, ik breek de D50 niet af, maar ik wou gewoon even wijzen op een gebrek...en oooh ja, RUIS !!!
Of is dat OSC3 waarvan je de noise niet kan afzetten??? hahahaha

Origineel geplaatst door mikeandrews
Hmmm... Als ik dit zo lees, kan het dan niet zo zijn dat er juist presets uit de D50 zijn gemaakt op basis van MJ's thriller? Zo van, hey dat was een dikke hit dus die sound is herkenbaar dus die moet in de factory presets komen als we hem op de markt brengen?

Lijkt me heel waarschijnlijk.

Hallo????? D50.... Thriller.... uche uche!

Hallo????? D50.... Thriller.... uche uche!

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Als ouwe rot in het vak wil ik hier graag even op reageren...
Op Thriller van M. Jackson kun je trouwens enkele van de orginele D50 sound horen, zij het dat er zwaar aan werd gesleuteld met randapperatuur (oa resampling via Synclavier)
...

Haaaalo, wakker worden!:kroon:

Thriller komt uit 1982 mafkees ;-) toen was Roland nog bezig met het ontwikkelen van z'n JX-en en de D-serie was nog niet eens bedacht!

Ik geloof dat die D50 in 1986 is ge released ofwel nog later.

Op Thriller zijn hoofdzakelijk Jupiter 8 sounds te horen en qua drums veelal TR808 met triggermodules van o.a. TED.

Het zal dus BAD moeten zijn geweesd.

Dat je een ouwe rot bent zal best maar seniel worden we toch nog niet jongens he!

Neem dit niet te serieus op luitjes! Ik bedoel het goed... :-)

Karel Post:geslaagd:

D50 ? een D10 heeft dezelfde sound engine & geluiden maar is bovendien 8 part multitimbraal en STUKKEN goedkoper, plus minus 150 Euro ipv 400 a 500. en dat is puur en alleen omdat de D50 een bekendere naam heeft.

Een D50 is een heel goed toestel maar 500 Euro is veel te veel.
250 Euro is hij wel waard.

Back