Welk pakket voor filmmuziek?

Daniël

Ingeburgerd
Om te beginnen heb ik eerder ervaring gehad met sample cd's. Toentertijd met sample cd's van Sample Fusion. Helaas was het grotendeel van deze (orchestrale) sample collectie slecht opgenomen. Hierdoor is de angst ontstaan dat de duurdere pakketten misschien ook een hoop slecht bruikbare samples bevatten. Toch wil ik het gaan proberen, omdat goede samples meer realistisch klinken dan mijn huidige synthesizer (Korg Trinity Rack) die ik nu gebruik. Ik wil het budget beperken tot 300 euro! Ik heb veel rondgezocht / demo's geluisterd en de volgende pakketten vind ik interressant:

East west Symphonic Orchestra Silver (Helaas beperkt tot 1 piano)
Garritan Personal Orchestra
Steinberg Studio Case II (Hiervan heb ik helaas geen demo's kunnen vinden)

Ik maak filmmuziek en daarvoor wil ik het pakket gebruiken.

Wie heeft ervaring met 1 van bovenstaande pakketten? Wat vind je er wel en niet goed aan? Ook anderen, die geen ervaring hebben met bovenstaande pakketten, mogen van mij reageren welke zij zouden kiezen vanuit mijn oogpunt. Dat helpt mij de knoop door te hakken.

Groeten Daniël.

East west Symphonic Orchestra Silver (Helaas beperkt tot 1 piano)

Persoonlijk zou ik voor deze gaan aangezien ik die andere niet ken (niet gebruikt heb.)

Ik heb van bovenstaande versie de Gold edition. Ik moet zeggen dat de samples heel goed klinken. Het speelt lekker en klinkt vrij realistich. Ik neem aan dat je de demo's van East west Symphonic Orchestra hebt beluisterd. Het is een vrij dure inverstering (gold version) maar het was het waard voor mij.

Gold edition is uitgebreider qua instrumenten. De samples van Gold en Silver edition zijn beide opgenomen in een concertzaal van 125 miljoen dollar. (als ik het mag geloven). De samples zijn 16 bit stereo. De Platinum versie daarin tegen gebruikt 24-bit samples. Er zit een libary bij ter grote van 138 gigabytes. Deze versie wordt, van wat ik er van vernomen heb door veel music producers (film) gebruikt. Hier betaal je dan ook wel een vermogen voor. De demo's zijn naar alle waarschijnlijkheid ook gemaakt met de Platinum versie.

Suc6 met je keuze.
Gr.;)

Ik heb GPO maar in de praktijk zal ik toch sneller VSL Orchestral Cube pakken. GPO is om mee te werken wel gemakkelijk maar ik ben niet kapot van sommige (solo) instrumenten. Het ligt er wel een beetje aan hoe je ze gebruikt, dat wel. De samplingkwaliteit van GPO is wisselend. Bij VSL is deze over de hele linie goed, hoewel ik ook wel problemen heb gemerkt bij het combineren van samples uit verschillende articulaties die dan net een andere pan-positie of level hebben waardoor het lijkt alsof de muzikant heen en weer loopt tijdens het spelen. Ik vermoed dat dit zelfs bij de allerduurste libs nog niet te vermijden is.

Ik zou voor percussie in filmmuziek gaan rondkijken naar gratis samples. Ik heb indertijd alle G-town (Zweeds) samples gedownload en ik gebruik deze heel vaak, ook voor filmtrailers etc. Je kunt zelf een hoop doen met tuning, layering, compressie en brede reverbs. Check ook http://freesound.iua.upf.edu voor vrij te gebruiken materiaal op terrein van sound fx en percussie. Een snel groeiende community, ideaal voor soundtracks etc.

Heb helaas geen ervaring met EWQL Silver.

Hoi Herbert, van welke instrumenten in GPO ben je wat minder te spreken?

Vienna ken ik wel, dat is ongeveer het beste wat nu verkrijgbaar is. Helaas niet te krijgen voor 300 euro en dus absoluut niet te vergelijken met de pakketten uit mijn beginpost! De demo's van diverse pakketten op Internet klinken erg goed, maar zoals Xpressive al schreef is er een kans dat deze demo's met de duurdere versies in elkaar zijn gestoken.

