wie kent dit fenomeen (extra frequenties)

wouw

Ouwe rot
Geen idee hoe ik het moet noemen, maar mij viel het volgende op toen ik een eminent 310 aan het opknappen was. Als je een geluid kiest met hoge toonhoogte en je speelt meerdere toetsen tegelijk, dan krijg je extra frequenties (1 of 2 octaven lager) te horen. Luister maar naar het mp3tje: een hoge c ingedrukt houden en dan een octaaf naar beneden wandelen. Wel even op hoog volume luisteren, je hoort dan vanzelf wat ik bedoel.
Het zal wel natuurkundig te verklaren zijn denk ik, mijn jp8 doet het ook. Je hoort het alleen bij hoge tonen, bij lage tonen hoor ik het niet of is het er niet.

Wie kent dit verschijnsel ? Is er iets aan te doen (of kun je voorbeelden noemen van synth-secties welke dit verschijnsel tegengaan) ?

Attachments

• e310.mp3
    311 KB · Bekeken: 81
doet me denken aan dit fenomeen:
maar aangezien het hier ook echt fysiek aanwezig is, weet ik niet of dit er iets toe doet :erm:

http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_beats

Binaural beats or binaural tones are auditory processing artifacts, that is apparent sounds, the perception of which arises in the brain independent of physical stimuli. This effect was discovered in 1839 by Heinrich Wilhelm Dove.

In nature, two sounds that are similar but slightly shifted in frequency will beat to produce two new frequencies which are the average and the difference of the original two sounds. For example, a 400 Hz tone and a 410 Hz tone will form a 405 Hz tone pulsating 10 times per second.

The brain produces a similar phenomenon internally, resulting in low-frequency pulsations in the loudness of a perceived sound when two tones at slightly different frequencies are presented separately, one to each of a subject's ears, using stereo headphones. A beating tone will be perceived, as if the two tones mixed naturally, out of the brain. The frequency of the tones must be below about 1,000 to 1,500 hertz for the beating to be heard. The difference between the two frequencies must be small (below about 30 Hz) for the effect to occur; otherwise the two tones will be distinguishable and no beat will be perceived.

is dat niet een typiesche analooge eigenschap , wat een eminent vol maakt in greluid ?
quint in de sustainstand klinkt lekker , als je die noten apart opneemt en teglijk afspeelt in bv cubase, klinkt die niet hetzelfde.

maak ook niet uit:)

Origineel geplaatst door dj alpha j
is dat niet een typiesche analooge eigenschap , wat een eminent vol maakt in geluid ?

Maar waarom klinkt dat uit het orgel dan anders dan uit een computer of dergelijke ? Worden de 2 of meerdere tonen door een analoge schakeling anders gemixt dan in de digitale wereld ? Zitten er misschien opamps in een eminent welke dit soort signalen niet zuiver kunnen verwerken ?

Origineel geplaatst door wouw
Maar waarom klinkt dat uit het orgel dan anders dan uit een computer of dergelijke ? Worden de 2 of meerdere tonen door een analoge schakeling anders gemixt dan in de digitale wereld ? Zitten er misschien opamps in een eminent welke dit soort signalen niet zuiver kunnen verwerken ?

digtale mix wordt uitgerekend ,analoog wordt gewoon gemiixt ?

het is gewoon de interferentie tussen de twee frequenties. houd ens een toets vast (hoge noot) en fluit op ongeveer dezelfde toonhoogte. ga je nu afwijken hoor je de derde toon opkomen, soms zoemt het ook zo vreemd in je oor :D

Die extra frequenties, zijn er die nu daadwerkelijk of denken onze hersenen dat alleen maar ? Ik heb geen audio-software in m'n pc maar misschien kan iemand zichtbaar maken dat behalve de twee gespeelde frequenties niets anders in het signaal zit ? Of juist wel ?

Met m'n windows mediaplayer (staafdiagram) kan ik dat niet achterhalen :(

het is eigenlijk een beetje hetzelfde als een theremin, 2 toongeneratoren maken samen een derde toon: het verschil tussen de twee frequenties

Van dit verschijnsel wordt wel gebruik gemaakt om zeer lage orgeltonen te produceren. Men gebruikt dan twee pijpjes, vlak naast elkaar, die een ultrasone toon geven van een iets verschillende frequentie. Die tonen zijn niet hoorbaar, maar de verschiltoon is dat wel. Normaliter is een zeer grote pijp nodig voor een lage toon.

dit heb ik dus eens in werking gezien (en gehoord) bij een orgelbouwer. die had een kistorgel gebouwd, waar verschrikkelijk lage bassen uitkwamen. en dat werkte volgens dit principe dus. :)

Back