discreet?

dennisb

Ouwe rot
ik ben de laatste tijd een paar keer tegen de term "volledig discreet board" aangelopen, wat betekent dit nu? Verteld zon board niet door dat je bij bepaalde dames op bezoek bent geweest?

Doorgaans betekent het dat zo'n board helemaal vrij is van geïntegreerde schakelingen, dus opgebouwd met alleen maar transistors, weerstanden, condenstatoren, diodes, spoelen, etc.

Origineel geplaatst door etaoin
Doorgaans betekent het dat zo'n board helemaal vrij is van geïntegreerde schakelingen, dus opgebouwd met alleen maar transistors, weerstanden, condenstatoren, diodes, spoelen, etc.

thnks maar ik weet echt bijna niks van electronica, is het in jip en janneke taal uit te leggen wat geïntegreerde schakelingen zijn?

Origineel geplaatst door elektrovolt
bijv. een Minimoog is discreet opgebouwd, een Voyager niet :D

ha ik zat idd net een minimoog vs voyager artikel te lezen :dubbel:

Lets dwell on this subject even further...

Klinkt een synth opgebouwd uit analoge discrete componenten lekkerder dan een synth opgebouwd uit analoge integrated circuits..

:D

Origineel geplaatst door Arv
Lets dwell on this subject even further...

Klinkt een synth opgebouwd uit analoge discrete componenten lekkerder dan een synth opgebouwd uit analoge integrated circuits..

:D

nou ik vind de minimoog in de basis wel fijner klinken dan de voyager maar of dat aan die discretie ligt is natuurlijk maar de vraag, een jupiter schijnt ook discreet te zijn maar daar zit wel een CPU in, ikke niet begrijp :confused:

Nee lijkt me, want een integrated circuit zegt vooral iets over de behuizing. Transistoren kunnen ook ondergebracht zijn in een integrated circuit (IC behuizing). Qua klank zal dit niet uit moeten maken.

nou ik vind de minimoog in de basis wel fijner klinken dan de voyager maar of dat aan die discretie ligt is natuurlijk maar de vraag, een jupiter schijnt ook discreet te zijn maar daar zit wel een CPU in, ikke niet begrijp

Het "discrete" slaat daar op het geluidsgedeelte, al betwijfel ik of er niet gewoon ook integrated circuits zijn gebruikt zoals opamps.

Het gebruik van IC's hoeft niet te betekenen dat het ineens kouder klinkt als los opgebouwd. Laat staan dat het iets te maken heeft met 'digitaal'.

Origineel geplaatst door dennisb
nou ik vind de minimoog in de basis wel fijner klinken dan de voyager maar of dat aan die discretie ligt is natuurlijk maar de vraag, een jupiter schijnt ook discreet te zijn maar daar zit wel een CPU in, ikke niet begrijp :confused:

De audio kan helemaal discreet zijn maar de besturen wel digitaal.

Zoals in op-amps. Maar ik gok dat dat door de puristen niet als discreet wordt gezien.

Opamps los opgebouwd met transistoren zullen misschien minder gematched of gefinetuned zijn, misschien dat het daarom anders kan klinken. Maar dat heeft dan niets meer met discreet of niet-discreet te maken maar eerder met het ontwerp en kwaliteit van de opamp.

Leuke discussie Arv 8)

wat is een operationele versterker? zoals je ziet heb ik gezocht maar geen artikel in dummy taal gevonden, in welke omstandigheden worden ze toegepast.

wat is een operationele versterker? zoals je ziet heb ik gezocht maar geen artikel in dummy taal gevonden, in welke omstandigheden worden ze toegepast.

Je hebt idd al de afkorting opgezocht zo te zien :P

Met een opamp, ook wel een verschilversterker, kun je rekenen met analoge spanningen.

Zie ook de wikipedia uitleg http://nl.wikipedia.org/wiki/Operationele_versterker

Een standaard opamp heeft als formule: Vout = Ao(V+ - V-). Dat betekend dat de uitgangsspanning gelijk is aan de spanning aan de positieve ingang minus de spanning aan de negatieve ingang, maal een bepaalde versterkingsfactor.

Die formule geldt trouwens alleen als je de opamp als verschilversterker inzet. Door een opamp iets anders aan te sluiten kun je deze ook gebruiken als comparator.

En nu komt er vast iemand met de vraag... wat is een comparator? :P

in welke omstandigheden worden ze toegepast.

Overal waar met analoge spanningen gerekend moet worden, dus ook in synthesizers!

En intern ziet dat er ongeveer zo uit (in dit geval voor bijvoorbeeld de TL071):

Attachments

• opamp.gif
    opamp.gif
    9,1 KB · Bekeken: 98
Back