Geen idee hoe ik het moet noemen, maar mij viel het volgende op toen ik een eminent 310 aan het opknappen was. Als je een geluid kiest met hoge toonhoogte en je speelt meerdere toetsen tegelijk, dan krijg je extra frequenties (1 of 2 octaven lager) te horen. Luister maar naar het mp3tje: een hoge c ingedrukt houden en dan een octaaf naar beneden wandelen. Wel even op hoog volume luisteren, je hoort dan vanzelf wat ik bedoel.
Het zal wel natuurkundig te verklaren zijn denk ik, mijn jp8 doet het ook. Je hoort het alleen bij hoge tonen, bij lage tonen hoor ik het niet of is het er niet.
Wie kent dit verschijnsel ? Is er iets aan te doen (of kun je voorbeelden noemen van synth-secties welke dit verschijnsel tegengaan) ?
Het zal wel natuurkundig te verklaren zijn denk ik, mijn jp8 doet het ook. Je hoort het alleen bij hoge tonen, bij lage tonen hoor ik het niet of is het er niet.
Wie kent dit verschijnsel ? Is er iets aan te doen (of kun je voorbeelden noemen van synth-secties welke dit verschijnsel tegengaan) ?