Digitaal / Analoog?

IndoEagle

Ingeburgerd
Ik heb een vraag:

Waarom klinkt analoog geluid warmer dan digitaal geluid? Als ik mijn oude cassettes beluister dan vind ik het geluid daarop voller klinken dan als ik een cd beluister met hetzelfde muziek erop.

Ben ik de enige die dit vind of zijn er meerdere mensen op dit forum die dit ook ervaren?

Groetjes maar weer!

:)

er zijjn verschillende soorten analoog. maar in jouw geval doel je op bandcompressie volgens mij.
wordt ook wel saturation genoemd geloof ik

de een vindt het warm en lekker klinken.

ik vindt het dof en lelijk. :)

op chrome en metal teepjes kun je idd probleemloos opnemen op +3dB, wat door verzadiging van de magnetische deeltjes* compressie tot gevolg heeft
Voor mijn gevoel zit er niet zo gek veel verschil in 't geluid, alleen heeft de band last van bandruis en heeft de cd geen last van cd-ruis...

Nouja 't is allemaal een kwestie van smaak denk ik.

*) er zijn vast wel natuurkundigen hier die dat beter kunnen uitleggen

Digitaal zijn losse stukjes data terwijl analoog een continue stroom van spanninkjes is...
Met een analoge band 'versmelt'het geluid dus beter..

Ik kan een heel technisch verhaal houden hier maar dat wordt te lang..

Origineel geplaatst door farlukar
*) er zijn vast wel natuurkundigen hier die dat beter kunnen uitleggen

Nou ik ben er zo een, maar ik kan het niet beter uitleggen!! haha

Mijn cassettes klinken altijd doffer, niet warmer (ja als ik de CV wat hoger zet)

Corrigeer mij als ik het verkeerd heb:

Op een cd wordt een heel frequentie gebied welke je theoretisch niet zou kunnen horen verwijderd.
Op een analoge opname bestaat dat frequentie gebied nog wel. In de praktijk blijkt dat je dat gedeelte toch wel waar neemt.

Heb tapes altijd al ondingen gevonden. Moet je perse dolby aanzetten om van die irritante ruis af te zijn. En dan wordt het altijd dof. Bij platen heb je tenminste nog van die tikken zodat je niet aan de ruis hoeft te storen. En dat klinkt ook gewoon gezelliger.

Groter dan 20kHz kun je niet horen. Maar deze frequenties kunnen wel interferen met lagere hoorbare frequenties en op die manier invloed hebben op het geluid.

Dus dan hoor je het toch?

..Je hoort het niet echt, je MERKT het...

Het is een vreemd verschijnsel..

juist. Een ander punt is dat je bij opname het analoge signaal kunt een beetje kunt oversturen zonder dat het geluid kapot gaat, bij digitaal opnemen kan je dat niet doen (je krijgt dan jitter of wel zeer irritant gekraak).

en een casette recorder loopt niet altijd op de zelfde snelheid... in veel deks zit een snaar overbrenging.. en dat jengelt.

Origineel geplaatst door dekzster
juist. Een ander punt is dat je bij opname het analoge signaal kunt een beetje kunt oversturen zonder dat het geluid kapot gaat, bij digitaal opnemen kan je dat niet doen (je krijgt dan jitter of wel zeer irritant gekraak).

Uhmmm jitter zijn timing verschillen op je digitale bus. De packets die verstuurd worden aan de ene kant worden niet op hetzelfde moment aan de andere kant uitgelezen. Hiervoor zijn dingen als Wordclock uitgevonden. Die synchroniseren lezen en schrijven naar de bus.
Jij bedoeld clipping. Digitale clipping is dat hele nare schelle gekraak. Jitter hoor je lang niet zo goed als clipping. Het is wel slecht voor je signaal maar geef mij maar liever jitter dan clipping

..Kijk maar eens naar de golfvorm van een gemiddelde R & B nummer: let dan eens op de drums..Dat zijn bijna blokgolven zo hard zijn ze gemasterd!!

Ik denk overigens dat de reden dat mensen digitaal meestal "koud" vinden en analoog "warm" te maken heeft met het feit dat mensen dat verteld wordt. Het is gewoon een modewoord. Meestal heeft het geen reet te maken met analoog of digitaal maar de manier waarop de geluiden gekozen zijn en hoe de boel gemixed is.
Als je een inboorling uit Papua nieuw Ginea een analoge opname laat horen en een pure digitale hij geen voorkeur zal hebben. D

ik denk dat het ermee te maken heeft wat je tijdens je jeugd hebt gehoord...ik (wij?) zijn veelal opgegroeid met oude tape-opnames die je via de radio hoorde, vinyl, cassettebandjes etc.... denk dat de jeugd die nu met CD's etc. opgroeid straks hele andere ideeen heeft over warm en koud...

Origineel geplaatst door Bass
..Je hoort het niet echt, je MERKT het...

Het is een vreemd verschijnsel..

Ik zou zeggen, houd jezelf niet voor de gek en geef toe dat je het gewoon hoort. Wat je hersens vervolgens met die informatie doen is weer wat anders.

Nee nee nee. Ik had een tijdje terug oude 8-tracks (soort bandrecorder banden) beluisterd. Het viel mij spontaan op dat het geluid veel breder (met ruis ook) was dan hetzelfde wat ik al op CD had gehoord.
Overigens, andersom had ik bij VA synths bij het beluisteren (ja bijvoorbeeld de nordlead-I) het gevoel dat het geluid erg dun was (WEL MOOI MAAR DUN).

Geen voorbedachte rade maar op het moment als eerste indruk gekregen, soort van instinct dus.

Back