Omega Pro-1 UPDATE

Calvader

Nieuwkomer
Hallo allemaal ik ben de persoon die in Mei van dit jaar een bericht plaatste over een Synthesizer die ik met 4 andere mensen bouw.

Deze synthesizer heeft zijn bepekingen als plan op de tekentafel in de laatste weken verloren maar is nu een echt feit!

Dit wil niet zeggen dat hij er al is (naar verwachting Aug 2003) maar dat er wel al een bouw proces aan de gang is voor het prototype model.

ik dacht laat ik de forumgangers maar eens updaten met een spec. over de Omega-Pro-1 die bijna niets zal afwijken van het uiteindelijke model dat nogmaals naar verwachting in Aug 2003 gekocht kan worden.

het bedrag van 500,- wat we aanvankelijk in gedachten hadden zal niet haalbaar zijn mede door het feit dat alles digital controlled is (DAC's zijn duur mensen!)in dit geval zal de Omega Pro-1 op een zacht prijsje van 1600,- belanden ,maar dan heb je ook wel wat!

Hieronder de specs van de Omega-Pro 1:

Company: DigitaLModular
Omega Pro-1 (Digital Controlled Analog Modular Polyphonic Synthesizer) (model 1a)

Features:
4 (VCO's with 5 voice polyphony per VCO with a total of 20 voices including: Saw ,Pulse ,Tri ,Sin and Noise)

2 (24db/oct VCF's LP/HP with pos./neg. and rand. keybord track for 5 voices)

2 (12db/oct multimode VCF's LP/HP/BP/NOTCH and more also kebord track)

6 (ADSR's)

10 (Digital LFO's with all possible waveforms)

2 (Ringmodulators)

6 (Usable VCA's)

2 (Source mixers)

1 (Digital Arpegiator)

4 (Internal Digital note sequencer)

10 (Internal Digital all purpose sequencers also for patch sequencing!)

All modules are patchable by a simple to use button structure.

Every component is digital controlled by the DSTI protocol (Digital Sequencing Technology Interface) which is also MIDI compatible!

Including 5 octave Klavier!

The Omega Pro-1 is controlled by a MC68000 CPU

All modules are made of high quality analog components for the best performance

Every module is temperature compensated and stable!

Estimated release date: AUG 2003 at a price of EUR 1600,-

ik hoop dat ik positieve gevoelens heb opgewekt bij de mensen die dit lezen ,wij staan altijd open voor vragen en suggesties. :okdan:

Mariscal Schmitz

Hallo allemaal,

Ik ben ook ontwikkelaar van de Omega Pro-1 en ik houdt me bezig met een deel van de digitale infrastructuur en het soldeerwerk.

:eureka: Om nog wat over de Omega Pro-1 te verduidelijken, alle, maar dan ook echt alle modules zullen met elkaar gepatcht kunnen worden. Om te besparen op analoge schakelaars hebben we bepaald dat iedere input (zoals audioIn, pitch, resonance, ampitude enz...) 2 of 3 inputs hebben die van verschillende uitgangen vandaan kan komen.

Om wat over het uiterlijk te vertellen, want dat is natuurlijk een van de belangrijkere dingen, het wordt GEEN modulebox zoals mensen die kennen van PAiA en de meeste DIY sunthesizers. De Omega Pro-1 wordt zo eel mogelijk vintage-stijl. Dat betekend dat op een horizontaal platform van ca. 100x35 cm alle knoppen , buttons en de display zijn verwerkt.

Het idee van patchen is eigenlijk heel simpel. Ondanks dat het gemak van de werkelijke patchdraden gemeden is, is het patchen toch even makkelijk. Het gaar zo: Bij alle mogelijke ingangen en uitgangen dit een button en een led. Bij het regelgedeelte komt een knopje 'patch' voor. Het idee is dat na het indrukken van het patch knopje een 'patchdraaje uit de bak is gepakt'. Nu kan er op een ingansbutton en op een uitgangsbutton gedrukt worden om deze met elkaar te verbinden.

:geslaagd: Nu nog wat details voor de geïnteresseerden:

Bij het patchen wordt intern ook onderscheid gemaakt tussen audio kwaliteit patches en voltage kwaliteit patches. Een voltage uitgang kan in iedere bestaande ingang 'geplugd' worden, maar een audio uitgang kan alleen audio ingangen in.

