MKS-50 voeding

Eraser127

Ouwe rot
Heb voor €95 een kapotte MKS-50 op de kop getikt. Verkoper zei al dattie het niet deed en heeft em ook nog naar een kennis gebracht, maar die kwam er ook niet uit. Nu heb ik hem dus en heb em opengemaakt en de draden weer netje gesoldeerd.
mks502.jpg

De zekering bij de ingang (fuse board) was ook stuk en heb nu een nieuwe, maar die knalt er ook uit. Had al wel met een stuk 220V draad de zekering overbrugd en toen deed ie het wel.

Zekering is 100mA/250V

Fuse board zit zo aan de trafo vast:

mks501.jpg

Zou iemand anders even een duidelijke foto kunnen maken van:

1. de aansluitingen van het fuseboard naar de trafo
2. de aansluitingen van de trafo naar de mainprint

die heb ik:
mks50voeding.jpg

In mijn mks zitten zo te zien de twee rode draden aan de secundaire kant van de trafo naar de stekker verkeerd om. Ik snap alleen niet waarom de zekering er dan uitvliegt, maar met een overbrugging werkt het wel.

Ook weet ik niet of de primaire kant wel goed zat (is mee "gehobby'd qua soldeer werk"). Je kan kiezen uit 220v (wht/brw) of 240v (wht/red).

Ok heb nu alleen het fuseboard met trafo aangesloten, dus de stekker van de trafo naar het mainboard eruit gehaald. Aansluiting van fuseboard naar trafo op 220v (wht/brw) en spanning erop. weer springt de zekering eruit. Het probleem ligtdus bij de trafo.

iemand nog ideeën?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door richard2000
Hoeft niet, soldeer C1 van het filter op de fuseboard er eens uit, die kan ook lek zijn.
Het is overgens heeel onverstandig om die zekering door te verbinden, had je de boel aardig mee kunnen slopen, je heb dus veeel mazzel gehad.
Wordt de trafo warm onbelast?
Trafo wordt niet warm. Heb C1 eruit gesoldeerd, maar hoe meet ik die nou door? Of Moet ik nu gewoon weer een zekering erin doen, en voeding weer proberen?

Je kan een Ctje wel met een ohmmeter doormeten, op het moment dat je deze meet, meet je eerst een lage weerstand die dan oploopt naar een hoge weerstand en die moet uiteindelijk oneindig worden, hoe snel dit gaat hangt af van de capaciteit van de condensator, hoe groter hoe langer het duurd voordat deze dan oneindig wordt.
Je kan het ook zonder de C proberen maar dan wel met een zekering.
Dat je trafo niet warm wordt lijkt goed.

Ok, condensator werkt volgens mij wel (loopt op met ohmmeter).

- Opnieuw MKS aangezet zonder condensator en aansluiting naar mainboard en de zekering brand niet door.
- Daarna met aansluiting naar het mainboard en hij werkt weer gewoon.

- audio en een midikabel aangeslote en aangezet, maar zekering knalt er weer uit.

Das vaag, of je trafo is lek, dus een winding sluiting van primaire naar secundaire, meet eens met je ohmmeter tussen je prim. en sec. dat moet tussen alle draden oneindig zijn.
Al ik tussen prim. en sec. meet, meet ik idd niets. Misschien maar laten nakijken?

De trafo zou ook pas kunnen doorslaan als er hoge spanning, dus 230V, op aangesloten wordt, kan ook eigenlijk weinig anders zijn dan de trafo, je zou de gok kunnen nemen door er zelf een nieuwe trafo in te zetten.
Heb je een verhuis/scheidings tarfo, dus 230 in 230 uit, kan je die er nog eens tussen zetten en dan kijken wat er gebeurt.

De trafo zou ook pas kunnen doorslaan als er hoge spanning, dus 230V, op aangesloten wordt, kan ook eigenlijk weinig anders zijn dan de trafo, je zou de gok kunnen nemen door er zelf een nieuwe trafo in te zetten.
Heb je een verhuis/scheidings tarfo, dus 230 in 230 uit, kan je die er nog eens tussen zetten en dan kijken wat er gebeurt.
nee, die heb ik niet

2 dezelfde trafoos, iig met dezelfde uitgangspanningen?
Nee, die heb ik niet.

Ik vind 95 euro nog best veel geld voor een kapotte MKS-50, maar ik vind het wel mooi om te zien dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om ook de wat goedkopere oude synths nog te repareren! (Y)

Origineel geplaatst door bikkel
Ik vind 95 euro nog best veel geld voor een kapotte MKS-50, maar ik vind het wel mooi om te zien dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om ook de wat goedkopere oude synths nog te repareren! (Y)
Mwha, k'vond het wel meevallen, als ie het weer doet verkoop/ruil ik m'n Alpha Juno-2.

Dan zal je hem maar moeten wegbrengen, of zelf een nieuwe trafo er in zetten.
Moet maar eens kijken dan, Mike Philco heeft iig al geen trafo meer.

Je zou bij wat electronica shops kunnen kijken voor een vergelijkbare, wordt wel lastig denk ik omdat hij niet echt standaard spanningen heeft, en passen zal het al helemaal niet, maar het kan je wel wat geld schelen.
Of 2 trafootjes...
Zet anders de rest van het voedingschema hier eens neer, mischien valt het wel simpeler op te lossen.

clickable:

Back