Quantizen synthesizer in Cubase

FTC

Nieuwkomer
Ik heb een korg microkorg staan. Ik speel alles nu in via de stereo line in naar cubase. Voordat ik het precies in de maat heb gespeeld benk redelijk wat tijd kwijt.
Nou is mijn vraag:
Is het mogelijk op een manier de synthesizer in cubase te quantizen en zo ja hoe dan?
Alvast bedankt.

Druk op F1, en typ dan quantize in. Je weet al dat het quantizen heet, dan ben je er al zo'n beetje, toch? Of is er iets niet duidelijk ondanks het feit dat je het al opgezocht hebt?

audio quantitizen in cubase sx is extreem eenvoudig, check je manual voor de uitleg van hitpoints en audio quantizeren, daar staat het veel beter en uitgebreider uitgelegd dan ik hier zou kunnen doen.

daar kun je hele leuke dingen mee doen zoals strak quantiseren, in de beat zetten, maar ook enorme groove swingfactoren op je audio loslaten, wat ook kan is elk stukje reshufflen in de beat, allemaal volautomatisch. Een erg krachtige engine erachter zorgt ervoor dat het allemaal naadloos en strak klinkt. Dus het is de moeite waard om de manual op dat vlak even goed door te nemen :)

Je kunt ook een midi verbinding tussen je korg en je computer maken en dan in de key editor alles quantizen.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Je kunt ook een midi verbinding tussen je korg en je computer maken en dan in de key editor alles quantizen.

Ik dacht ook dat hij dat bedoelde.......en verder: naar quifster luisteren ;)

Alvast bedankt voor de vele reacties, maar kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de midi aansluiting?
Ik heb een usb midi hubje gekocht met 2 ins en 2 outs,
de korg midi out aangesloten op de midi in en via de midi out van het kastje teruggelust naar de midi in van de korg.
Toch krijg ik het niet voor elkaar de audio die binnenkomt te quantizen,
kan iemand mij hiermee helpen alsjeblieft?

Origineel geplaatst door FTC
Alvast bedankt voor de vele reacties, maar kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de midi aansluiting?
Ik heb een usb midi hubje gekocht met 2 ins en 2 outs,
de korg midi out aangesloten op de midi in en via de midi out van het kastje teruggelust naar de midi in van de korg.
Toch krijg ik het niet voor elkaar de audio die binnenkomt te quantizen,
kan iemand mij hiermee helpen alsjeblieft?

dit gaat voor jou een extreem lange weg worden op deze manier, jij moet echt nog helemaal aan de bodem beginnen van het leren omgaan met midi en sequencers. Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je. Ga terug naar de winkel waar je Cubase gekocht hebt (die is echt VEEEEEEEEEEEEEEEEEEL te complex voor jou op dit moment) en begin eens met een goedkoop simpel pakket om ervaring op te doen met sequencers en de bijbehorende techniek die daarachter hoort. Om dingen werkend te krijgen in cubase zul je toch een hoop terminologie moeten snappen. Dat is gewoon niet uit te leggen in een paar regels.

ik ga er vanuit dat je de hoofdstukken kwa aansluiting en instellingen in het getting started boek wat je bij cubase hebt gekregen toen je hem kocht volledig hebt doorgenomen, daarom verbaast het me dan wel een beetje dat je deze vragen nu stelt, want de tekeningen en instellingen staan daar overduidelijk in. Dus mijn conclusie is, dat je gewoon nog de midi ervaring mist die je broodnodig hebt voor complexere sequencer pakketten. Dus begin simpel en ga gewoon je pakket terugbrengen naar de winkel.

laat ik het anders verwoorden, je kan een ferrari kopen, maar als je nog geen driewieler kan besturen op dit moment is dat gewoon weggegooid geld. ;)

kben zeker geen pro maar dis toch een beetje een lullig antwoord vind ik. Kben hier niet echt mee geholpen.
Iemand die me het wel uit kan leggen?

