bruggetjes bouwen hoe?

plieuw

feunend lid
Let take it to the bridge,

wat heb ik hier toch een moeite mee een goed bruggetje te bouwen.

Ik heb vaak (lees altijd) last om een goed bruggetje te componeren.

Zijn hier nog tips en tricks voor?

alvast bedankt...

Dat is ook moeilijk.
Maar het zou handig zijn als je aangeeft hoeveel je ongeveer weet van muziek theorie. Als je daar nouwelijks iets van weet is het antwoord nl. heel simpel.

Nou... Ik weet ook 0.1% van muziek theorie, maar als je veel luistert naar muziek/liedjes dan ga je dingen wel herkennen. Je kunt namelijk makkelijke bruggetjes maken, of hele moeilijke ingewikkelde dingen.
Wat bij mij vaak werkt is bv je song tot de brug afspelen en dan STOP drukken en dan meehummen wat er het eerst in je opkomt. Klinkt raar, maar soms werkt het!

En ook geldt weer, trail and error..Ik geloof niet dat er muziekschrijvers zijn die in een keer een perfect stuk schrijven.. Het is dan toch vaak krassen en editten..

R

truukje wat ik soms doe,

iets composen, en dan opknippen, copieren, maar dan 1 tel opschuiven, of 1, 4, 8, 16 maten opschuiven, en daar dan tussen in iets anders stoppen, maar wel gebruik makend van patterns die je al hebt, bijv de drum patterns, met bijv een (transposed?) bassline in combie met een nieuw ingredient. Of juist, drums weg laten, alleen bass, en dan pads infaden in combie met wat anders climaxerends.
Als je dat dan eenmaal hebt, ga je de 3 elementen, (deel 1 + brug + copie van deel 1) stroomlijnen.

Dan nog een kop en staart verzinnen, en afgezien van een 2e brug heb je dan al een song :)

Dit is inderdaad erg herkenbaar. Hier heb ik ook altijd last mee, altijd bang dat het afbreuk doet aan dat ene toffe stukje ;)

Ben benieuwd wat de inspiratiefactor hiervoor zijn bij de verschillende SF-ers :eureka:

dé standaard bridge (tenminste, dat idee heb ik :D ) begint met een kwart hoger dan de grondtoon. Dus als je stuk in C staat, dan is het eerste akkoord van de bridge een F akkoord. Meestal gaat het daarna vanzelf. Het is wel heeeeel cliché om zo de bridge te beginnen, en ik zou het ook niet elk nummer zo doen, maar ooit forceert het wat :)

Ik heb ook wel eens mijn akkoordenschema van het refrein als bridge gebruikt, maar dan begon ik op het tweede akkoord ipv het eerste akkoord van het schema. (bijvoorbeeld: refrein: Gm F Dm Eb --> bridge F Dm Eb Gm . ik weet niet of het werkt met dit voorbeeld, maar toen pakte het goed uit (ik weet alleen het schema niet meer :stupid:

Bruggetjes bouwen

Bruggetjes bouwen

Er bestaat een televisieprogramma over!

:gaap:

Of is deze grap al eerder gemaakt? Dat de moderators hem zo kut vonden dat ze hem weggehaal hebben?

:mega:

Bij mijn weten moet een klassieke brug:

- minstens herkenbaar zijn als brug (er moet genoeg verschil zijn met de rest van het nummer)
- zelfs iets nieuws inbrengen (nieuw ritme, nieuwe harmonie, nieuwe melodie, nieuwe tekst, ...)
- of misschien je nummer een andere richting geven ("licht" -> "donker" -> "licht")

Daarom probeer ik voor een brug nooit uit te gaan van wat ik al heb. Een brug mag namelijk best verrassend zijn!

Origineel geplaatst door Flesje
Dat is ook moeilijk.
Maar het zou handig zijn als je aangeeft hoeveel je ongeveer weet van muziek theorie. Als je daar nouwelijks iets van weet is het antwoord nl. heel simpel.

ik ken de chord theorie, intervallen e.d. maar ik mis gewoon de tools om een leuke brug te maken, die zoals eerder door DizzleXia aangegeven is, geen afbreuk doet aan het nummer. Ik mis gewoon de gimmick's om het lullig te zeggen.

