Ach kijk, ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben, maar het spectrum van sommige muzieksoorten is soms wel héél erg breed. Als we het even over Drum&Bass hebben, nou dan denk ik over het algemeen vooral aan een muziekstijl waarin twee elementen zijn vertegenwoordigd: Drums en Bas. Nu is dat natuurlijk niet zo moeilijk te begrijpen, maar als je daar wat dieper op ingaat, dan kun je vaststellen dat het gaat om vlotte ritmische breaks, met daaronder een vaak zware baslijn.
Kijken we even naar wat de D&B scene te bieden heeft, of wat er nochtans wordt verstaan onder D&B (lees: welke artiesten worden binnen dit genre geschaard) dan kom ik tot een volgend (summier) lijstje:
- Goldie
- Bad Company
- Ed Rush
- Squarepusher
- LTJ Bukem
- Photek
Dit zijn natuurlijk verre van alle D&B producers, maar toch ze vallen allemaal in dat genre - misschien niet voor al hun producties, maar toch hebben ze ooit D&B gemaakt. Als ik als verstokte elektronische muziekfan luister naar deze mannen dan vallen mij twee dingen vooral op: Drums & Bas. Waar Goldie wat jazzy invloeden heeft, net als LTJ Bukem, merk ik bij Ed Rush dat er wat meer rauwe randjes opzitten, en waar Photek en Squarepusher in sommige producties stevig richting de mangled breaks (Drill&Bass) gaan, vallen deze producties óók onder D&B.
En om maar even in te gaan op de ruis en bass, als je naar (wat in mijn opinie de beste producers van drum&bass zijn) Bad Company luistert, dan zul je merken dat óók dat D&B is. Of je het nou kunt waarderen of niet.
En dat is nou helemaal het punt wat ik wil maken. Je kunt wel (hoe kinderachtig overigens) iemand tot Loser bombarderen, feit blijft dat deze jongen (Lennart in dit geval) een eigen perceptie heeft op wat voor hem als D&B te classificeren is. Hij maakt vervolgens binnen die opvatting zijn muziek. Ik (als leek, dat is nou eenmaal zo) luister daar met plezier naar omdat hij bezig is datgene neer te zetten waar hij van vindt dat het D&B is. Stel, je vind dat ongelofelijk slechte muziek, dat kan. Maar dat maakt de maker toch echt geen loser. Ongeacht hoe hij aan zijn samples komt, ongeacht wat jouw perceptie is van het genre (want dat is toch iets ontastbaars). Met een beetje fantasie zijn er nog veel meer artiesten onder te brengen in het genre D&B, en eigenlijk maakt het allemaal niets uit. Een genre is immers alleen bedacht om muziek te kunnen categoriseren, om het bij elkaar te brengen. Ik merk elke dag weer dat welk genre dan ook altijd behoorlijk tekort schiet.
Uiteindelijk gaat het om de muziek, denk ik dan. Als ik iets mooi vind, dan kan het me echt niet meer schelen of ik nou naar D&B luister, of iets héél anders.
Was getekend,
Een enorme amateur-muziekmakert (enigszins verbolgen omdat mensen elkaar te vaak niet in hun waarde laten)