midi timing problemen

theGmus

Stamgast
Ik heb een Roland G-70 (een keyboad, ik weet het), die gebruik ik om snel arragementjes op te nemen. deze heeft 2 midi mogelijkheden via USB of via de oude vertrouwde midikabels. Als ik de boel via usb met cubase opneem gaat de timing perfect. Als ik echter het echter via een midi kabel aansluit klinkt het als dronken drummer.

Ook als ik rechtsteeks een synth aanstuur via een gewone midi aansluiting is de timing ook belabberd. Door testen heb ik gemerkt dat met een midi kabel van 1 meter gebruik de timing enigsinds acceptabel is.

Alles wijst er dus op dat er iets is met de midi poort van mijn g-70 maar ik begin ook aan mijzelf te twijfelen want ik vind het lastig om te troubleshooten, omdat ik ook net een nieuwe (en ook al rotte) midi interface heb gekocht. Maar een midikabel van pakweg 3 meter dat zou toch geen hoorbaar verschil moeten geven met een kabel van 1 meter?

Re: midi timing problemen

Origineel geplaatst door theGmus
Maar een midikabel van pakweg 3 meter dat zou toch geen hoorbaar verschil moeten geven met een kabel van 1 meter?

Nee, dat mag niet. Ik vraag me af of je MIDI poorten (bijv. de optocouplers) van die G70 nog wel helemaal fris zijn.

Ik heb net de ultime test gedaan. Local control off en een kabeltje van de midi out naar de midi in, en de timing is absoluut om te huilen. Dus de G70 is inderdaad kapot.

Ik zit ook met 1 kappote midi poort op esi mu4, die vertoont eigelijk precies dezelfde symptomen. kan het ene het andere gemolt of opgeblazen hebben? Het zijn namelijk vreemdgenoeg allebei nagenoeg nieuwe apparaten.

In theorie zou het niet kunnen dat MIDI apparaten elkaar 'opblazen', omdat er geen electrisch circuit loopt tussen de aansluitingen, dat is via optische scheidingen (de optocouplers) ontkoppeld. Staat zo als vereiste in de MIDI specs.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Heb je al een ander midi kabeltje geprobeerd? Misschien is je kabeltje wel gewoon stuk

Jep, 5 verschillende

Het zal wel toeval zijn dat ik op hetzelfde moment met 2 kapotte apparaten zit. Als ze elkaar al onder misterieuze omstandigheden opgeblazen hebben, dan verspreid het zich gelukkig niet over de rest van mijn set.

We gaan de garantie maar eens claimen...

Back