bbd delays ,..welke zijn dr DRAAD

Origineel geplaatst door Hanz
Ja, een BBD (bit bucket device) is herkenbaar als chip. Je hebt er meerdere van meerdere fabrikanten.
Ieder met een verschillende kwaliteit, lengte (in stappen) en ook eigen klank / karakter, naar het schijnt.
Bij een BBD chip hoort (soms of altijd?) ook nog een BBD clock driver chip.

Vroeger was het een chip die voor van alles en nogwat werd ingezet, en later dus min of meer uitstierf omdat er minder vraag naar was (het analoge emmertjes-principe was ingehaald door de digitale tijd, zeg maar).
Tegenwoordig worden er, naar ik begreep door de hernieuwde vraag, weer volop nieuwe BBD's gemaakt, bijv. in China.

Div. BBD's kan je ook kopen als NOS (new old stock) bij mensen als Senso (Vintageplanet).
Je komt vaak de MN-serie (3005, 3008 ), de TDA-serie (1022) en de SAD-serie (1024 etc.) tegen als geliefde BBD's.

AAAH KIJK AAN
MORGEN MN BBD DELAY EEN Z OPEN SCHROEVEN ,..IS EG EEN VAKJE ACHTER T FRONTPLATE SOORT 0.5 19 "DOOSJE,...

IK HEB NU OOK DIE IBANES DM 500 [ GROOVERON GEKOCHT] KONJE DE BIT RATE REDUCEN ZODAT IE GRUIZIGER/ LANGER WERDT ???
HANS ?
ook gelijk maars checken

:eureka:

ron, ik heb die ibanez eens achter mijn micromoog gehangen, met d echorus en delay open en aangestuurd door de regelwerk en je hebt gelijk, die ibanez moet blijven. maar eh....

off topic, doe die regelwerk dan ook niet weg.
echt, gewoon een regelwerk de de tom aanstuurt (lullig vierkwartsmaatje) en 8 noten op de micromoog, alle zelfde toonhoogte, met variatie op het filter, verder niks. beetje delay, beetje chorus, en het klinkt al bijna goed genoeg om te posten.

doepfer is functioneel en value for bucks, daar heeft die jean gewoon gelijk in (waar zit die kerel?!) dus maq of regelwerk hoort er eigenlijk bij. midi? dan maar maq, vanwege alle extra mogelijkheden, maar cv/gate? dan de regelwerk, is toch de meest intuïtieve. niet wegdoen ron. niet doen.

zie je trouwens dat je best een warrig verhaal kan schrijven zonder veel tik- en grammaticafouten?!

:walker:

Origineel geplaatst door R-ond
IK HEB NU OOK DIE IBANES DM 500 [ GROOVERON GEKOCHT] KONJE DE BIT RATE REDUCEN ZODAT IE GRUIZIGER/ LANGER WERDT ???

Ja, dat kan... maar da's strikt gezien geen BBD. Maakt niet uit, gewoon een superleuke delay voor weinig!
(zeker na het bijdraaien van de trimmers) :)

Origineel geplaatst door Leo
ron, ik heb die ibanez eens achter mijn micromoog gehangen, met d echorus en delay open en aangestuurd door de regelwerk en je hebt gelijk, die ibanez moet blijven. maar eh....

off topic, doe die regelwerk dan ook niet weg.
echt, gewoon een regelwerk de de tom aanstuurt (lullig vierkwartsmaatje) en 8 noten op de micromoog, alle zelfde toonhoogte, met variatie op het filter, verder niks. beetje delay, beetje chorus, en het klinkt al bijna goed genoeg om te posten.

doepfer is functioneel en value for bucks, daar heeft die jean gewoon gelijk in (waar zit die kerel?!) dus maq of regelwerk hoort er eigenlijk bij. midi? dan maar maq, vanwege alle extra mogelijkheden, maar cv/gate? dan de regelwerk, is toch de meest intuïtieve. niet wegdoen ron. niet doen.
zie je trouwens dat je best een warrig verhaal kan schrijven zonder veel tik- en grammaticafouten?!
:walker:

klinkt al bijna goed genoeg om te posten.

waar heen ???
jaa twijfel zeer heb geen zin te wachten totie gemodded is mn regelwerk [mn moog staat nu stil nie erg stond eerst ook...]
maar regel werk is wel een eg tooltje wat vaak van pas komt !

ga ff checken hans de dm500
iid leuk fxje
maar de modulatie r op waar heeftie die nou betrekking op beetje willekeurig vindt ikt ???
niet duidelijk op bv feedback / timing ....vuil contact ?

