Electronica vraagjes.

donbrasco

qlickt
Heren, ik heb gister zo'n Thomann rack/doos besteld en alles erin gehangen. Nu had ik een paar vraagjes, aangezien ik niet echt electronisch onderlegt ben.

1. Kan het kwaad als ik alle adapters achterin de doos plaats? Dus achter m'n rack. Gaat dit problemen opleveren? Moet je niet de adapters zo ver mogelijk van je apparatuur vandaan houden? Ik weet dat audio en stroomkabels elkaar moeten kruisen in een hoek van 90 graden, maar kan ik storing krijgen van de adapters?

2. Kan het kwaad dat ik alle snoeren van de adapter oprol en opbind? Maak ik dan geen lus ofzo? (Ik noem maar wat)

3. Kan het kwaad als ik audio kabels oprol in een lus?

Ik had gisteravond nog veel meer vragen maar die ben ik ff kwijt, mocht ik er weer opkomen horen jullie het wel. :)

Mijn dank is alvast groot.

audio kabels zoveel mogelijk recht langs elkaar leggen, geen lussen, dat werkt als een antenne....als je ze moet kruizen doe dat dan in een hoek van 90graden.... audiokabels, stroomkabels en midi kabels zoveel mogelijk van elkaar af leggen en bij mekaar bundelen met velcro of tape ofzo...

Ik was idd van plan alle adapters incl stekkerblok met van die dikke tape vast te zetten in m'n doos, maar ik was benieuwd of dit wel verstandig is. Misschien zeggen jullie, plaats die adapters zo ver mogelijk van je gear, dan moet ik iets anders verzinnen. Nu kan ik alles netjes wegwerken in die doos, maar ik twijfelde dus over evt. storingen.

Mmm..ik zou die adapters maar wat lucht geven, anders wordt het zooitje nogal warm denk ik..

En wat betreft de audiokabels...als ze symmetrisch zijn, kun je ze gewoon lang houden en bij elkaar binden, maar dat zou ik niet met elektra doen..

Bij mij bungelt alles een beetje los...

adapters zo ver mogelijk weg van je kabels....want die kunnen wel eens wat oppikken

Origineel geplaatst door krz
Ik was idd van plan alle adapters incl stekkerblok met van die dikke tape vast te zetten in m'n doos

Geil, Fuse!!8D

Ik heb er ook last van. Als alles in mijn "kubus" aan staat dan heb ik heel wat brom. Ik heb er nog niet de moeite voor genomen maar alle trafo's (voedingen) gaan in een blikken (alu) doos, 1m van de rest af.

Origineel geplaatst door marten

Geil, Fuse!!8D

:confused:

Ik heb al heel wat zitten kloten met kabels en stroomkabels en travos door elkaar op elkaar tussen elkaar door maar nog nooit last gehad van brom ed. Kruisende kabels: zijn we niet gewoon broodjes aap aan het consumeren? :D
Ik bedoel, interferentie, okee maar zoveel? neuh.. En brommen kan ook komen direct van de travos af en niet via je monitors/systeem.

Waar ik juist wel een hekel aan heb is die irritante ruis van alle fans die overal tegenwoordig in schijnen te moeten.. *zucht* maja, inbouwen dan maar die PC.

Arv

Origineel geplaatst door fuse

:confused:

jahaa, weet het, foutje... wilde niet schelden...:)

Stroomkabels beter niet oprollen, je loopt kans een smoorspoel te creeeren. Als je ze wilt opbergen kun je de kabeltjes beter telkens "dubbel-nemen" totdat het bosje klein genoeg is, en er dan een stukje tape (of beter: klitteband) omheen doen.
Audiokabels kun je rollen als je wilt, maar ik heb ervoor gekozen om de kabels zo kort te nemen dat dat niet nodig is.

Aangezien het geen Hoogfrequent spul allemaal is, zou ik er niet teveel afscherming e.d. omheen gaat plaatsen...

Dat heeft op lagere frequenties toch allemaal geen zin...

Als je dit toch wel gaat doen, neem dat Geen blik, Alu, Metaal, Rvs o.i.d. Maar gebruik Lood.

En wel je trafo's zo ver mogelijk van je app. af.

Wat ook nog wel eens wil helpen is alle voedings snoeren naar je app. van je trafo's flink met Ferriet kernen bewerken/wikkelen.

Houd in iedergeval wel je midi kabels en audio kabels appart... doe alle DC kabels aan de ene kant van je rack. en de AC kabels aan de andere kant... en houd zoveel mogelijk afstand tussen 220 en audio e.d.

Ben zelf altijd voorstander van eigengemaakte audio kabels, Dit heeft als voordeel dat je zelf kan bepalen wat je voor kabel neemt met de beste afscherming. En je zelf kan kiezen wat voor pluggen je neemt...
Want je weet bijna immers nooit wat voor prefab kabels je nou eigenlijk aanschaft... Iedere verkoper kan wel zeggen dat het goede audio kabels zijn..

Hiermee kan je ook weer een hele hoop EMC en Interferentie problemen voorkomen.

Dit spreek ik uit ervaring als voormalig zendamateur. En ben dagelijks op mijn werk bezig met EMC en interferentie oplossingen in onze ontwerpen...

Suc6...

Waar ik benieuwd naar ben i.v.m. met het stroom/adapter verhaal, ik zag een tijd
terug bij Staffhorst (tijd terug zeg ik toch :) ) een soort van 19'' rack met alleen
maar adapter aansluitingen, dus 1 keer 220v en een keer of 6 lage voltage uit.
Kijk da's prettig in een studio te hebben.

Mijn vraag nu, is dit te verkrijgen? en zo ja waar?

Origineel geplaatst door 20hz
Waar ik benieuwd naar ben i.v.m. met het stroom/adapter verhaal, ik zag een tijd
terug bij Staffhorst (tijd terug zeg ik toch :) ) een soort van 19'' rack met alleen
maar adapter aansluitingen, dus 1 keer 220v en een keer of 6 lage voltage uit.
Kijk da's prettig in een studio te hebben.

Mijn vraag nu, is dit te verkrijgen? en zo ja waar?

Naar zoiets ben ik ook al een tijdje op zoek. Ik word namelijk helemaal gek van al die #$&@ adapters.

van Samson hem je de Powerbrite

pb9.gif

Werkt goed. Heb je in een aantal varianten

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=105&brandID=2

Origineel geplaatst door bambamstudio
van Samson hem je de Powerbrite

pb9.gif

Werkt goed. Heb je in een aantal varianten

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=105&brandID=2

Die is inderdaad erg lekker, ik heb hem ook in het rack zitten, vooral het lichtje is erg leuk. Maar deze geeft alleen 220 uit via "female" eurostekkers (enkele bijgeleverd, van die computer-monitor-doorlus-kabels uit de oudheid ;) ) maar het is dus zeker geen grote 12v adapter. Wat hij wel doet is ontstoren en piekspanning beveiligen. Zeker als je van plan bent live te gaan (in een oude loods met brakke stroomvoorziening bijvoorbeeld) vind ik zoiets onontbeerlijk...

Overigens staat op het plaatje de Engelse of Amerikaanse (dat weet ik nooit) versie afgebeeld, te zien aan de ongeschakelde uitgang op de voorkant. Die is bij de europese versie ook 220-euro-female.

Back