Ondes Martenot

Status
Please reply by conversation.

CraZ

..
Ik zoek een Ondes Martenot. Heeft iemand enig idee of zo'n ding ergens te krijgen is.. ik heb er nog nooit een gezien.

Mooi

Mooi

Ziet er mooi uit...

Had die originele versie niet een soort 'aftertouch' waarmee je een soort vibrato kon aansturen? Nou ja.. ik moet me maar eens een beetje inlezen in die materie. Het is vooral het spacey geluid dat me erg aanspreekt.

the ondes martenot was discontinued when maurice martenot's assistant retired in the late '80s.
since then no real ondes martenot was built (martenot's son wanted to build a digital one once, but apparently never did). that's why they are so rare and even someone with a lot of money (johnny greenwood) could not get hold of one. (actually he has one, but wanted to get a second, because he was concerned about the poor thing being hurt on tour)

the next best alternative is "L' Ondea". It is a replica, built by the french company SEAM.
(S.E.A.M. 9-11 bis rue Jean Jaurs , 95130 le Plessis-Bouchard, France, FAX: 01 34 15 66 14)
unfortunately it is monster-expensive: one is 15000Û. (about $20000) and, as mentioned before, it is really hard to get in touch with them. someone ordered and even payed for one and did not hear a word for years...

the above mentioned "french connection" is a controller by the british company analogue systems (http://www.analoguesystems.co.uk) which has no tone generation built in. is has several control voltage outputs that have to be connected to some kind of analog synth to make it sound. it was built for johnny greenwood, after his fruitless attempts to get a second ondes. the sound of it relies totally on the synth you use with it, which might be very different from the unique ondes martenot sound, which is produced using the various different speakers/resonators. but it is nontheless a really cool thing. (£1050/$1400)

Ondes Martenot info: http://www.obsolete.com/120_years/machines/martenot/

Veel info + filmpjes: http://www.cmusge.ch/recherche/zea/martenot.html (frans)

Compleet concert op Ondes Martenot te beluisteren: http://www.archive.org/details/Harada

Re: Ondes Martenot

Origineel geplaatst door CraZ
Ik zoek een Ondes Martenot. Heeft iemand enig idee of zo'n ding ergens te krijgen is.. ik heb er nog nooit een gezien.

zo zeg....je weet wel wat je vraagt he ;) :)

koop meteen even een telharmonium als je toch bezig bent :)

Attachments

• 1906tel1.jpg
    1906tel1.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 97
Is er eigenlijk iemand met een French Connection op het forum?

Ah, that is your little joke, yes?

Op de nieuwe LP/ CD 'Les Salauds' van Tindersticks (de soundtrack voor de nieuwe film van Claire Denis) is de Ondes Martenot veel te horen. ... Dat je het maar weet :P

(De plaat is nogal duister; vooral het openingsstuk doet een beetje aan het betere werk van Suicide denken.)

Interessant! Puur het keyboard of ook de speakers (resonators / gong / palme)?
Autenthiek recept (grafiet zakje en al) of een modernere interpretatie?

speaker kan ik ook maken, maar dan wordt het geheel wel erg prijzig ( ik laat de kasten dan maken), en tegenwoordig heb je prima elektronische oplossingen daarvoor.
grafietzakje gebruik ik niet, dat kan tegenwoordig echt beter.
ik bouw ze met buizen, en de laatste met transistors, wel allemaal met het verschilprincipe ( rare naam eigenlijk).
dus twee hf oscillators, en aan mixer.
dan houd je dat lekkere ruisachtige sinus toontje.
( hetzelfde als een theremin)
en met en zonder toetsen ( de eerste ondes martenots waren zonder toetsen)
ze kosten afhankelijk van de uitvoering iets tussen de 4500 en 12.000 euro
( een berg geld, ik weet het, maar het is ook een berg werk)

:mega:

Klinkt als mooi spul. Ik zie mezelf niet snel tot aankoop overgaan (al twijfel ik af en toe over 'n Therevox - maar een paar plaatjes / geluiden zou erg leuk zijn (desnoods in een andere topic?)

ik zal als ik er weer eentje klaar heb wel even wat posten.

( ik ben zelf niet zo´n erg goeie ondenist, daar heb je toch wel wat skills voor nodig)

:koffie:

Greenwood gebruikt zelf een Analogue Systems French Connection, maar da's toch niet helemaal precies hetzelfde als 'n echte. Waren erg duur en inmiddels niet meer verkrijgbaar.
Die Therevox komt dan alweer een stuk beter in de buurt, heeft interessante features (incl. USB midi!) en vind ik lekker klinken.
Maar geen van deze heeft de 'echte' minitoetsen met slalom actie voor vibrato (die van heer Baars wel?) en een groot deel van het authentieke geluid komt ook van het resonator / speaker kabinet.

Thomas Bloch bespeelt een boel moeie instrumenten, naast de Ondes ook de waterphone, Crystal Baschet, Glass Harmonica en meer van dat jaloersmakend lekker spul.

Die info is inmiddels flink achterhaald Hans 8)

Radiohead gebruikte geen zes AS French Connections of Therevoxes, maar de Ondes Musicales van Dierstein, ook op de site van Bloch te vinden http://www.thomasbloch.net/new_ondes_martenot

Da's wel degelijk een, verbeterde, replica van het origineel.

Greenwood gebruikt zelf een Analogue Systems French Connection, maar da's toch niet helemaal precies hetzelfde als 'n echte. Waren erg duur en inmiddels niet meer verkrijgbaar.
Die Therevox komt dan alweer een stuk beter in de buurt, heeft interessante features (incl. USB midi!) en vind ik lekker klinken.
Maar geen van deze heeft de 'echte' minitoetsen met slalom actie voor vibrato (die van heer Baars wel?) en een groot deel van het authentieke geluid komt ook van het resonator / speaker kabinet.

Thomas Bloch bespeelt een boel moeie instrumenten, naast de Ondes ook de waterphone, Crystal Baschet, Glass Harmonica en meer van dat jaloersmakend lekker spul.

Ah, ja die van Jean-Loup Dierstein, die had ik ook al eerder gezien.
Ik weet dat idd. Greenwood samen met Bloch daar mee bezig was.
De prijs daar was ook aan de stevige kant, dat het er uiteindelijk zes zijn geworden wist ik idd niet. (ik bedoelde ook niet dat hij zes French Connections zou hebben).

Hoe dan ook, met ééntje zou ik ook al blij wezen :D

Ah, ja die van Jean-Loup Dierstein, die had ik ook al eerder gezien.
Ik weet dat idd. Greenwood samen met Bloch daar mee bezig was.
De prijs daar was ook aan de stevige kant, dat het er uiteindelijk zes zijn geworden wist ik idd niet. (ik bedoelde ook niet dat hij zes French Connections zou hebben).

Hoe dan ook, met ééntje zou ik ook al blij wezen :D

*D Ja, een heel stevige prijs inderdaad; er zal vast een flinke hoeveelheid uren en prijzige onderdelen voor nodig zijn. Eerlijk gezegd zie ik er hier voorlopig ook nog niet een staan; en dat 'voorlopig' is nog erg voorzichtig uitgedrukt vrees ik :mega:

Status
Please reply by conversation.
Back