De onrust BBD's EHX dlx Memory man, Guyatone PS-109, boss DM-3, Biyang AD-8(1100ms!), Altai analog echo system, Soundlab delay,Boss BF-2, Maxon FL-9, Tokai tdf-1, Electric misstress, Small clone, EHX Poly chorus, Ibanez CS-505....
En om op de prijzen van maxon terug te komen: Heb je het verschil van kwaliteit al gehoord tussen de Ibanez her uitgaves en die van maxon?(maxon is echt veel beter geluid) Die nieuwe Maxon AD999pro is helemaal te gek(ben al aan't sparen). Die heeft 3 tuimel schakelaars om meerdere delay in een delay te laten lopen. Net als bij tape delays met meerdere koppen.

Nog een inzending voor deze thread: de Zoom ER-200 Analog Delay.

Na alle dreamstories over het zomaar vinden van vintage spullen bij het grof vuil en op rommelmarkten, mocht ik me een tijdje geleden zowaar gelukkig prijzen toen ik dit apparaat vond tijdens een opruimavond in de opslagruimte van de band waar ik in speel :)

Het apparaat, al jaren niet meer gebruikt, lag onder een laag stof. Hij is compleet werkend, maar alle potmeters kraken. Tevens waren alle schroeven dermate verroest dat ze bij de geringste poging van openschroeven direct werden dolgedraaid. Na wat wrik en zaagwerk is het toch gelukt het ding open te krijgen. Zie de foto's voor het resultaat.

Onder de motorkap een galmveer en een BBD "MN3005 4096-Stage Long Delay" emmertjesgeheugen IC.

Bij het draaien aan de Delay knop hoor je het typische pitch geluid. Helaas ontbreekt wel een LFO en een Feedback knop, anders was hij ook voor chorus en flanger te gebruiken.

Wat ik me wel afvraag, is waarom er zo duidelijk op moet staan dat hij analoog is. Dit ding komt volgens mij juist uit een tijdperk waarin digitaal zo gehyped werd dus dan verwacht je eerder dat er gewoon "Echo System" op zou staan, en niet meer dan dat.)

Dat vroeg ik me idd ook af. Destijds was het toch niet erg hip om er 'analog' op te zetten. Misschien hebben ze het er op gezet om te laten zien dat deze vinding niet meer gebruik maakt van een slijtagegevoelige band? wie zou het zeggen...

Iemand een idee wat deze ER-200 nog zou opbrengen? (niet dat ik hem weg doe :))

Attachments

• DSCF0051.JPG
    DSCF0051.JPG
    297,6 KB · Bekeken: 137
  • DSCF0052.JPG
    DSCF0052.JPG
    299,1 KB · Bekeken: 145
  • DSCF0053.JPG
    DSCF0053.JPG
    290,7 KB · Bekeken: 159
  • DSCF0054.JPG
    DSCF0054.JPG
    316 KB · Bekeken: 137
  • DSCF0055.JPG
    DSCF0055.JPG
    319,5 KB · Bekeken: 139
Nog een inzending voor deze thread: de Zoom ER-200 Analog Delay.

Na alle dreamstories over het zomaar vinden van vintage spullen bij het grof vuil en op rommelmarkten, mocht ik me een tijdje geleden zowaar gelukkig prijzen toen ik dit apparaat vond tijdens een opruimavond in de opslagruimte van de band waar ik in speel :)

Het apparaat, al jaren niet meer gebruikt, lag onder een laag stof. Hij is compleet werkend, maar alle potmeters kraken. Tevens waren alle schroeven dermate verroest dat ze bij de geringste poging van openschroeven direct werden dolgedraaid. Na wat wrik en zaagwerk is het toch gelukt het ding open te krijgen. Zie de foto's voor het resultaat.

