Nut & Noodzaak, deel 1: de DI-box.

pjeut

Ouwe rot
pjeut schreef op 2007.02.07 11:46:
Waar gebruik je die eigenlijk voor? DI is toch bedoeld voor hoog impedante spanningsbronnen (zoals de elementen van een elektrishce gitaar of bas) geschikt te maken voor line-inputs (die laag impedant zijn)? Of is het vooral een soort van voorversterker? Dat zou ook de XLR-inputs verklaren.
Ik gebruik voor mijn direct opgenomen gitaren een klein buizer voorversterkertje, en die maakt het signaal ook laag-impedant, dus ik vroeg het me af.

Graag je bericht.

Groeten,
Pjeut.

arnomusicman schreef op 2007.02.07 19:05:
Hoi Pjeut,

Een DI is bedoeld om een line signaal (bv gitaar) om te zetten naar gebalanceerd om het over lange afstand (>6 meter) zonder verlies te kunnen transporten. Dus vooral wanneer je gitaar veraf is van de mixer of eindversterker.
De ideale transportafstand voor geluidssignaal over kabels is bij line tot max 6 mtr goed.
Bij XLR kan dit over vele tientallen meters.

De DI heeft achterin line-ins en de XLR's op de voorkant zijn outputs. Die kunnen dan naar bv je amp of je mixer gaan.
Hij heeft switches voor o.a. fase-omkering, +20dB pad, ground lift (aarding tegen brom) en high cut 8khz
Op de website van Behringer vindt je de volledige beschrijving in de te downloaden manual.

Ik had hem zelf omdat mijn oude mixer vol was op de line-ins, maar nog XLR's vrij had (switchable kanalen line-XLR), en zo toch alles vast en toch flexibel aan te kunnen sluiten. Nu heb ik een andere mixer met ook een andere aansluitfilosofie (24 ins en 24 B-ins) en heb ik dus voldoende kanalen. Hierdoor werd de DI voor mij overbodig.

groeten,
Arno

citaat:

Bedankt voor de info. Eigenlijk wel iets voor een thread. Ik denk dat meer mensen er iets aan hebben.

Pjeut.

Wel, eigenlijk is het een combinatie van beide; DI's kunnen een hoogohmig signaal laagohmig maken EN een ongebalanceerd signaal gebalanceerd maken (wel enigszins afhankelijk van de specifieke DI / het ontwerp, vooral qua impedantie). Wat ze alleen nooit doen is het signaal (voor)versterken; dan heet het een preamp namelijk :geslaagd: .

Di's zijn er om consumenten spullen aan te sluiten op professionele spullen.
Vroeger waren die werelden helemaal gescheiden, nu met alle huiskamer studio's niet. Professionele spullen waren ontworpen om zo goed mogelijk te presteren, en waren dus goed gebalanceerd om storing te elimineren. Consumenten spullen zijn ontworpen met het prijskaartje in gedachten en dus ongebalanceerd.
Wil je nu deze 2 verschillende type ontwerpen op elkaar aansluiten, dan ontstaat er flinke brom. Di's zijn er om die brom op de enige juiste manier tegen te gaan.

Origineel geplaatst door Patat Met

hihi, ik overweeg een di-box aan te schaffen om mijn consumenten-CS80 aan te sluiten :D

Ik ben "genoodzaakt" hiertoe over te gaan (vermoed ik) vanwege aardelussen zodra ik een CS80 aansluit. Ook mijn jp8's hebben last van een aardelus. Ik heb de spullen in een ongeaard stopkontakt gestoken en dat scheelt enorm maar omdat de jp8 een metalen behuizing heeft lijkt me dit niet erg veilig. De CS80 is van MDF dus levert minder risico op.

De JP8 heeft welliswaar gebalanceerde uitgangen maar die heb ik nog nooit gebruikt (geen geschikte kabels). Ik vermoed overigens dat alleen een ground-lift voorziening de aardelus doorbreekt en dus heb ik een DI-box nodig (met groundlift).