Om het maximaal aantal ingangen van 2 of 3 uit te breiden zijn er 2 source mixers met 4 ingangen, waarbij de basiswaarde en wegingen per ingang regelbaar zijn. Er zullen eventueel ook een aantal inverters komen, om bijvoorbeeld inverse keyboard track te realiseren. (LFO's bevatten al standaard inverse golven voor iedere golfvorm)

De 'note sequencer' zoals boven wordt aangegeven is eigenlijk een sequencer die een VC uitgang heeft en dus niet alleen met pitch te patchen valt, maar ook met alle andere dingen zoals filter cutoff (denk 303)

De aangegeven 'patch sequencer' die dus de parch draden zou gaan sequencen, die zal bijna zeker niet in de eerste modellen zitten, mede om de gebruiksaanwijzing van de synth drastisch te verdunnen.

:gaap: Ik geloof dat ik jullie de ogen van het hoofd heb getypt dus ik zal maar ff stopppen.

Vriendelijke groeten :biertje:
Mark Jeronimus:

He gaaf!

En wat een waslijst met features zeg. En niet mis te verstane mogelijkheden.

Misschien een idee om ook een uitgekleed budget model er naast te bouwen?

Maar denk dat je met een prototype model zeker op de aankomende DSF meeting moet komen. :)

Succes!

Audio versus Control signalen

Audio versus Control signalen

Hmm.. Zom-B, wat je schrijft over Audio- en Control signalen kan ik wel volgen.. maar ik begrijp het niet helemaal. Als alle signalen analoog zijn, zou het niet mogen uitmaken of je ergens een control- of een audio-signaal inkiepert.. en in bepaalde gevallen is dit zelfs wenselijk (oscillator gebruiken als control-signaal.. ).

Ik kan me echter voorstellen dat het 'patchen' digitaal gaat, met gebruikmakign van een digitale matrix. Tja.. en dan is het wel zonde natuurlijk om voor je control signalen ook hoge-resolutie AD/DA converters te gebruiken...

Maar goed.. ik neem aan dat er nog wel een keer een bult specs zullen volgen.. maar voor een goeie discussie over dit project kun je me altijd wakker maken.

Re: Audio versus Control signalen

Re: Audio versus Control signalen

Tja, Craz

Als alle signalen analoog zijn, zou het niet mogen uitmaken of je ergens een control- of een audio-signaal inkiepert..

In theorie zou het niet uit mogen maken, maar in de praktijk blijkt dat als we een letterlijk 'matrix' zou maken dat er in die matrix wel dik over de 300 analoge schakelaars zouden komen. :eureka: We hebben hier dus een oplossing voor bedacht waarbij eerst alle uitgangen worden geprepatcht, zodat er een 'patch pool' ontstaat, en vanuit de patch pool wordt ge postpatched. Dat houdt in dat er in de patchmogelijkheden ingekromen moet worden, en dat er rond de 100 schakelaar in komen.

in bepaalde gevallen is dit zelfs wenselijk

Wat je zegt.. Daarom zitten we er aan te denken sommige audio modules exclusieve patch rechten te geven, zoals de Source mixers.

Het is ook natuurlijk zo dat het geen enkele zin heeft een audio signaal in de amplify input van een 2-kwadrants VCA te sturen, omdat er speciale 4-kwadrants ring modulatoren voor zijn.

Vriendelijke groeten,

Ik zou graag willen weten of er wel intresse is in deze synth en of 1600,- wel een prijs is die een gewoon persoon zou willen betalen voor de hier boven genoemde mogelijkheden.

Ik vind zelf 1600,- ook een beetje veel maar je moet wel begrijpen dat je voor die prijs een synth hebt die echt state of the art is en ook nog Made in Holland!

We hebben nog gekeken of goedkoper mogelijk is maar dat gaat echt niet, de potmerers die we gebruiken zijn van de kwaliteit die voor synthesizers acceptabel zijn en we kunnen daar gewoon geen kosten meer op besparen ook zijn de DAC's/ADC's heel pijzig we gebruiken dan wel een interface waarmee we met een DAC meer modules kunnen aansturen maar dat betekend dat we er alsnog een hoop nodig hebben.