Onder de motorkap een galmveer en een BBD "MN3005 4096-Stage Long Delay" emmertjesgeheugen IC.

Bij het draaien aan de Delay knop hoor je het typische pitch geluid. Helaas ontbreekt wel een LFO en een Feedback knop, anders was hij ook voor chorus en flanger te gebruiken.

Dat vroeg ik me idd ook af. Destijds was het toch niet erg hip om er 'analog' op te zetten. Misschien hebben ze het er op gezet om te laten zien dat deze vinding niet meer gebruik maakt van een slijtagegevoelige band? wie zou het zeggen...

Iemand een idee wat deze ER-200 nog zou opbrengen? (niet dat ik hem weg doe :))

kd8 noiet dat zoom zolang bestond
tsja analog op 80/90 er jaren spul ...?

khenb momenteel een ad220 analog delay / multi flanger chorus unit
egt super dikke delay
ook erg duur staat te koop 275..-
snellereactie kander wat af

te dik / luxe
past egt goed by oude vintage bakken ala ms10/system 100 ofso
:slotje:

Ik heb sinds kort een Moogerfooger MF-104Z delay. Mooi ding, zeker met al die CV inputs, maar ik vind het frequentiebereik wel heel erg beperkt. Als of de filter cut off van je synth bijna helemaal dichtgedraaid is. Ik heb vroegah veel met analoge delays gespeeld ( oa de Pearl F605 van SpaceAgentSpiff waar is net naastgepist heb (@nieuwe eigenaar:in figuurlijke zin dan)), ook tape echo's en die gingen voor zo ver ik me herinner toch wel een stukje verder door. Heeft iemand hier ook die ervaring of is mijn 104 een beetje stuk (en is dat eigenlijk wel waarschijnlijk)?

Neuh, dat is wel een herkenbaar ding van die Moogerfooger. De mijne heeft dat ook en Leo heb ik er ook meerdere keren over zien schrijven.

Overigens helpt het natuurlijk als je de schakelaar op 'short' zet, dan heb je dus ruwweg 500ms delay, ipv 'long' waarbij je iets van een seconde zou moeten hebben.

Volgens mij is het gewoon inherent aan de opzet van het pedaal; de lengte van de delay is zodanig ingesteld dat je al heel snel artifacts in je geluid krijgt. Om die artifacts weg te krijgen wisten ze bij Moog maar één goeie oplossing, affilteren dus.

M'n ouwe BBD delays heb ik zelf nog wel eens getrimmertuned naar langere delay tijden, daar had je dus niet dat doffe maar kreeg je al wel heel snel van die 'sparklies' in je geluid, een soort aliasing idee.
Nou kwamen die dingen nooit serieus in de buurt van de 300 ms. laat staan 1000 ms, dus om zulke delaytimes met een BBD te halen is ergens nog best wel knap van Moog.

Je moet 'm alleen niet behandelen als een digitale delay (daar moet je gewoon een Korg SDD-3000 voor kopen ofzo... :D) of een tape delay, daar is het behalen van een lange delay time gewoon een kwestie van de tape-baan maar lang genoeg maken. Alleen een tape brengt naar mijn smaak toch wel weer veel gedoe met zich mee.

Maar goed, als analoge delay, zeker met de flexibiliteit van de Moogerfooger met internal / external feedback, input en output volume en CV aansturing, vind ik 'm behoorlijk geweldig!

