Midisport 4x4 probleem

meesha74

Muzikant
Ik heb sinds kort een nieuwe PC (packard bell met Intel D 920, 2.8 Ghz processor). Ik heb daar Cubase SX 3 op geïnstalleerd met een midisport 4x4 interface. Echter wanneer ik partijen inspeel via de midisport loopt binnen de kortste keren Cubase vast. Noten blijven hangen. Wanneer ik dingen inspeel via mijn Edirol UM-1X midi interface (ook via usb) gaat het goed.

Ik heb uiteraard de laatste drivers van de Midisport geinstalleerd, andere usb poorten / kabels geprobeerd, usb hub ertussen geplaatst, niets helpt.

Ik heb het idee dat alle usb poorten op die PC usb2.0 zijn. Ik weet niet of dat problemen op kan leveren? Op mijn oude PC loopt alles wel goed, en dat zijn ook 2.0 poorten.

Mogelijke oplossingen:

Andere USB poorten in m'n pc zetten.
Nieuwe Midi interface kopen (niet zo'n zin in...)
Alles inspelen via de Edirol

Wie heeft er advies??
(ps. ik weet dat dit behoorlijk PC gerelateerd is maar ik hoop dat de mod's mij niet gaan doorverwijzen naar Tweaker.net...)

Ik heb sinds vorige week de midisport 2 x 4 en bij mij loopt cubase sinds die tijd ook regelmatig vast. nu ik zie dat jij dit probleem ook heb ga ik toch twijfelen aan die midisport. ik heb ook last van een latency op m'n vsti's. heb jij hier ook last van? voorheen had ik dit namelijk niet.

Nou in principe zijn die midisports wel ok hoor. Ik heb jaren met mijn 4x4 (en daarvoor een 2x2) probleemloos gewerkt. Latency wordt niet veroorzaakt door een midi interface. Check effe of je wel de juiste audio drivers hebt gekozen (ASIO).

Ik heb het vermoeden dat er in mijn geval iets mis gaat tussen de midisport en (de USB poort van) m'n moederbord.

Nog een aanvulling: Ik kan nu in principe wel werken. Ik heb zoals gezegd nog de edirol interface, plus de midi interface die op m'n Audiophile 2496 zit, én die van m'n UC33. Ik gebruik uiteindelijk nooit meer dan twee ingangen tegelijkertijd. Ik heb ook altijd nog m'n oude vertrouwde Roland A-880 patcher zodat ik wel gewoon m'n ingangen kan kiezen. Het is alleen eigenaardig dat ik nu problemen heb met de ingangen van de Midisport... =( (uitgangen lijken geen probleem te geven.

Heren,

Ik heb zelf ook ooit een midisport 4x4 gehad icm een hoop gekloot en @#$%@$%#@%$.
Dat lag na een hoop gezoek aan instellingen in windows.

Kijk even naar het volgende:

Ga naar:
Configuratiescherm/Systeem/Hardware/Apparaatbeheer
Kijk bij alle usb controllers en apparaten in de eigenschappen of er
in het tabblad energiebeheer een vinkje staat bij (de computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen).
Indien er een vinkje staat haal dat dan weg.

Gr Michiel

Origineel geplaatst door meesha74
Nou in principe zijn die midisports wel ok hoor. Ik heb jaren met mijn 4x4 (en daarvoor een 2x2) probleemloos gewerkt. Latency wordt niet veroorzaakt door een midi interface. Check effe of je wel de juiste audio drivers hebt gekozen (ASIO).

Ik heb het vermoeden dat er in mijn geval iets mis gaat tussen de midisport en (de USB poort van) m'n moederbord.

Nog een aanvulling: Ik kan nu in principe wel werken. Ik heb zoals gezegd nog de edirol interface, plus de midi interface die op m'n Audiophile 2496 zit, én die van m'n UC33. Ik gebruik uiteindelijk nooit meer dan twee ingangen tegelijkertijd. Ik heb ook altijd nog m'n oude vertrouwde Roland A-880 patcher zodat ik wel gewoon m'n ingangen kan kiezen. Het is alleen eigenaardig dat ik nu problemen heb met de ingangen van de Midisport... =( (uitgangen lijken geen probleem te geven.

Het was inderdaad die ASIO. De vertraging is weg. ik denk dat na het installeren van die midisport het veranderd is ofzo. Bedankt voor de tip. Nog over die vastlopers in cubase. ik heb gister updates gedownload van de drivers en sinds toen geen last meer gehad van vastlopers. misschien dat het daar door kwam. succes.