Ik vertel alvast dat je aan de Omega Pro-1 een synth hebt die de Virus KC ,Novation Supernova II en de Nordlead 3 ver achter zich laat wat betrefd hoorbare prestaties van tegenwoordig maar je kunt ze er ook gerust mee emuleren dankzij onze filters die de typische scherpe digitale klanken kunnen voortbrengen. het is ook mogelijk een TR 909 te emuleren of een Jupiter 8 of zelfs een MOS 6581 SID.
we maken namelijk een preset interface waarbij veel vintage synth's al inbegrepen zitten in de Omega Pro-1 die hoorbaar werkelijk niets verschillen!

ik zou het heel fijn vinden als er mensen hierop reageren om te vertellen wat ze er precies van denken en of dit alles niet een project is waar we uiteindelijk niets aan hebben zoals de fantastische "Con Brio ADS 200" die een dikke flop is geworden(de omega moet wat betrefd uiterlijk hier op gaan lijken)

http://www.keyboardmuseum.org/pic/c/conb/ads200.gif

Ik hoop op een paar reacties!

Mariscal Schmitz

Ola!

Heerlijk... Nederlandse glorie.. Na de zwarte dozen van STEIM en de Fenix van Synton, weer een nederlandse modular. Ik ben zeer geinteresseerd! En dat meen ik. Wel een voorwaarden: Alles moet mogelijk zijn ZONDER gebruik van computer, hierbij doel ik bijvoorbeeld op de sequencer. Als dat het geval is dan wil ik wel geld opzij leggen voor eind volgend jaar.

Voor de duidelijkheid... Ik wil geen SID, 909 of 303 emulator. Ik wil een originele lekkere modular.

Is er een mogelijkheid om externe signalen mengen in deze synth. Ik heb modulars en die willen met andere modulars praten.

Mail me maar en dan moeten we eens bellen.

Goed nieuws! er komen namelijk een hoop sequencers intern in de synth ,genoeg om een compleet nummer mee te maken.
Deze sequencers kunnen zowel aan de polyfonie als alle andere onderdelen zoals: "filter ..etc" gekoppeld worden.

dat gedoe van emuleren houdt eigenlijk alleen maar in dat er al patch programma's in de synth staan om b.v. een typisch 303 achtige synth uit de wonderdoos te halen ,eigenlijk alleen maar een leuke aanvulling op een synthesizer die een geheel eigen geluid heeft dat naar onze verwachtingen de standaart van de toekomst gaat worden! je moest eens weten hoe het klinkt om 20 (analoge)VCO's te detunen op elkaar ,dat klinkt machtig!

Het is heel goed mogelijk om externe signalen door de synth te halen ,niet alleen door een filter want een extern signaal kan b.v. het pad gaan volgen van een VCO waardoor je werkelijkwaar alles wat de synth rijk is kan gebruiken om je signaal mee te bewerken.

Precies, dat is wat ik wil.. Geen filter module, maar ik wil bijvoorbeeld mijn Shepard Generator volledig kunnen gebruiken (kost toch 8 VCOs en 8 VCAs....)

Mag ik een keertje langs komen om te kijken waar jullie mee bezig zijn. Ik heb redelijk wat modular ervaring.

Damn wat een specificaties. En eindelijk iets origineels. 1600 is een smak geld (als het al 1600 wordt), maar dat betaal je ook voor 'n Nord rack 3 of 'n Doepfer basissysteem. Ik zou graag wat meer weten over de interface; er zijn vast al schetsen enzo, maar willen jullie die ook laten zien? Bij zo'n complexe synth is veel afhankelijk van de interface; je hebt het risico van het "je gang schilderen door je brievenbus"-syndroom, en daar zijn al veel goeie synths aan ten onder gegaan. Ik zou wel even 'n schets van de front-panel willen zien.
En hoe zit het met die 20 oscillatoren? Zijn die per patch of dynamisch toe te wijzen voor bijv. 'n 10 noot poly, 2 osc sound of 'n 20 osc mono sound?

Waarschijnlijk 4 'moeder' VCOs met 5 slaves zoals toegepast in oude electronische orgeltjes of niet?