Wat ik bij mijn vorige sample cd's had, is dat het geluid van sommige samples abrupt stopte. Met wat kleine bewerkingen en galm was er nog enigszins iets van te maken. Nu kosten deze cd's slechts 30 euro, maar als ik iets aanschaf van 300 euro verwacht ik toch een stuk meer.

Herbert, zijn de noten van de instrumenten in GPO per stuk gesampled? En ook met verschillende velocity's?

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Over de keuze tussen deze pakketten zijn meerdere threads.

Zelf werk ik met Miroslav Philharmonik van IK Multimedia (24-bits), daar ben ik zeer over te spreken.
Maar er is meer onder de zon, en je moet je keuze baseren op je toekomst. Wil je naar groter/duurder kunnen upgraden? Silver-Gold-Pro en dan van allen ook nog eens de veel duurdere -Pro versies?
Of in 1x een echt professioneel pakket aanschaffen? € 8000+?

De meeste kun je redelijk gemakkelijk checken op:
http://www.bestservice.de/group.asp/de/instrument_classic_complete_oorchestra/685939a24p132p158p63

Suc6 met kiezen!

motu symphonic instrument

motu symphonic instrument

Al naar motu's symphonic instrument gekeken? Met 8GB aan samples voor ongeveer 260 euro. Op de motu website staan een aantal fantastische video's van Jordan Rudess (Dream Theater).
De solo instrumenten zijn niet allemaal even sterk maar voor de basis is het erg goed. De plaatsing van de individuele instrumenten in het stereo beeld is ook met veel zorg gedaan.

Patrick.

Net zoals Arno en Patrick denk ik dat je rond E 300 wel meer en betere keuze hebt dan GPO. Toen het op de markt kwam was het wel hot, maar dat is al weer even geleden. Van die motu lib weet ik niks maar misschien is het wel ideaal voor je doel.

Welke instrumenten van GPO niet goed klinken weet ik niet uit m'n hoofd, maar iha dat geen individuele noten zijn gesampeld maar reeksen, en bij sommige (met name solo) instrumenten zitten echt lelijke overgangen die je in je compositie dan moet proberen te vermijden. Het voordeel is dan dat een instrument altijd lekker snel inlaadt. Dus als compositietool is GPO wel handig. Ik gebruik nog wel eens de solo viool en cello omdat ik die mis in VSL.

Je mag me wel pb-en dan kan ik eventueel per telefoon een paar gerichte vragen over GPO beantwoorden.

Voor filmmuziek zou ik EWQL Symphonic Orch. aanraden. Deze klinkt erg "hollywood". Ik denk dat dat in deze een pré is. VSL klinkt "echter" maar dat betekent dat je én harder zal moeten werken voor de sound die je (denk ik) zoekt. Én dat je waarschijnlijk meer kennis zal moeten hebben van componeren voor orkesten. Bij EWQL kom je ergens sneller mee weg. Met andere pakketten heb ik 0 ervaring en daar kan ik dus ook niks over zeggen

Oh ja, Vergeet niet een grote, snelle, externe HD bij je budget te betrekken. Die software bedrijven doen niet moeilijk over een paar honderd MB meer of minder. En als je écht een serieus symphonie orkest neer wilt zetten :halleluja (lees: tientallen tracks), misschien wil meerdere.....:W

Origineel geplaatst door mavn
Oh ja, Vergeet niet een grote, snelle, externe HD bij je budget te betrekken. Die software bedrijven doen niet moeilijk over een paar honderd MB meer of minder.
Oh, als het bij een paar honderd MB meer blijft... :D Of bedoelde je GB? ;)

afhankelijk van wat je nodig hebt zou je ook ProjectSAM kunnen checken... Hun orchestrale percussie en brass set is ambient opgenomen en klinkt weer wat 'natuurlijker' dan b.v. QLSO. GPO is meer leuk voor de beginner...

