JP8000 vs Novation

olafmol

[EXPANSIONS]
Alliehallo,

is er iemand hier die ooit een gefundeerde vergelijking heeft kunnen maken tussen de Roland JP8000 en de Novation synths? (met name de A/K-station, maw de nieuwe bakkies van novation)....ben vooral geinteresseerd naar je mening over de pure oscillator sound en de filters, maar alle andere sound-issues zijn ook interessant voor me

Olaf

Volgens mij klink de jp8000 iets wat rauwer ( of wat minder subtiel hoe je het wil noemen). Novations hebben volgens mij ook wat betere effecten

komt het niet juist door al die effecten dat de novations altijd wat "softer" klinken? effecten vinnik trouwens niet belangrijk, gaat mij puur om een vergelijking van de "pure" sound zonder effecten

Als het je om de pure sound gaat, laat de Novation dan maar voor wat 'ie is; de effecten maken gewoon de sound van die machines. Daar is op zich niets mis mee want ze klinken als een huis en zijn veel veelzijdiger (qua klank) dan een JP 8080/8000. Maar ook een JP 8080 is zonder effecten een stuk minder spannend hoor. Maar eigenlijk geldt dit m.i. voor bijna elke V.A., behalve de Nords misschien.

Een JP8080/8000 klinkt warmer, wolliger. Je kunt daar pads mee maken zo warm als een electrische deken. Ook kun je ongelovelijk diepe volle bassen eruit halen. Minpuntjes : slechte MIDI implementatie (voor wat betreft het opnemen van MIDI cc's voor je controllers) en weinig 'punch'. Je hebt geen snelle attack zonder een 'klik' in het begin van je sound. Dit is bij de Novations stukken beter.

Ik vind het beiden geweldige synths en ik zou ze geen van beiden willen missen. Maar om te besluiten wat je wilt zit er echt maar een ding op: ga luisteren. Ik kan je nog zo mooi vertellen wat ik vind, maar daar gaat het niet om nietwaar? ;)

ik heb al geluisterd...ben benieuwd naar andere meningen ;)

ben nl op zoek naar een nieuwe synth die mijn oude Kawai K1 masterkeyboard kan vervangen, erg direct is te programmeren a la mijn juno6, en ook een goeie midi implementatie heeft zodat ie netjes als masterkb is te gebruiken....hoeft geen wilde bak te zijn want ik ga em toch niet multitimbraal gebruiken...virus KB enzo valt dan dus al af....

vandaar dat de JP8000 en KS4/5 overblijven....korg ms2000 vinnik nie lekker, de nord-sound heb ik al met mijn micromodular, heb al een pulse en juno voor de analoge elementen...... vond de k-station erg leuk klinken, ook zonder effecten die ik gelijk uitschakel altijd..vooral de interface sprak me aan en ik kreeg er ook mooie ronde warme klanken uit ..had dat gevoel bij de eerdere novations niet echt....(daar gaat het me vnl. om, warme sounds, detuned stabs, housy sounds, warme ronde bassen etc.) .... en bij Nolet heb ik gehoord dat ie uit de JP8000 ook van die mooie sounds kan krijgen, de interface daarvan spreekt me ook aan, lekker direct....

k-station heeft te klein kb voor masterkb gebruik, vandaar de interesse in de KS4/5......

dusse iets meer toelichting op mijn vraag....omdat ik meestal de effecten gelijk uitschakel op een synth is voor mij vooral de klank van de OSC's en de filter belangrijk...dat moet gewoon goed zitten...

Olaf

heb je de oberheim OB12 al eens beluisterd?

ja..die is A) te groot en B) vonnik em iets te complex om lekker makkelijk een soundje mee te fabrieken

Origineel geplaatst door olafmol
dusse iets meer toelichting op mijn vraag....omdat ik meestal de effecten gelijk uitschakel op een synth is voor mij vooral de klank van de OSC's en de filter belangrijk...dat moet gewoon goed zitten...

Hmmm... dit klinkt misschien vreemd vanuit de mond van iemand die net zo goed als al zijn analoog spul heeft verkocht, maar kun je dan niet beter een analoge synth kopen i.p.v. een V.A.? Of wellicht moet je de Waldorf Q eens gaan beluisteren, en doe dit dan uitvoerig want het heeft bij mij echt een jaar geduurd voordat ik er 'vriendjes mee was'. (En nu is het m'n beste vriend :))

Ik vind een Novation zonder effects namelijk echt nergens op lijken, en de filters van de JP8000/JP8080 zijn ook niet echt super als je het mij vraagt. Wat overigens niet betekent dat het allebei geen geweldige bakken zijn, maar als je echt kritisch op dit punt ("hoe klinken ze kaal") bent halen ze het niet bij de Q en zeer zeker niet bij een 'echte' dikke analoge poly-synth zoals een Jupiter 6/8, Oberheim OB-X(a) etc. etc.

Origineel geplaatst door olafmol
ja..die is A) te groot en B) vonnik em iets te complex om lekker makkelijk een soundje mee te fabrieken

Misschien moet je een MC505 of Quasimidi Raven/ Rave-o-lution proberen??
Instant dance !!

:D

De oscillatoren van novation vind ik helemaal nix, het filter is op zich wel grappig maar zonder de effecten klinken deze bakken als speelgoed.
de mogelijkheden van de supernova en nova zijn wel indrukwekkend en ik zeg ook niet dat je er geen mooie geluiden mee kan maken maar droog vind ik het helemaal nix.