Ik heb al 20 jaar een SDD-2000 (4368 ms bij 8 bits, 1092 bij 12 bits). Misschien maar eens de 104 openschroeven en kijken of er trimmertjes inzitten

Ik heb pas een biyang AD-8 gekocht voor 50 euro en die kan 1100ms, dus dat vond ik wel een leuke vondst. De delay klinkt wel een beetje klikkerig, maar voor 50 euro ga ik niet klagen. Ik vind dat cheapo geluid ook best grappig. En hij's analoog.

was de alecto ae500 al genoemd ?
lekker goedkoop, simpel en goed klinkend ding
in ieder geval de best klinkende van de analoge delays die ik tot nog toe
heb gehad, loopt tot 250 ms schat ik (ongetrimd) hij heeft "iets organisch"
op een of andere manier.. en lekker ranzige feedback als je em helemaal
opend. mag blijven:okdan:

De Blacet Time Machine had ik ook nog niet zien voorbij komen in deze draad

TMpix2.jpg

toch ook een van de fijnere BBD's mijns inziens :
Genuine BBD Analog Delay Line Technology for that "retro" sound.
Delays From 10 mS to 2 Seconds!
Bi-Phase Regeneration for Killer Flanging
Voltage Control of Most Parameters:
-Delay Time
-Regeneration (Feedback)
-Modulation Rate (40 S per cycle to 40 Hz)
-Modulation Depth
-Effect Depth (Cancel)
Reset Input for Modulation Generator for Synchronized Effects
Envelope Follower
External Modulation Input.
Modulation Mixer
Dry/Effect Mix
Compander Noise Reduction
Switched Capacitor Tracking Filters for Wide Delay Range with Optimum Bandwidth
Optimized for Audio Signals from 1V to 10V

De Blacet Time Machine had ik ook nog niet zien voorbij komen in deze draad

TMpix2.jpg

toch ook een van de fijnere BBD's mijns inziens :
Genuine BBD Analog Delay Line Technology for that "retro" sound.
Delays From 10 mS to 2 Seconds!
Bi-Phase Regeneration for Killer Flanging
Voltage Control of Most Parameters:
-Delay Time
-Regeneration (Feedback)
-Modulation Rate (40 S per cycle to 40 Hz)
-Modulation Depth
-Effect Depth (Cancel)
Reset Input for Modulation Generator for Synchronized Effects
Envelope Follower
External Modulation Input.
Modulation Mixer
Dry/Effect Mix
Compander Noise Reduction
Switched Capacitor Tracking Filters for Wide Delay Range with Optimum Bandwidth
Optimized for Audio Signals from 1V to 10V

yep int modulaire hoekje hebbie keuzes zat ....
die doepfer bbd delay is ook ok te noemen
kheb van medeformer een soundlab delaytje gekocht ..zalm een posten hiero [pix] de EMA 38

Ik wou nog ff zeggen dat BBD niet bit bucket device maar bucket brigade device betekent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bucket_Brigade_Device

Verder heb ik Ibanez CD 10 'delay champ' die basically een DM2 kopie is. Best lollig.
Heb persoonlijk geen enkel probleem met digitale delays, mijn roland sde 1000 en korg sdd2000 doen trouwe dienst. Heb nog steeds spijt dat ik m'n Deltalab aan SCD verkocht heb... ben nu aan het denken over een PCM42 en wil waarschijnlijk toch ook ooit wel een D-TWO alhoewel ik m veel te duur vind.

Ben erg benieuwd naar dat nieuwe generatie BBD delay pedaaltjes zoals de MXR Carbon Copy, Diamond Memory Lane, Analog Man AR20DL, Pigtronix PHI Echolution Delay (zeer cool alhoewel ik niet zeker weet of i analoog is), en de idioot goedkope koreaanse Artec Analog Delay. Iemand ervaringen ?

Hanz, hoe is het overigens met mijn goede oude DL8000 ? Of is i alweer weg ?

Groetjes,
Allert

Artec werkt niet met BBD chips en pigtronix ook niet.
Diamond memory lane word binnenkort niet meer gemaakt omdat de chips niet meer worden gemaakt. Dus als je interesse hebt zsm zo'n ding halen. Op central harmony kan je user reviews lezen van die apparaten.
Heb zelf pas een Tokai TDL-1 BBD delay te pakken gekregen(300ms ipv 330)best een oude. Ook weer een heel appart geluid in dat ding.

Back