Zelfbouwsynthesizer-concept / pincher-modulair

patrickpincher

sound hunter
Geachte freaks,

Zonet deze site ontdekt, en dit is al men derde onderwerp dat ik eindelijk in het heelal der gelijkgestemden de wereld in kan sturen.

Basis ben ik programmeur en bezit diploma's electronica, dus ben ik niet vies van enig geexperimenteer, zodoende ben ik al een tijdje in de weer om een eigen synthesizer te ontwikkelen.

In principe ben ik voorstander van het betere analoge/patch werk ipv al dat muisgestuurde software/simulatie gedoe.

Wat mij echter stoort op de verschillende forums en zelfbouwsites, is de waanzinnige prijs voor het in pakketten bouwen van bv. een dual vco elementaire basissynthesizer. Uiteindelijk levert je dat na ellenlang gesoldeer en knip-en-plakwerk een gepiep en geruis op waar je in het niets zinkt bij wat een goedkope polyphone je oplevert.
Als je dan je lange-termijn-bouwpakketje toch wil gaan linken via midi, of voorzien van de nodige filters, springen de prijzen van de aangeboden zelfbouwmodules helemaal de pan uit. (zelfs bij schema's en componenten appart).
Op zo'n moment ben je eigenlijk druk doende bezig om het water opnieuw uit te vinden, terwijl dit toch ondertussen al ruimschoots gedaan werd door de families korg, roland,yamaha,oberheim,........

Vandaar dat mijn concept eruit bestaat om te vertrekken van de opgebouwde techniek van kant en klare synths onder het motto "gooi open die zooi !".

Ziehier hoever ik sta.

Ik demonteerde 4 polyphone synths allerhande en ben in het stadium van de aanmaak van een patch, waarbij ik elke toets van elke synth respectievelijk onderling kan linken .
Wat levert dit op.

Klankbron-1 manueel via display-1 instelbaar op (ex)synth-1
Klankbron-2 manueel via display-2 instelbaar op (ex)synth-2
Klankbron-3 manueel via display-3instelbaar op (ex)synth-3
Klankbron-4 manueel via display-4 instelbaar op (ex)synth-4

Een masterkeyboard aanstuurbaar via midi en via patch gelinkt op keyboard-1/2/3 & 4

--------------------------------------------------------------------------------------------
VOORBEELD settings van een klankopwekking :

klankbron-1 => softstrings
Klankbron-2 => choir
Klankbron-3 => organ
Klankbron-4 => ensemble

DO-toets van masterkeyboard gelinkt aan :
- op klankbron-1 : mi
- op klankbron-2 : mi
- op klankbron-3 : sol
- op klankbron-4 : do

RE-toets van masterkeyboard gelinkt aan ..... en ga zo maar elke toets van het masterkeyboard af.
------------------------------------------------------------------------------------------
De voorlopige tests die ik via losse solderingen preventief uitvoerde leverden mij een ongekend origineel klankpatrimonium op hetwelke ik god-weet-hoe-anders met de aanslag van 1 toets kan bekomen.
Dit is vooral te wijten aan het feit dat je niet gewoon vier klankbronnen één of meerdere octaven op gelijke noot gaat verschuiven (zoals bij een midi-patch) , maar dat je die verschillende klankbronnen op noot-niveau verschuift.

Bedoeling is tot slot om de gemeenschappelijke klankbronnen te centraliseren via een mixermodule (hoera, ..alsnog een bouwpakketje !) en deze als externe audio in de mixing-optie van de vocodersectie te importeren van een speciaal daarvoor aangekochte microkorg. Dat mijne heren noem ik pas een experimentele klankopwekking. (Op het eerste gehoor GEEN ENKELE synth gevonden die zoiets fenomenaals uitbraakt !

Zo, dit moest me even van het hart, en ik hoop dat dit onderwerp de nodige constructieve dialogen oplevert.

Pincher P.

Re: Zelfbouwsynthesizer-concept / pincher-modulair

Origineel geplaatst door patrickpincher
...
De voorlopige tests die ik via losse solderingen preventief uitvoerde leverden mij een ongekend origineel klankpatrimonium op hetwelke ik god-weet-hoe-anders met de aanslag van 1 toets kan bekomen.
Dit is vooral te wijten aan het feit dat je niet gewoon vier klankbronnen één of meerdere octaven op gelijke noot gaat verschuiven (zoals bij een midi-patch) , maar dat je die verschillende klankbronnen op noot-niveau verschuift.

Bedoeling is tot slot om de gemeenschappelijke klankbronnen te centraliseren via een mixermodule (hoera, ..alsnog een bouwpakketje !) en deze als externe audio in de mixing-optie van de vocodersectie te importeren van een speciaal daarvoor aangekochte microkorg. Dat mijne heren noem ik pas een experimentele klankopwekking. (Op het eerste gehoor GEEN ENKELE synth gevonden die zoiets fenomenaals uitbraakt!

Zo, dit moest me even van het hart, en ik hoop dat dit onderwerp de nodige constructieve dialogen oplevert.

