Nordrack 1 : lager volume bij veranderingen aan filter logisch of storing?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo allen,

Ik heb sinds een aantal maanden een Nordrack 1 staan en wat me al een tijdje opvalt is het
zeer merkbare zachter worden van het geluid bij de volgende acties :

- bij band pass en high pass filter modes wordt t geluid veel zachter
- bij de resonantie opschroeven in lowpass mode blijft er ook zeer weinig origineel signaal over

is dit logisch of klopt er iets niet?

Het is redelijk normaal dat een A of VA filter bij het opschroeven van de resonantie zachter gaat klinken.

bij een nordrack2 en 3 is het echt een behoorlijk verschil if ya ask me.

Origineel geplaatst door virkaz
ja klopt, bij de 1 ook, veel heftiger dan bij m'n virus bijv.

Origineel geplaatst door virkaz

Ik vind dat veel synths inderdaad te veel zachter worden bij het opschroeven van de resonantie, maar dat hebben dus veel synths met analoge filters ook (alpha juno, microwave 1).

Ik denk dat het ook met de interne headroom te maken heeft, zo'n resonantiepiek kan de ene synth beter opvangen dan de andere.

idd, het zal iets te maken hebben met de "ruimte"/headroom die een synth heeft.
bij de virus klinken de filters veel ruiger/harder ook bij vrij hoge resonantie instellingen.
de ion doet ook leuk mee ;-)

dus helaas bass, dit is een standaard euvel....

Ik los dit trouwens wel eens op door bijvoorbeeld de resonantie en de cutoff met bijvoorbeeld de pitchbend en modulatie controllers aan te sturen, waardoor ik extra output volume kan geven als ik de resonantie ophoog met het modulatiewiel bijvoorbeeld. Maar dat werkt niet altijd even goed bij ieder geluid.

nou ja goed en niet goed...

dacht dat r een defect was misschien in alleen het filter gedeelte....
maargoed dat zou ook niet kunnen want alles zit op 1 DSP waarschijnlijk....

k heb die vraag vroeger ook eens op een forum gesteld. Dit was het antwoord:

They use Moog-like one-pole cascade filter. Due to the way it works, resonance lowers the gain below cutoff up to -12dB (at self osc). You can boost the filter input signal to make up for that.

Back