Ik koop prul-monitors en hi-fi boxen!

Kijk eens naar Dynaudio BM6.
Zijn wel iets duurder dan 500 euro, maar die onderscheiden zich in hun klasse volgens mij van de rest en geven een geloofwaardig beeld.
Ik denk toch dat je minstens 1000 euro moet uitgeven aan een systeem met 8 of 10'' drivers alvorens je van 'goede' kwaliteit mag spreken. Als ik maar 500 euro voor een paar wou uitgeven zou ik sowieso kijken in Hifi en liefst JBL.Dan ben je, denk ik beter gesteld, alleen maar al om het feit dat je voor dat geld iets kan kopen met een 12'' driver.

Origineel geplaatst door equate

...maar ook van die types die complete floorfillers uit een MC-307 weten te toveren...

idd, technomauriesje bijv :D

Inderdaad KrZ, anders ga je uit de bocht!
En das met die mooie dure vintage synth toch zonde?

Origineel geplaatst door krz
Kort samengevat, als je een dure snelle auto rijdt moet je er geen goedkope, gladde banden onder leggen. ;)

Ik kan prima met slicks overweg! :D (zijn ook nie echt goekoop)

Zag de kop van dit bericht en metteen al tig reakties. Kon niet anders dan een van de boute stellingen van sKeLeTvM zijn. En bij deze het compliment over het verdedigen van een stelling waar je voor staat. Dat er consternaties bij onstaan, het zij zo. Ja jongens, af en toe een beetje wakkergeschud worden is helemaal niet verkeerd. Of tenminste eens een inzicht van een andere kan helemaal niet verkeerd zijn.

Monitoring is belangrijk, heel erg belangrijk. Hoe vaak lees je wel niet: 'weet eigenlijk niet of de mix klopt want ik hoor het niet zo goed' Doe er wat aan!

Vind 4000€ een beetje teveel van het goeie hoor. Je kan ook 25% van je huidige setup rekenen.

Maar als je die dingen hebt ben je er nog niet. Je moet ze 'leren' qua geluid. Het klinkt dan zowieso heel anders dan je gewend bent dus moet je er aan eh .... wennen. :)
En als je last hebt van een slechte akoestiek zul je er ook wat aan moeten doen.

De monitors die ik nu heb weet ik gewoon dat dingen mis, dat probeer ik zo goed/kwaad mogelijk met een koptelefoon op te lossen. Maar aanschaf van goed monitoren blijft best wel een klap geld. Maar het gaat er zeker nog van komen.

goed punt fuse!

je hebt geen ruk aan +4000 monitors als je deze in een betonnen hok plaats zonder vloerbedekking of enig andere isolatie.

Allemaal relatief.

Allemaal relatief.

Het is allemaal relatief.

Het staat buiten kijf dat je voor 4000 Euro een hele fijne set monitors kan kopen plus een versterker die daar bij past. En dan? Er zijn ook goede wielrenfietsen van 10000 Euro, goede schoenen van 300.. en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Waar het om gaat is de 'verhouding'... heb je een ruimte die het aankan, een setup die het rechtvaardigd.. en een duidelijk 'doel' voor ogen met de muziek die je maakt (wat dat ook is).. dan is een aanzienlijke investering in Monitoring gewoonweg verstandig.

Dat is ook waar Skeleton op doelt (denk ik).. setups van 20,30,40 duizend euro.. met een setje 300 watt PMPO disco-stampers uit de computerwinkel op de hoek. Dat 'ken' natuurlijk niet.

Maar wat bij mij persoonlijk het probleem is.. een paar keer 400 of 500 euro uitgeven voor een effectje.. een nieuwe synth.. een keer heel diep in de buidel voor een 909 of MPC.. dat gaat nog wel.. maar de monitoring die ik voor ogen heb, dat is een hele andere investering... en dat heb je niet een twee drie bij elkaar gespaard.

Goed.. wat wil ik dan zo graag: PMC TB2-S monitors (passief) met een Bryston 3B-ST versterker... totale investering toch een dikke 2200 euro. En tja.. ik moet hier mee wachten tot er een keer een geldschip binnenkomt.. of mijn bonus in Januari meevalt.. ;) Tot die tijd is en blijft het AKG 240-DF..

Als je alle bedragen uit de mailtjes optelt wel ja......

Maar ik blijf het zeggen, er zijn genoeg mensen die werken met een setje nearfields van 500 euro en daar lekker hun plaatjes mee uitbrengen en producties maken.

groeten

basicsys

Volgens mij ben je met een goede set boxen al een heel eind. Mocht je muziek uitgebracht worden door een platenmaatschappij, dan masteren zij het toch eerst. Het blijft toch vooral een hobby van jezelf. En dan gaat het er toch om dat je het zelf goed vind klinken!

Ik mix af op een paar gekregen celestion speakers en een onkyo huis, tuin en keuken versterker. En weet je wat? Het bevalt me voor geen meter, maar het is even niet anders;)

ik heb een setje spirit absolute zero monitors van 650 piek met een sony mosfett versterker en ik zweer erbij..
Dure monitors is leuk... maar je moet wel weten hoe ze klinken anders heb je er nog geen fuck aan, mijn spirits ken ik door en door en 80% van mijn platen zijn daarop afgemixt en in totaal heb ik zo'n 40 platen op mijn naam staan..

oftwel... je monitors zeggen helemaal niks over je muziek...

Dat is wat ik alleen even wilde melden...

o ja.. ik heb ook nog een setje HEMA speakers in mijn studio staan voor referentie en mijn laptopspeakers zijn hier ook fijn voor..

Dat bedoel ik nou...op het forum zie ik mensen schrijven over digitale mixers...(duizenden euro's) zelfs over studio-meubels van 850 euro en meer(voor een hoop hout ????) en ik word dan afgeschilderd als 'patser' omdat ik het belang van monitors van 1000 tot 4000 euro aankaart en zelf nieuwe Genelecs koop van bijna 4000 euro.Ter info toch nog even vermelden dat ik al 2 jaar geen wagen meer heb en openbaar vervoer gebruik en daardoor misschien wat extra kan uitgeven... Tja...in het land der dwazen is 1oog koning ?
.
Dank je Craz, voor je gedeelde mening.

En dat ik er voor geleend heb bij de fucking BANK voor:
Yamaha O3D/TC electronic finalizer/Mackie HR824 en heb er nog geen seconde spijt van!

Ymaha gekocht via een kameraad in de liveoptreden secto voor 115.000 bfr, finalizer als demotoestel bij de hoofdverdeler voor 60.000 bfr en de Mackie bij de goedkoopste mackieverdeler voor 70.000 bfr, goed hè? 4 jaar geleden

Ik moet wel toegeven dat synths kopen veel leuker is!

Back