Drama op Noorderslag

AM Hasselhoff

Eiger Steiger
Dag allemaal, ik ben nogal nieuw hier dus bij voorbaat excuses voor eventuele overbodige en domme vragen. ;)

Ik zit echter met een probleem en jullie synthforummers zijn de aangewezen personen om om raad te vragen.

De speel in een electrorock band en bij gebrek aan toetsenist en percussionist maken wij gebruik van sequencer, synths en drumcomputer. De setup is een RM1X als sequencer/synth en deze stuurt verder aan: een Micro Modular en Microkorg als externe synths en een Dr. Rhythm als de drumcomputer die de clicktrack voor de drummer verzorgd. Alle audio outputs gaan naar een simpele mixer met een aparte monitor groep, zodat ik een aparte mix kan maken voor de PA (mix) en voor de drummer (mix+click). De RM1X gebruik ik in de pattern mode en met een footswitch schakel ik van pattern naar pattern. Dit geeft ons de nodige vrijheid in onze nummers, we willen niet vast zitten aan 1 vaste track.
Tot afgelopen zaterdag werkte deze setup prima, maar onze laatste gig ging het toch allemaal helemaal fout. We stonden met de band op Noorderslag(!) en juist dit optreden besloot Dr. Rhythm er mee op te houden. Meteen aan het begin van de set ging het al fout en de materiaalpech dwong ons tot improviseren en spelen zonder click, hetgeen uitmondde in een dramatisch optreden voor het publiek van Noorderslag. Zwaar klote dus en een grote deuk in onze reputatie en zelfvertrouwen.:stupid
Zo'n afgang willen we uiteraard nooit meer meemaken en dus zal er iets moeten gebeuren aan onze setup. Nu zijn er vele oplossingen te bedenken en ik vind het lastig om te bepalen wat we het beste kunnen doen. Simpelste oplossing is er van uit gaan dat Dr. Rhythm de schuld is van alles en die dus vervangen door een andere drumcomputer en hopen dat het nooit meer gebeurd. Totaal andere oplossing is een laptop met ableton erop, goeie fire interface en midi controller. En zo zullen er zat andere oplossingen zijn.

Wat raden jullie aan? Hebben jullie tips?

Hmm, waardeloos.
ik herinner me dat Howard Jones dat ook eens overkomen is. Die was ook niet blij

Oplossing: moeilijk.
Ik zou gaan voor een MacBook met software naar keuze ( Reason, Ableton of een 'gewone' sequencer)
Lijkt me een questie van smaak en budget

my 2 cents

Een laptop met FW interface en midi controller kan er ook zomaar mee ophouden. ;) Die kans is groter dan dat er een drumcomputertje zomaar mee ophoud natuurlijk. Daarom is mijn advies: zorg dat als er iets mis gaat je probleem snel opgelost kan worden. Wat daar voor nodig is weet je zelf het beste.

succes

ja laptops zijn veel betrouwbaarder, niet dus.....

ik zou bijna zeggen dubbel kopen,playbacken of accoustisch gaan.

Nee dit zijn echt de kutste problemen op de kutste momenten(zoals altijd gaat het nooit stuk tijdens een oefensessie)

ik heb ooit merzbow zien optreden met 2 laptops tegelijk. liep lekker zo.

maar praktisch zou ik gewoon een drumcomputer blijven gebruiken, maar de ritmes van jullie nummers ook op een cd-r meenemen voor noodgevallen.

Persoonlijk zou ik dan een laptop nemen met geluidskaart en controller en als backup een MPC of iets in die geest, of een 2e laptop als backup. Moet wel heel gek lopen dat alles er in een keer mee stopt.

dus ja, toch 1 vaste track dan, maar enkel in geval van nood.
goedkope oplossing + zal je je al een stuk veiliger mee voelen.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Inderdaad de pest is dat of je nou een laptop of een hardware drumcomputer gebruikt is dat de boel altijd kan crashen. Alleen met welke apparatuur is die kans het kleinst? Onmogelijk te beantwoorden.
Ik denk dat ik jullie tip om een backup mee te nemen maar ter harte ga nemen ;)
Niet direct een dubbele laptop of MPC oid, daar heb ik ff de centen niet voor. Ik zit te denken aan een simpele mp3-speler met dan de mix op links en mix+click op rechts voor de drummer. Een noodoplossing, maar wel een mogelijkheid om door te kunnen spelen.