Ik ben van plan DI-boxen aan te schaffen en met TRS-jackpluggen te werken. Ik vind het riskant om m'n jp8 via z'n gebalaceerde uitgang op m'n mengpaneel aan te sluiten. Ik ben altijd bang dat ik (of de kids) de phantom-power per ongeluk indruk. Ik neem daarbij aan dat phantom-power alleen op die 3-pinnige ingangen van het mengpaneel komt te staan en niet op de TRS jack-ingangen. Klopt dat (heb een Yama MG16/4 mixer) ?

En als je dan meerdere apparaten via DI wilt aansluiten: neem je dan één multi-DI-box of voor ieder apparaat z'n eigen DI-box ? Nadeel van multi lijkt mij dat je dan weer langere ongebalanceerde kabels hebt vanaf je instrumenten naar die ene centrale DI-box en dus al stoorsignalen mee oppikt. Nadeel van die losse DI-boxen lijkt mij de chaos die dit veroorzaakt.

Omdat ik de phantom-power-knop van het mengpaneel uit wil laten staan denk ik dat ik passieve DI-boxes moet nemen ? Die verlagen het signaalniveau ?

Wel gek overigens dat mijn mengpaneel niet geaard is (heeft adapter met zo'n platte stekker dus zonder randaarde) en dat ik toch een aardelus-probleem heb. Mijn lexicon MPX550 lijkt hiermee te maken te hebben: zodra ik mijn ingangen koppel aan de lexicon (sub-groep) krijg ik die aardebrom. Misschien helpt het a als ik alleen de lexicon mbv een groundlift-voorziening aansluit ?

Moeilijke materie vind ik het.

Of........

Of........

Origineel geplaatst door wouw
Ik ben altijd bang dat ik (of de kids) de phantom-power per ongeluk indruk.

....de kat.

hihi, ik overweeg een di-box aan te schaffen om mijn consumenten-CS80 aan te sluiten :D
De CS-80 is natuurlijk wel de "El Cheapo" versie van de GX-1.

Ik ben "genoodzaakt" hiertoe over te gaan (vermoed ik) vanwege aardelussen zodra ik een CS80 aansluit. Ook mijn jp8's hebben last van een aardelus. Ik heb de spullen in een ongeaard stopkontakt gestoken en dat scheelt enorm maar omdat de jp8 een metalen behuizing heeft lijkt me dit niet erg veilig. De CS80 is van MDF dus levert minder risico op.

De JP8 heeft welliswaar gebalanceerde uitgangen maar die heb ik nog nooit gebruikt (geen geschikte kabels). Ik vermoed overigens dat alleen een ground-lift voorziening de aardelus doorbreekt en dus heb ik een DI-box nodig (met groundlift).

Ik ben van plan DI-boxen aan te schaffen en met TRS-jackpluggen te werken. Ik vind het riskant om m'n jp8 via z'n gebalaceerde uitgang op m'n mengpaneel aan te sluiten. Ik ben altijd bang dat ik (of de kids) de phantom-power per ongeluk indruk. Ik neem daarbij aan dat phantom-power alleen op die 3-pinnige ingangen van het mengpaneel komt te staan en niet op de TRS jack-ingangen. Klopt dat (heb een Yama MG16/4 mixer) ?

En als je dan meerdere apparaten via DI wilt aansluiten: neem je dan één multi-DI-box of voor ieder apparaat z'n eigen DI-box ? Nadeel van multi lijkt mij dat je dan weer langere ongebalanceerde kabels hebt vanaf je instrumenten naar die ene centrale DI-box en dus al stoorsignalen mee oppikt. Nadeel van die losse DI-boxen lijkt mij de chaos die dit veroorzaakt.

Omdat ik de phantom-power-knop van het mengpaneel uit wil laten staan denk ik dat ik passieve DI-boxes moet nemen ? Die verlagen het signaalniveau ?

Wel gek overigens dat mijn mengpaneel niet geaard is (heeft adapter met zo'n platte stekker dus zonder randaarde) en dat ik toch een aardelus-probleem heb. Mijn lexicon MPX550 lijkt hiermee te maken te hebben: zodra ik mijn ingangen koppel aan de lexicon (sub-groep) krijg ik die aardebrom. Misschien helpt het a als ik alleen de lexicon mbv een groundlift-voorziening aansluit ?