Hi PP,

Ik gebruik ook al jaren laagjes van verschillende klankbronnen, Roland JV-2080, Korg TR-Rack, etc. om een nieuwe samengstelde klank te bouwen. Ik maak daarbij gebruik van een key-window en velocity-window, iets wat meestal standaard voor handen is in zulke apparaten. Jouw concept gaat een stapje verder, je gaat dus selectief voor verschillende instrumenten de noten muten of juist doorlaten, lijkt me erg interessant, het kan klankmatig hele bijzondere dingen opleveren. Is het een idee om deze note-discriminator functionaliteit in software of in MIDI-hardware te bouwen met een patch geheugen? Lijkt me erg interessant.

Groetjes,
Frank

kun je toch vrij eenvoudig met midi ook doen, in logic's environment bijvoorbeeld? alhoewel t natuurlijk wel lachen is om al je apparaten aan elkaar te solderen. maar dat maakt ze toch ook wat minder flexibel inzetbaar

Origineel geplaatst door J@ker
kun je toch vrij eenvoudig met midi ook doen, in logic's environment bijvoorbeeld? alhoewel t natuurlijk wel lachen is om al je apparaten aan elkaar te solderen. maar dat maakt ze toch ook wat minder flexibel inzetbaar

Probleem is alleen dat ik tot nu toe niet altijd een computer met Logic mee wilde nemen. Weer extra spullen om te dragen.

Re: Zelfbouwsynthesizer-concept / pincher-modulair

Origineel geplaatst door patrickpincher
Geachte freaks,

Zonet deze site ontdekt, en dit is al men derde onderwerp dat ik eindelijk in het heelal der gelijkgestemden de wereld in kan sturen.

Basis ben ik programmeur en bezit diploma's electronica, dus ben ik niet vies van enig geexperimenteer, zodoende ben ik al een tijdje in de weer om een eigen synthesizer te ontwikkelen.

In principe ben ik voorstander van het betere analoge/patch werk ipv al dat muisgestuurde software/simulatie gedoe.

Wat mij echter stoort op de verschillende forums en zelfbouwsites, is de waanzinnige prijs voor het in pakketten bouwen van bv. een dual vco elementaire basissynthesizer. Uiteindelijk levert je dat na ellenlang gesoldeer en knip-en-plakwerk een gepiep en geruis op waar je in het niets zinkt bij wat een goedkope polyphone je oplevert.
Als je dan je lange-termijn-bouwpakketje toch wil gaan linken via midi, of voorzien van de nodige filters, springen de prijzen van de aangeboden zelfbouwmodules helemaal de pan uit. (zelfs bij schema's en componenten appart).
Op zo'n moment ben je eigenlijk druk doende bezig om het water opnieuw uit te vinden, terwijl dit toch ondertussen al ruimschoots gedaan werd door de families korg, roland,yamaha,oberheim,........

Vandaar dat mijn concept eruit bestaat om te vertrekken van de opgebouwde techniek van kant en klare synths onder het motto "gooi open die zooi !".

Ziehier hoever ik sta.

Ik demonteerde 4 polyphone synths allerhande en ben in het stadium van de aanmaak van een patch, waarbij ik elke toets van elke synth respectievelijk onderling kan linken .
Wat levert dit op.

Klankbron-1 manueel via display-1 instelbaar op (ex)synth-1
Klankbron-2 manueel via display-2 instelbaar op (ex)synth-2
Klankbron-3 manueel via display-3instelbaar op (ex)synth-3
Klankbron-4 manueel via display-4 instelbaar op (ex)synth-4

Een masterkeyboard aanstuurbaar via midi en via patch gelinkt op keyboard-1/2/3 & 4

--------------------------------------------------------------------------------------------
VOORBEELD settings van een klankopwekking :

klankbron-1 => softstrings
Klankbron-2 => choir
Klankbron-3 => organ
Klankbron-4 => ensemble

DO-toets van masterkeyboard gelinkt aan :
- op klankbron-1 : mi
- op klankbron-2 : mi
- op klankbron-3 : sol
- op klankbron-4 : do

RE-toets van masterkeyboard gelinkt aan ..... en ga zo maar elke toets van het masterkeyboard af.
------------------------------------------------------------------------------------------

Bedoeling is tot slot om de gemeenschappelijke klankbronnen te centraliseren via een mixermodule (hoera, ..alsnog een bouwpakketje !) en deze als externe audio in de mixing-optie van de vocodersectie te importeren van een speciaal daarvoor aangekochte microkorg. Dat mijne heren noem ik pas een experimentele klankopwekking. (Op het eerste gehoor GEEN ENKELE synth gevonden die zoiets fenomenaals uitbraakt !

Pincher P.

textueel zeer sterk 8o) ik heb t geprobeerd te lezen snap t denk ik wel ,..
maars als ik t goed begrijp gajedus ,..met lcd schermpjes werken
bv een wavestation en jd990 en bv een a4000 scherm en een korg trinitron [touchscreen jaaah]hadje nogniet aan gedacht en de boards gan je allemaal netjes in een grote doos schroeven ,..kankan,...welzeker
en dan via een matrix ,..dmv midi & audion ,....met elkaar verbinden toch ?

erg omslagtich zorg dan dat je alle in en out via ee patch bay heb lopen alle parameter moetje nu nog via midi controllers laten lopen ,..

maar goed we zien t wel ,..mp3,...:engel: :bekdicht:

Back