Ai vervelend .
Een backup(extra dr rythem) of een ander getest alternatief (!) had mischien wel uitkomst geboden.

Als mijn s5000 er mee ophoud heb ik ook echt een probleem (zeker met 70% van de nummers die we spelen) ik heb wel een backup van de hardeschijf bij me op mijn laptoppie , die zo in te laden is , mocht de interne HD crashen. maar mischien is het ook wel wijs dat ik ook een klein samplertje als backup moet gaan meenemen.
(Maar dan zouden we eerst minimaal op noorderslag moeten staan :))

Wat mij simpel lijkt is 2 goedkope drumcomputertjes kopen. En die aan elkaar syncen zodat je dus altijd backup hebt. Kijk ook eens naar de ouwe yamaha RX serie. lijkt me voor deze taak voldoende en is niet duur.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Dr Rhythm vervangen door een MPCXXX en daar een click track mee maken?

Is een mpc niet een wat erg dure oplossing voor alleen deze taak? En ook die zou kunnen crashen :stupid

je kan toch ook in elke pattern 1 clicktrack in de rm1x maken.. en die audio uitsturen naar de drummer?
goedkoopste oplossing lijkt me

als het gaat om een noodoplossing, met de nadruk op nood, dan zou ik ook genoegen nemen met een cdspeler of mp3speler met de clicks als tracks. Je kunt dan natuurlijk minder makkelijk een nummer uitbreiden ed, maar als het om een noodoplossing gaat, zou ik er niet teveel technische poespas omheen gaan verzinnen.

een rm1x crasht NOOIT

zeg maar NOOOIT

dus niks extra uitgeven, niet miemelen met apparaatski, gewoon rm1x basta

koop anders een extra rm1x als je echt zeker wil zijn

je struikelt er over tegenwoordig en ze kosten geen zak.

een een cd clicktrack is natuurlijk niet te doen aangezien de micromod en korg aangestuurd moeten worden.. dus is de rm1x zowiezo van essentieel belang

Origineel geplaatst door manvsmachine
Is een mpc niet een wat erg dure oplossing voor alleen deze taak? En ook die zou kunnen crashen :stupid

Erg duur inderdaad. Crashen heb ik twee keer meegemaakt in de drie jaar dat ik een MPC 2000xl heb gehad. Het hele scherm stond vol bagger maar hij liep wel door (kon hem alleen niet meer aansturen).

Jammer dat je optreden zo gelopen is. Noorderslag is een erg vet festival.

-C-

Als een of ander sletje d'r breezer op je apparaat morst zal die niet veel meer doen.

Motto:
Alles wat kapot kan gaan, gaat ook kapot (op het meest onhandige moment).

ik ded een tijd terug wel eens optredens met een drummer erbij. toen had ik een boss dr-670, een simpel drumcomputertje. dat ding liep knetterstrak, stuurde midi clock uit en een clicktrack kon je zo maken met drumsounds. die clicks gingen dan naar de drummer, en de clock hield mijn brakke apparatuur op tempo...

zou een oplossing kunnen zijn...

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik ded een tijd terug wel eens optredens met een drummer erbij. toen had ik een boss dr-670, een simpel drumcomputertje. dat ding liep knetterstrak, stuurde midi clock uit en een clicktrack kon je zo maken met drumsounds. die clicks gingen dan naar de drummer, en de clock hield mijn brakke apparatuur op tempo...

zou een oplossing kunnen zijn...

Hij had al een DR rhytm van boss. Dus zou jij die DR nog vertrouwen? Ik niet. maar goed ieder zijn keuze

Origineel geplaatst door manvsmachine
Hij had al een DR rhytm van boss. Dus zou jij die DR nog vertrouwen? Ik niet. maar goed ieder zijn keuze

nou ja, apparatuur kan gewoon de geest geven, ongeacht welk merk, zeker als er veel mee versjouwt wordt.
Eerder werd de yamaha rx serie genoemd, dat is misschien best een goede optie. Kosten geen drol (ik heb laatst een rx8 op de kop getikt voor 30€!), syncen gewoon netjes via midi, en zijn behoorlijk stevig behuisd.

@fjoesz: ik had idd even niet gedacht aan het syncen, dan heb je idd niet zoveel aan een cd/mp3 oplossing.

Back