ZOooooooooooooo ik heb hier al lang niks meer van mij laten horen. :D

@Quif: Geef je al masterclasses :D

:okdan:

Origineel geplaatst door FTC
kben zeker geen pro maar dis toch een beetje een lullig antwoord vind ik. Kben hier niet echt mee geholpen.
Iemand die me het wel uit kan leggen?

Met alle respect, maar een beter antwoord kan niemand je geven waarschijnlijk, dan dat je in de wereld moet duiken die MIDI heet. Lees je getting started boek, en inderdaad, waarom koop je zo'n duur en mega-uitgebreid pakket als je nog nooit eerder wat met MIDI gedaan hebt? Correct me if i'm wrong, maar zo komt het in ieder geval over! Maakt natuurlijk helemaal niks uit, je kunt niet alles weten en iedereen is begonnen vanaf 0, maar zo zal jij ook moeten beginnen!

Weet je wat MIDI is/doet? Waarom je je Microkorg aan de midi hebt gehangen en wat je ermee kunt? Lees er wat stuff over, er is ZAT te vinden op het net, en er zal een wereld voor je opengaan! De Microkorg is in iedergeval een vette bak, dus veel succes ermee man! :okdan:

Volgens mij begrijpen veel mensen mij verkeerd hier. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik de geluiden van mijn synth strak ("gequantized") in cubase kan krijgen. Ik heb mijn Korg niet aan de midi gehangen om hem als controller te gebruiken voor mijn virtuele instrumenten maar omdat mij vertelt is dat dit de manier is om de geluiden van de synth strak in cubase te krijgen (op de een of andere manier) . Mijn vraag is hoe dit kan, en of dit via deze weg wel mogelijk is.
Ik de synth rondgelust, hiermee bedoel ik dat de midi out van de korg aangesloten is op de midi in van de usb midi hub en dat de midi out van de hub doorgesnoert is naar de midi in van de Korg.
Miss heb ik het probleem nu beter uitgelegd? Kan iemand mij helpen?

Ik denk toch dat je even moet doorlezen wat midi precies is.
Als je alleen audio wil gebruiken heeft het namelijk geen enkele zin om je midi rond te lussen.

Heb je je audiokaart ook wel goed geconfigureerd?

ALS je alles goed geconfigureerd hebt EN alles goed aangesloten
- Dan kan je in cubase een nieuwe miditrack maken.
- Dan lus je de IN naar je masterkeyboard zodat je daar je nootjes mee in kan spelen
en je OUT naar je micro-korg(of patchbay etc.). Misschien nog even het juiste kanaal instellen en de boel moet gewoon netjes werken.

:yamaha:

als je die microkorg nou WEL als controller zou gebruiken.........zou je dan mididata dus noten of audio opnemen?

tik tik tik ......tijd is om

Wat? Audio? Nee Mididata.....Dus welke noot speel je.....op welk moment, met welke aanslaggevoeligheid....op welk midikanaal...

Dus.

Stel zet je korg op midikanaal 1, hoe? Dat staat in de manual.

Maak in Cubase een midikanaal aan en zet die op kanaal 1.

Je Instellingen moeten qua midi wel goed staan maar goed...die moeten dus ingesteld staan op je midikastje...

Stel het tempo in en activeer de metronoom met c op je keyboard.

Deze....Nee......die van je computer.....Duh!

Nu druk op de record knop en rag je op wat toetsen, zoals jij dat goed dunkt.

Neemt cubase iets op?

Mooi, dan ben je nu over het moeilijkste stuk.

Selecteer het zojuist ingespeelde fragment, stel rechtsboven de maatsoort in van het stuk dat je hebt ingespeeld.

En dan moet je nu op de Q op je computertoetsenbord raggen.

Zo moet het lukken.

Als het nu nog niet lukt.......dan kun je het cubase pakket beter doorverkopen, want die doos is al open geweest.....

Suc6!

Back