Tja ik heb al de nieuwste drivers... En die tip over het energiebeheer heb ik ook geprobeerd. (zonder resultaat).'Op m'n oude pc stond dit gewoon nog aangevinkt en dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Het is dus zo dat ik via de edirol usb interface gewoon zonder problemen kan inspelen. Zodra ik echter als input voor een midi track de midisport kies en ik speel een aantal noten, dan hangt cubase. Het eigenaardige is ook dat ik dan windows niet meer kan afsluiten. :confused: Ik moet dus de pc uitzetten met de schakelaar op de kast.

Iemand nog een briljante ingeving???

De midisport 4x4 levert helaas veel problemen op. Op dit forum en ook op het Cubase forum is er veel over te vinden. Ik heb 'm zelf de deur uit gedaan, want ik had ook veel problemen icm Cubase. Heb nu een Edirol UM550 en nooit meer problemen :) top apparaat!!

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de 4x4. (op mijn vorige computer). Hij lijkt alleen problemen te geven in combinatie met m'n nieuwe pc. Ik ga denk ik nog eens proberen om een losse USB kaart in m'n pc te zetten. Heb niet zo'n zin om weer een nieuwe interface te kopen. Bovendien kan ik zoals gezegd wel om het probleem heen werken. Het is gewoon een vervelend probleem en ik kan het niet uitstaan dat ik het niet kan oplossen! :(

IgnorePortFilter trucje al geprobeerd?
Dit om zeker te weten dat je niet per ongeluk de Emulated Drivers gebruikt? (die zuigen klontjes, namelijk).

Probeer evt, als niets anders meer helpt, eens te spelen met de Timestamp optie.
(in 3.0 alleen onder DirectMusic, in 3.1 ook onder Windows MIDI drivers).

Let wel, je gebruikt (nog) niet SX3.1? Daar is namelijk het MIDI driver selecteer algoritme een stuk in aangepast (Emulated drivers worden niet meer geselecteerd), waarbij problemen zoals je hier schetst zouden worden voorkomen.

Ik gebruik niet de emulated ports. Dat truukje met het ignore port filter heb ik al geprobeerd. Ik werk met 3.0. Wat houdt die timestamp functie dan in, en hoe zou die met dit probleem te maken kunne hebben?

Op dit moment werk ik een beetje om het probleem heen. Ik gebruik de inputs van mijn 4x4 niet meer. Daarvoor in de plaats gebruik ik de ingangen van de audiophile2496, de edirol um1x en van de UC33. Dit is op dit moment voldoende. Het is prima werkbaar en Cubase draait tot nu toe prima.

Nou ik heb dus hetzelfde probleem, erg frustrerend.

Gebruik een M-Audio 2x4 Midisport, maar zodra ik noten ga spelen loopt binnen een minuut Cubase vast :(

Ik heb een Motu 828mkII firewire geluidskaart, maar ook als ik die uitzet en alleen met hardware werk loopt die nog vast.

Erg frustrerend.

Iemand nog suggesties?

Alles hierboven al geprobeerd :S

Een ander probleem dat ik heb met de midisport is, telkens als ik mn PC aanzet, hij mn midisport niet onmiddellijk herkent. Dan moet ik altijd tussen de kabels kruipen, de USB ns uit- en inpluggen en dan werkt hij weer. Nochtans heb ik altijd sinds de installatie consequent dezelfde poort gebruikt (dus niet overal zitten inporren:) ), dan moet hij toch die ene poort met de midisport indentificeren? Iemand weet raad? De drivers herinstalleren bengt geen oplossing.

Update:

- k Heb het energiebeheer voor de usb aangepast zolas boven beschreven staat: geen resultaat.
- k Heb een "extern" usb-kaartje ingeplugt: zonder resultaat.
- de drivers zijn gedesinstalleerd en (de laatste) opnieuw geïnstalleerd: idem.
- de drivers zijn nogmaals boven de oude geïnstalleerd.: nope.

Kort samengevat is het probleem deze. Installeer ik mn drivers dan schiet het apparaat aan en herkent hij de midisport. In apparaatbeheer herkent hij het apparaat. Vanaf het moment dat mijn computer heropgestart wordt en ik kijk in apparaatbeheer dan krijg ik de boodschap dat er aan die poort een onbekend apparraat hangt.

[edit] volgende stap, toch maar eens een andere poort gebruiken.

Ik denk dat het probleem idd in de M-audio drivers zit. Heb allerlei dingen geprobeerd. Ik kan er nu omheen werken, maar dat houdt in dat ik de MIDI inputs van de 4X4 niet kan gebruiken. Op zich niet erg omdat ik nog genoeg andere midi interfaces / controllers eraan heb hangen om voldoende midi inputs te hebben.

Back