:okdan:

Break it down! Ook een goede manier om een bridge te beginnen wat mij betreft. Gewoon terugvallen op bijvoorbeeld alleen een baslijn + bassdrum en van daaruit weer opbouwen. Belangrijkste is denk ik het contrast, zoals al eerder gezegd. Om een goed contrast te krijgen hoef je niet eens veel te doen, rare akkoordwisselingen zijn niet nodig. Vaak kun je met één of twee akkoorden al een te gekke bridge neerzetten. Het gaat meer om de combi van instrumenten, ritmes, etc.
Contrasten kun je op zoveel verschillende manieren creeëren. Gooi bijvoorbeeld in je bridge er een tamboerijn of een cowbell doorheen, of doe iets met percussie. Je kunt bijvoorbeeld ook van een standaard 4kwarts maat naar een 4-to-the-floor beat gaan.
Daarnaast kun je natuurlijk van snel naar rustig gaan of andersom (bijvoorbeeld je tempo double-time nemen), maar ook in de snelheid van je akkoordwisselingen kun je varieren.
Met de akkoorden kun je natuurlijk ook leuke dingen doen. Ga bijvoorbeeld van de toonsoort waar je in zit, naar de majeur of mineur variant, of experimenteer eens met tritonus-relaties (tritonus=overmatige kwart/verminderde kwint) dus speel bijvoorbeeld als je een C akkoord op trap I hebt staan, op die plek een F# akkoord.
Belangrijkste is misschien nog wel: hou het simpel! Ga niet proberen om er teveel doorheen te gooien. Ik ben trouwens de eerste om toe te geven dat het allemaal makkelijker gezegd dan gedaan is. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

(tritonus=overmatige kwart/verminderde kwint) dus speel bijvoorbeeld als je een C akkoord op trap I hebt staan, op die plek een F# akkoord.

ja, daar heb ik zekers wat aan. Wat ook een leuke en super simpele bridge is een stilte toevoegen van bv 1 bar.

Ik weet zelfs heel weinig van theorie, zelf heb ik ook weleens dat ik vast zit in een melodie.
wat ik weleens doe. Je zou het couplet 2x kunnen spelen en dan bijvoorbeeld in het laatste couplet andere accoorden of melodie pakken om zo over te gaan naar een bridge of refrein. Dan kan je overgaan naar andere toonsoorten.

Gr,

Michael

Origineel geplaatst door Eclectus
Bij mijn weten moet een klassieke brug:

- minstens herkenbaar zijn als brug (er moet genoeg verschil zijn met de rest van het nummer)
- zelfs iets nieuws inbrengen (nieuw ritme, nieuwe harmonie, nieuwe melodie, nieuwe tekst, ...)
- of misschien je nummer een andere richting geven ("licht" -> "donker" -> "licht")

Daarom probeer ik voor een brug nooit uit te gaan van wat ik al heb. Een brug mag namelijk best verrassend zijn!

Hier ben ik helemaal mee eens. Helemaal anders dan de rest van het nummer hoeft het niet te zijn, maar er moet 'iets' gebeuren.

Probeer eens:

- modulatie (toontje hoger of lager)
- break en dan vandaar weer in laagjes gaan opbouwen met drums en/of bass
- heb je een song waar een beetje een zware dynamiek inzit (stevige rock of techno) zak dan in de brug juist qua dynamiek een beetje in door bv meer lange pads te gebruiken en minder gitaar. Is je song juist wat lichter probeer dan in de brug juist eens iets zwaars in te brengen. Een voorbeeld daarvan is Stings 'Englishman in New York.
- Je kunt met vocalen ook leuke dingen doen in een bridge. John Mayer maakt in dat opzicht vaak leuke bridges met verrassende akkoordenwisselingen en vocalen arrangementen. Luister eens naar 'Waiting for the world to change'. Ook Peter Gabriel maakte mooie bridges en haalde dan bijvoorbeeld wel eens zijn vocalen heel dichtbij en droog.
- Soms kan een tempo variatie ook leuke dingen doen. Zak eens naar halftempo of verdubbel het juist.
- Schakel van mineur naar majeur. Kan vaak door alleen de grondtoon te veranderen. Is je basis een Cm-akkoord verander dan je grondtoon in een As want dan heb je ineens een majeur7 akkoord.

En verder gewoon de eerste wet van de muziekmagie toepassen. Klinkt het goed dan klopt het!

:okdan:

Je zou ook wat ouwe rock / funk nummers kunnen gaan luisteren hoe die bruggetjes in elkaar zitten en proberen ze na te spelen. Van daar uit zou je het moeten kunnen doorgronden en kunnen toepassen op je eigen muziek.

-C-

Als je een klavier hebt?

speel regelmatig es zonder drummachine of begeleiding.

van spelen op gevoel kom je vaak aan dingen die je nooit van te voren zou verzinnen. FREAKEN met je spel.
Je komt automatisch aan bruggen, of nieuwe secties middle8 of intro's outro's e.d. als je op nix af gaat improviseren met spel dat je al kende.

succes

Back