XLR-aansluitingen in de muur inbouwen?

Ola!

Binnenkort is het zo ver... dan gaat ik met mijn setupje een bedrijfspandje betreden!
Weg van die oude vertrouwde zolderkamert.

Maargoed. Wat ik daar wil gaan doen is in / aan de muur (die nog gebouwd moet worden) een soort van wandcontactdoos monteren met male XLR aansluitingen (8 tot 16 afhankelijk van de prijs). En aan de andere kant van de muur hetzelfde maar dan female XLR.

De muur wordt een dubbele geïsoleerde muur (met dubbel metalen frame als constructie) met daarop dubbele gipsplaten.
Natuurlijk kunnen er gaten in gemaakt worden naar wens, maar het liefst zo weinig mogelijk.

Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een doos met XLR aansluitingen die als een wandcontactdoos tegen de muur aan geplakt kan worden. Hieruit komen allemaal kabeltjes die door de muur heen moeten.

Ik ben al een beetje aan het googlen geweest, maar ik zou echt niet weten hoe zoiets als dit heet en wat zoiets kost...?

ik zou lekker voor een stageblok gaan veel minder gezeik. een grote kabel naar de andere kant met een ander stageblok eraan en je bent klaar.

jaja

ja, zo'n multikabel door de muur is iets handiger en makkelijker in de ruimte denk ik. hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot de studio is en wat je er precies wil doen (groepen opnemen / enkel je vaste synth setup aansluiten / ...)

en ook, als je wil isoleren moet je op "geluidslekken" letten, een gat in de muur met een kastje in zal vanalles dat je met de rest vd muur isoleert wel doorlaten. met een kabel moet je maar een klein beetje boren.

Da's ook meestal de normale manier inderdaad. Opbouwdoos aan de muur en de kabel erdoorheen. Da's ook handiger als er een mannetje moet komen solderen als er een breukje is :D

Bij een bassist thuis hebben we eens voor hetzelfde doel een muurtje geplaatst met een raam erin. We hebben toen onder het raamkozijn een (2HE) sleuf gemaakt en daar een patchbay ingeschroefd (jacks). Een handige Harrie uit de buurt heeft toen met 2 blindplaten en wat chassisdelen nog iets in elkaar geknutseld met XLR's en 2 midi-doorvoeren wat onder de patchbay geschroefd werd.
Het zag er heel netjes uit, er ligt nog niet eens een multikabel of stageblok in je hokje, en werkte echt ideaal !

een foto

Attachments

• 750-pdr369_bottom.gif
    750-pdr369_bottom.gif
    52,2 KB · Bekeken: 168
Hmmmm. ja ok...

Vele oplossingen dus, maar ik denk zelf dat de beste oplossing is om een multikabel aan te schaffen met stageblok. Bijvoorkeur bijvoorbeeld 16 XLR inputs en 4 XLR outputs.

Ik heb al een beetje rond zitten kijken. Bij DAP-audio kosten die krengen als gauw tussen de 200 en 300 euro. Kun je nagaan wat een beetje qualiteit zal kosten.

Een goedkopere oplossing zou kunnen zijn om gewoon een studio-snake met 16x16 XLR aan te schaffen en deze door de muur heen te leggen (de muurtjes moeten nog gebouwd worden) en dan de muren eromheen dicht te kitten.
Ik bedoel... het gaat mij niet om de lengte van de kabel, een meter of 5 zou al voldoende moeten zijn.

Wat is verstandiger:
- Multikabel met stageblok 2e hands en door de muur heen leggen?
- Studio-snake nieuw aanschaffen en door de muur heen leggen?

Origineel geplaatst door Subgroover
Ik heb al een beetje rond zitten kijken. Bij DAP-audio kosten die krengen als gauw tussen de 200 en 300 euro. Kun je nagaan wat een beetje qualiteit zal kosten.

Het kan goedkoper.... Deze hebben wij 'n jaar of 2 geleden gekocht. Niet kapot te krijgen en waarschijnlijk is er nog wel 'n goedkopere bij hen te vinden ook, die 30 meter heb jij niet nodig.

Origineel geplaatst door gemmetje
Het kan goedkoper.... Deze hebben wij 'n jaar of 2 geleden gekocht. Niet kapot te krijgen en waarschijnlijk is er nog wel 'n goedkopere bij hen te vinden ook, die 30 meter heb jij niet nodig.

Ja idd... vet hoor...

Had niet verwacht dat dit zo goedkoop zou kunnen. Is dit dan wel een beetje kwaliteit? Want als het eenmaal zit, mag het nooit falen, aangezien ik het niet zomaar meer uit de muur kan trekken.

leg gewoon een pvc buis van 10 cm doorsnee door de vloer, bijde uiteinden netjes weg werken. Kun je altijd eenvoudig snel een kabel erbij trekken als zo,n stage box niet voldoet.

Origineel geplaatst door anoniempje
leg gewoon een pvc buis van 10 cm doorsnee door de vloer, bijde uiteinden netjes weg werken. Kun je altijd eenvoudig snel een kabel erbij trekken als zo,n stage box niet voldoet.

Dat zou ideaal zijn, alleen lastig, want in het pand waar ik ga zitten mag ik niet zomaar een stukje vloer uithakken...
Het gat zou dus echt door het nog te plaatsen muurtje heen moeten en zal dus zo klein en geluidsdicht moeten worden als het maar kan. Dus ik denk tijdens het bouwen van de muurtjes gelijk maar die multikabel overhandigen aan de verbouwingsman. Dan kan hij deze (hoop ik) mooi wegwerken en het gat mooi dichtkitten.

Origineel geplaatst door Subgroover
Dan kan hij deze (hoop ik) mooi wegwerken en het gat mooi dichtkitten.

Als je dit doet, zou ik hem even vragen hoe en wat.... Voor dit soort klusjes wordt vaak pur-schuim gebruikt en daar heb ik niet de beste ervaringen mee: dit spul zet enorm uit.
(ik heb ooit iemand een golfplaten dak van z'n schuur zien purren...)
Nou durf ik niet te zeggen of deze kracht schadelijk is voor je kabels, maar ik trek dan maar even de vergelijking met de beruchte burostoel die over de kabels gaat.
Als je met zo'n dikke pvc-pijp wil werken, kun je misschien beter een soort van stop maken met steenwol ofzo.

Die multikabel van musicstore doet het bij ons feilloos, en wij zijn LOMP ! :D

Inderdaad, handschoenen aan en de buis volproppen met steenwol.

Om contactgeluid tegen te gaan zo ik twee korte buizen aanraden, zie tekening.

muurdoorvoer.gif

Succes!

Back