Moeilijke materie vind ik het.

Normaal gesproken zit het met brom zo:
Geen brom bij goed gebalanceerde aansluitingen.
Weinig brom bij ongebalanceerde aansluitingen.
Weinig brom bij verkeerd gebalanceerde aansluitingen (aansluitingen met het pin 1 probleem)
Veel brom bij ongebalanceerd aan goed gebalanceerd.

De CS-80 en Jupiter-8 hebben, volgens mij, beide ongebalanceerde uitgangen. Deze zouden dus niet moeten brommen op jou mengpaneel. Tenzij je mengpaneel op de juiste manier is gebalanceerd. Dit is in 99% van alle gevallen niet zo, dus erg onwaarschijnlijk maar mogelijk. Als dit het geval is dan moeten alle ongebalanceerde aansluitingen flink brommen.

Als de synths toch goede gebalanceerde uitgangen hebben (de jupiter-8 heeft ze), dan gaan ze brommen als je ze op een verkeerd- of ongebalanceerde ingang worden aangesloten.

Zitten alle spullen op dezelfde groep aangesloten? Dit zou ook voor brom kunnen zorgen.

Je zou ook inderdaad kunnen nakijken of alles wel goed zit aangesloten in de Lexicon. Missschien zit er een draadje los of zo.

Wat je verder kan doen is bij de muziekwinkel vragen of je een DI mag uitproberen. Werkt het dan is het probleem opgelost. Werkt dat allemaal niet, dan zit het probleem bij de synths.

Om te voorkomen dat jij of de huisdieren de phantoom voeding inschakelen kan je de phantoom schakelaar uit je mengpaneel slopen.

Ik hoop dat het helpt.

Even inspelen op dat over die phantoomvoeding (wat eigenlijk wat offtopic is, mijn exuses daarvoor):
weet er iemand of het echt gevaarlijk is (in de zin van er gaat iets kapot) om phantoom voeding aan te schakelen op een kanaal waar dat eigenlijk niet hoort. Deze vraag omdat ik een hier een T-bone microfoon heb die een externe phantoom voeding heeft, maar als ik nu een een tweede condensator wil gebruiken (die de phantoom van het mengpaneel nodig heeft), dan ben is de enigste optie met mijn mengpaneel phantoom voeding op alle kanalen. Is dit iets dodelijk voor de voeding van de T-bone? Of voor synths?
Gegroet

Normaal gesproken kan moderne apparatuur het prima hebben om wat phantoom voeding erbij te krijgen, ook als het dat niet nodig heeft.

Notoire uitzondering is bijv. de Pioneer DJM600 DJ mixert. Zodra je phantoom op die dingen zet is het hele signaal naar de kloten.
Zowiso een :r mixer, dus...

Maar de gemiddelde microfoon bijvoorbeeld zou daar prima tegen moeten kunnen. Bij twijfel: vraag het de fabrikant !

Vroeger waren die werelden helemaal gescheiden, nu met alle huiskamer studio's niet. Professionele spullen waren ontworpen om zo goed mogelijk te presteren, en waren dus goed gebalanceerd om storing te elimineren. Consumenten spullen zijn ontworpen met het prijskaartje in gedachten en dus ongebalanceerd.
Wil je nu deze 2 verschillende type ontwerpen op elkaar aansluiten, dan ontstaat er flinke brom. Di's zijn er om die brom op de enige juiste manier tegen te gaan.

Sorry, Patat Met, maar dit is grote onzin. Er zijn met name in de VS redelijk wat mastering studio's die met ongebalanceerde mixers werken. Ik gebruik in mijn studio een mengtafel die ik met Bert Vermeulen [ontwerper van de Fénix modular] heb ontworpen, die ook ongebalanceerd is. Ik heb geen enkel probleem met brom, terwijl er een grote hoeveelheid randapparatuur op aangesloten is. Aansluiten betreft de audio kabels maar ook de hele stroom-voorziening van je studio.