Zover ik het kan volgen klinkt het zeer interessant. Ik hoop ook werkelijk dat het wat wordt! Als ik al die specificaties lees, dan heb ik toch m'n bedenkingen, maar ik ben dan ook een electronica leek. ;)
Hebben jullie er ook aan gedacht eerst een soort basisversie te maken?

Succes:okdan:

JohnnyBusca,

Is er een mogelijkheid om externe signalen mengen in deze synth. Ik heb modulars en die willen met andere modulars praten.

Het antwoord wat Calvader gaf had betrekking op het audio pad. Het valt nog te betwijfelen of er control signalen extern patchbaar zullen worden, omdat het concept van onze synth in de eerste plaats inhoud dat patchdraden worden geëlimineerd.

Lo-fi, JohnnyBusca,

En hoe zit het met die 20 oscillatoren? Zijn die per patch of dynamisch toe te wijzen voor bijv. 'n 10 noot poly, 2 osc sound of 'n 20 osc mono sound?

het zit zo: er komen in het uiteindelijke model 4 VCO's zoals je VCO potmeters op het frontpanel zal vinden. Iedere VCO bestaat uit 5 werkelijke VCO's voor 5-polyfonie. Het is uiteraard met patchen mogelijk om alle vco's aan minder dan 5 toetsen te verbinden om polyfonie in te ruilen voor dikkere unision.

OnAcid,

Daar hen je heel erg gelijk in, in het begin zullen we een basismodel uitbrengen die nog niet alle mogelijkheden heeft die er hier zijn opgesomd, maar die zal wel alvast een mijlpaal zijn om in een nog hoger tempo een uitgebreidere synth te maken.

Uiteraard proberen we ook zoveel mogelijk te zorgen dat de synth enorm makkelijk te bedienen valt, want ik weet uit ervaring hoe frustrerend het kan zijn om iets op te zoeken in de manual omdat je het 'even' vergeten bent.

Vriendelijke groeten,

Het oscillator systeem werkt als volgt:

Er zijn 4 instelbare oscillators die ieder een polyfonie van 5 hebben.

Deze oscillators zijn gewone (zeer stabiele) VCO's die volgens een spanning aangestuurd worden die digitaal word opgewekt.
Alle spanningen die naar de VCO's gaan worden dus in een CPU opgewekt bestaande uit 16bits waarden die later omgezet worden in een spanning via een DAC.
Dit betekend dat alle denkbare spannigen naar een VCO gestuurd kunnen worden dus het is heel goed mogelijk dikke 20voice unison te maken of 10 polyfoon met 2 osc's!
Dit alles is mogelijk met een Polycontroller die ik een tijdje terug heb bedacht.
Deze Polycontroller is eigenlijk niets meer dan een stukje software waarbij je zelf kunt bepalen wat de toewijzingen naar de oscillators moeten worden ,ook de Arpegiator is b.v. een onderdeel van de Polycontroller.

Eigenlijk is het model beschreven hierboven al het Basismodel ,het was onze bedoeling een nog complexer model hiernaast te bouwen vanwege het feit dat primitieve synthese niet meer van deze tijd is.
We hadden wel een idee voor een analoge synthesizer die een beetje een mix tussen een Nordlead en een Jupiter-8 moest worden met 128 voices ,dit plan zal naar onze verwachtingen pas laat in 2003 gerealiseert kunnen worden.

Ik hoop dat ik wat wat meer duidelijkheid in de zaak heb gestopt ,mocht iemand er dieper op in willen gaan dan kun je me altijd mailen!

Kun je die VCO's dan ook zo patchen dat je een multitimbrale synth krijgt?

Wij dromen er ook van dat de synth eerder af is dan Aug 2003 maar tijd is een schaars goed zoals een ieder van ons weet.
Wat ook een ernstig probleem is in het sneller af krijgen is het het financiele probleem want de elektronische onderdelen die wij constant kopen zijn in de winkel veel duurder dan bij een groothandel dat betekend dat we zelf een vermogentje van 3000,- bij elkaar moeten zien te werken naast onze studie om een eerste proto te kunnen maken.

We doen ons uiterste best om hem zo snel en zo goed mogelijk af te kunnen maken.

Back