Origineel geplaatst door mavn
Voor filmmuziek zou ik EWQL Symphonic Orch. aanraden. Deze klinkt erg "hollywood". Ik denk dat dat in deze een pré is. VSL klinkt "echter" maar dat betekent dat je én harder zal moeten werken voor de sound die je (denk ik) zoekt. Én dat je waarschijnlijk meer kennis zal moeten hebben van componeren voor orkesten. Bij EWQL kom je ergens sneller mee weg. Met andere pakketten heb ik 0 ervaring en daar kan ik dus ook niks over zeggen

Oh ja, Vergeet niet een grote, snelle, externe HD bij je budget te betrekken. Die software bedrijven doen niet moeilijk over een paar honderd MB meer of minder. En als je écht een serieus symphonie orkest neer wilt zetten :halleluja (lees: tientallen tracks), misschien wil meerdere.....:W

klopt maar dat is het probleem in Nederland als het te hollywood klinkt
dan is er in Nederland geen markt voor , wel over de grenzen dus het is
de vraag waar je de muziek voor gaat maken.
Het zou zonder zijn als je gaat investeren in dure pakketten en
je kunt dit achter af ook doen op je Trinity Rack.

Geweldig, dankzij jullie ben ik veel pakketten tegengekomen die ik nog niet had gezien. Helaas nog geen keuze kunnen maken, maar geduld is een schone zaak. Even een reactie op bovengenoemde punten.
Al naar motu's symphonic instrument gekeken?
Dit is ongeveer wat ik zoek. Het leuke is dat je de instrumenten apart kunt beluisteren op hun site. Na wat googlen kwam ik deze thread tegen. Zo wordt het een riskante gok voor me. Wellicht dat het programma beter met een Apple overweg kan...

Herbert schrijft dat in GPO de instrumenten niet per noot zijn gesampled. Dat vind ik wel jammer en mijn gevoel zegt dat het niet veel met mijn huidige sample cd's zal verschillen.

Over de "hollywood" sound. Die omschrijving hoort denk ik bij wat ik zoek. Een reden om EWQL Symphonic Orchestra in gedachten te houden, maar zou de Silver edition net zo klinken?

ProjectSAM zal goed klinken, maar heeft niet de instrumenten die ik zoek. Wat zoek ik dan? Per noot gesampelde:
- violen, cello's (solo & ensembles)
- piano (liefst meer dan één)

Dit hoeft er voorlopig niet perse bij te zitten en kan later worden aangeschaft:
- houtblazers
- percussie
- choirs

Dus niet eens een heel orkest zoals je ziet ;-)

Over de opmerking "achter af doen op je Trinity Rack". Ik weet wat de Trinity kan en sommige geluiden klinken best goed. De piano's en blaasinstrumenten zijn beduidend minder goed. Zolang de noten van de instrumenten bij een "orkest pakket" per stuk zijn gesampled zal ik er vast niet op achteruit gaan. Daarbij wil ik volledig met software gaan werken.

Daniël

The Grand2 van Steinberg is een erg fijne en speelbare piano, goed multisampled, geruisloze velocity layering.

Origineel geplaatst door Meinte37
Oh, als het bij een paar honderd MB meer blijft... :D Of bedoelde je GB? ;)

ik bedoelde eigenlijk TB :duivels:

nee, idd, GB :D

Origineel geplaatst door Daniël
Geweldig, dankzij jullie ben ik veel pakketten tegengekomen die ik nog niet had gezien. Helaas nog geen keuze kunnen maken, maar geduld is een schone zaak. Even een reactie op bovengenoemde punten.

Dit is ongeveer wat ik zoek. Het leuke is dat je de instrumenten apart kunt beluisteren op hun site. Na wat googlen kwam ik deze thread tegen. Zo wordt het een riskante gok voor me. Wellicht dat het programma beter met een Apple overweg kan...

Herbert schrijft dat in GPO de instrumenten niet per noot zijn gesampled. Dat vind ik wel jammer en mijn gevoel zegt dat het niet veel met mijn huidige sample cd's zal verschillen.

Over de "hollywood" sound. Die omschrijving hoort denk ik bij wat ik zoek. Een reden om EWQL Symphonic Orchestra in gedachten te houden, maar zou de Silver edition net zo klinken?