Effe serieus...

Ik heb een JP8000 EN een Nova..

Ki vind ze een goede aanvulling op elkaar, maar de JP is toch het meest snel om nieuwe sounds te maken!

Origineel geplaatst door synthiaks
De oscillatoren van novation vind ik helemaal nix, het filter is op zich wel grappig maar zonder de effecten klinken deze bakken als speelgoed.
de mogelijkheden van de supernova en nova zijn wel indrukwekkend en ik zeg ook niet dat je er geen mooie geluiden mee kan maken maar droog vind ik het helemaal nix.

..Ik heb een Nova en maak erg veel sounds zonder FX die zeer goed klinken..

Misschien kun je gewoon niet programmeren...;)

of hoor je alleen de presets???

Origineel geplaatst door Bass

Misschien kun je gewoon niet programmeren...;)

Hahaha:) lol,
Ik zei dat de mogelijkheden voor mooie geluiden er wel waren en dat ik zelf ook leuke geluiden heb gemaakt met de nova maar als je puur naar de kwaliteit van de oscillatoren luistert wat nix met programmeren te maken heeft hoor je dat ze behoorlijk zwak zijn en dat ze in het hoog al helemaal slecht zijn (vind ik tenminste).

Origineel geplaatst door synthiaks

Hahaha:) lol,
Ik zei dat de mogelijkheden voor mooie geluiden er wel waren en dat ik zelf ook leuke geluiden heb gemaakt met de nova maar als je puur naar de kwaliteit van de oscillatoren luistert wat nix met programmeren te maken heeft hoor je dat ze behoorlijk zwak zijn en dat ze in het hoog al helemaal slecht zijn (vind ik tenminste).

Helemaal mee eens... Wat inderdaad niets zegt over de 'overall' sound van de machine want die is echt wel dik in orde.

Maar over smaak valt niet te twisten. Als iemand de kale sound van een Novation mooi vind, dan is dat zijn goed recht toch? Ik raak dat knopje "FX off" liever niet aan want dan heb ik het gevoel dat mijn Ferrari voortgedreven wordt door een Fiat 500 motor die stiekum lachgasinjectie heeft waardoor het uiteindelijk toch nog best wel hard gaat.... Maar dat ben ik :)

Ik heb de K-station en een maatje van mij de JP8000.
Ik vind de k-station zonder effecten ook zeker strak klinken.
Het filter is ook goed, naar mijn idee beter dan het LPF filter van de Supernova2.

Doe je de effecten wel aan, tja, wordt de k alleen maar interessanter.

Verder progged de k-station super.

..Eigenlijk moet je dus een synth van elk merk hebben !!

Maargoed...beetje duur...

Ik wil ook even iets zeggen over de JP80x0.

Ik heb geen Novation, dus een vergelijking kan ik niet maken. Wel heb ik even naar de specs gekeken van de Novation. En dan valt op de de K-station 3 osc's in totaal heeft en de JP 2 osc's per part. Het leuke van de JP is dat je dus ook eens een keer maximaal 4 osc's kan gebruiken voor 1 geluid. En daarbij nog eens een keer 2 filters. Dus, je maakt een vet basgeluid en daar bovenop leg je nog eens een keer een mooi geluid wat je door een HPF of BP-filter haalt. Het totale geluid is via 1 klavier/ midi-kanaal te bespelen, of desgewenst via 2 aparte midi-kanalen. Dat is dus een stuk uitgebreider dan je via een K-station zal kunnen krijgen.
Sterker nog, de k-station heeft niet eens een HPF of BP-filter.

Verder ben ik niet zo heel erg onder de indruk van de Chorus van de JP, maar de effecten maken je geloof ik niet zo heel veel uit heb ik begrepen. In ieder geval is het afdoende om het geluid wat voller te maken, maar het komt niet in de buurt van een Juno106 of 1/ 2.

Ok, hoop dat je hier wat aan hebt. En succes met het maken van je keuze!

thanx allemaal voor de info....ja het blijft een lastig en uiteindelijk subjectief gebeuren....... qua analoog heb ik al een juno6 en een pulse.....ik hoef eigenlijk nog niet echt een analoog bakbeest erbij, ik geil best wel op zo'n jupiter (ook jeugdsentiment, onze muziekleraar op de middelbare school liet ons op zo'n ding sounds programmeren ;) ) maar ik heb geen zin in het onderhoud, op jacht naar vervangende onderdelen etc. en ben ook niet echt een VA tegenstander.....dankzij de nord modular patches en truuks van Rob Hordijk denk ik toch wel behoorlijk door te hebben hoe je met slimme programming geluiden heel warm/analoog-achtig kan maken....
mm..gevoelsmatig ligt mijn stem toch beetje bij de jp8000..gisteren bij Nolet ermee lopen pielen..kreeg sterk het juno gevoel terug....interface is bij mij het allerbelangrijkste, anders blijf ik toch bij de presets hangen....de JP8000 liet me gewoon snel freaky sounds maken...maar toch nog maar ff met zo'n KS4/5 proberen te spelen.....die heeft wel een multimode filter en kan vast ook wel alle 4 parts layeren...

Olaf

Olaf,

zou je wat Hordijk tips met ons willen sharen? ;)

Back