ProjectSAM zal goed klinken, maar heeft niet de instrumenten die ik zoek. Wat zoek ik dan? Per noot gesampelde:

Dit hoeft er voorlopig niet perse bij te zitten en kan later worden aangeschaft:
- houtblazers
- percussie
- choirs

Dus niet eens een heel orkest zoals je ziet ;-)

Over de opmerking "achter af doen op je Trinity Rack". Ik weet wat de Trinity kan en sommige geluiden klinken best goed. De piano's en blaasinstrumenten zijn beduidend minder goed. Zolang de noten van de instrumenten bij een "orkest pakket" per stuk zijn gesampled zal ik er vast niet op achteruit gaan. Daarbij wil ik volledig met software gaan werken.

Daniël

De "silver edition" klinkt absoluut vergelijkbaar. De library is alleen een stuk(je) kleiner dan de "gold edition", laat staan "Platinum". De sfeer is zeker identiek. Als je echter enkele specifieke instrumenten zoekt is EWQLSO misschien niet het beste. Het is toch een beetje een all-in-one product waarbij geldt: hoe duurder hoe beter en meer variaties per instrument.

gr,
Marc

Origineel geplaatst door Daniël
Per noot gesampelde:

Per noot gesampeld is geen tovertruuk voor realisme, pas daar voor op. In het geval van viool is het belangrijk dat je kunt kiezen uit een aantal articulaties en dat gebonden noten realistisch kunnen worden gemaakt met midi. Bij viool en cello solo zorg ik er altijd voor dat de noten altijd iets ontstemd zijn, dmv ietsje pitchbend. Net zoals een violist speelt als het ware.
VSL heeft vorig jaar indrukwekkende virtual instruments gemaakt voor o.a. solo instrumenten. Valt buiten je prijsrange, dat weet ik, maar kijk er maar eens naar, ik vond het in ieder geval heel leerzaam.
Wat piano betreft, opties zat, maar verkijk je niet op de omvang waarmee ze adverteren: hoe meer bits en bytes des te realistischer. In theorie is dat zo, maar je hebt niks aan een 24 bits mulitgigabyte ding dat op je computer alleen maar de boel ophoudt en dropouts veroorzaakt.
Ik ken mensen die zweren bij The Grand en Synthogy Ivory, en dat zijn beruchte memoryslurpers. Persoonlijk ben ik heel blij met piano's van Post. Ook niet gering van omvang, maar minder gelikt, meer eigen karakter. Ook nog eens makelij van eigen bodem.
Op deze pagina wordt een aantal libraries vergeleken: http://www.gigfiles.com/keyboards-piano-grand-compare.asp. Je kunt wat afluisteren. Dat helpt misschien al wat bij de keuze.
Nog meer merken: EastWest, Malmsjo, Sweetwater, Bardstown, SampleTekk. Vooral de laatste heeft een interessante website waar je ook light versies van mooie piano's kunt downloaden voor een hele acceptabele prijs.

Re: motu symphonic instrument

Re: motu symphonic instrument

Origineel geplaatst door pt.
Al naar motu's symphonic instrument gekeken? Met 8GB aan samples voor ongeveer 260 euro. Op de motu website staan een aantal fantastische video's van Jordan Rudess (Dream Theater).
De solo instrumenten zijn niet allemaal even sterk maar voor de basis is het erg goed. De plaatsing van de individuele instrumenten in het stereo beeld is ook met veel zorg gedaan.

Patrick.

In dit pakket was ik in eerste instantie ook zeer geïnteresseerd, maar op hun eigen forum heb ik te veel gelezen over mensen die het niet (goed) aan de praat kregen! Toen was ik (misschien onterecht) snel van dat idee af.
Oftewel, meld je eerst aan op hun forum en lees erover voor je het koopt, is mijn advies.

Mamsjo is zeker mooi ook, beetje wollig... velocity layers bij Post is niet zo sjiek als bij The Grand2 maar zijn zeker mooie piano's ook, hangt er vanaf hoeveel je hecht aan performance

Back