Een DI-box is wat mij betreft een noodoplossing. Als jer er een gebruikt, gebruik dan geen elektronisch gebalanceerde DI-box, maar één met een goede trafo.

Uitleg

Uitleg

Zou je me kunnen uitleggen wat precies een electronisch gebalanceerde DI is.. en wat het verschil is met een DI met een 'goede trafo'.. ik werk best veel met DI's (meestal in live-situaties).. en ben oprecht geinteresseerd.

Modeling DI's

Modeling DI's

Er bestaan overigens ook DI's met ingebouwde effecten, speaker-simulators etc. De Sansamp en dat rode bakje van Hughes en Kettner (naam effe kwijt) zijn goede voorbeelden.

Re: Modeling DI's

Re: Modeling DI's

Origineel geplaatst door CraZ
Er bestaan overigens ook DI's met ingebouwde effecten, speaker-simulators etc. De Sansamp en dat rode bakje van Hughes en Kettner (naam effe kwijt) zijn goede voorbeelden.

De red box.

Origineel geplaatst door Bigbang
Sorry, Patat Met, maar dit is grote onzin. Er zijn met name in de VS redelijk wat mastering studio's die met ongebalanceerde mixers werken. Ik gebruik in mijn studio een mengtafel die ik met Bert Vermeulen [ontwerper van de Fénix modular] heb ontworpen, die ook ongebalanceerd is. Ik heb geen enkel probleem met brom, terwijl er een grote hoeveelheid randapparatuur op aangesloten is. Aansluiten betreft de audio kabels maar ook de hele stroom-voorziening van je studio.

Een DI-box is wat mij betreft een noodoplossing. Als jer er een gebruikt, gebruik dan geen elektronisch gebalanceerde DI-box, maar één met een goede trafo.

Ah, je bent een aanhanger van de "less is more" theorie. En het is inderdaat zo dat ongebalanceerde ontwerpen, waar natuurlijk de helft aan onderdelen in zitten, meer vervorming geven als gebalanceerde ontwerpen. Dus in dit geval (balans vs. onbalans) is minder onderdelen meer vervorming. De vervorming van ongebalanceerde ontwerpen heeft meer even harmonische in zich dan gebalanceerde ontwerpen, die meer oneven harmonischen produceren. Maar de vervorming van gebalanceerde ontwerpen is altijd een heel stuk lager dan van vergelijkbare ongebalanceerde ontwerpen.
Als je waarheids getrouwe weergave wilt, dan is elke vorm van vervorming natuurlijk ongewenst. En dan hebben gebalanceerde ontwerpen altijd de voorkeur. Wil je wel de erg aangename vervorming van ongebalanceerde ontwerpen, dan ga je die straat in. En dat is wat die mastering studio's hebben gedaan (al of niet bewust). Ik kan dat goed begrijpen want even harmonische vervorming klinkt mooi.
De brom, die er altijd is bij ongebalanceede aansluitingen, kan in een kleine studio met korte aansluitingen binnen de perken gehouden worden (lees vrijwel onhoorbaar zijn). Dit is bij PA/life situaties, waarbij je lange verbindingen gebruikt en er veel electrische storingen zijn, onmogelijk. En dus zie je bij PA/life situaties altijd goed gebalanceerde instalaties. Wil je er een ongebalanceerd keyboard of basgitaar op aansluiten, dan moet je een DI box gebruiken. Doe je dit niet dan hoor je alleen maar brom. Di's zijn dus zeker geen noodoplossing, maar een erg slimme oplossing voor het brom probleem.
De brom ontstaat doordat er een spannings verschil zit tussen de aardes van de apparaten, zet er maar een multimeter op. Er is een spanningsverschil en een verbinding, dus zal er stroom gaan lopen. Doordat bij ongebalanceerde ontwerpen deze stroom door de signaal kabels gaat, word het audio signaal nadelig beinvloed. Bij goed gebalanceerde ontwerpen loopt deze stroom door niet door de signaal kabels en kan dus het audio signaal niet beinvloeden.
Ook komen bij ongebalanceerde verbindingen electrische en magnetische RF storing het audio signaal binnen en word het audio signaal nadelig beinvloed. Bij gebalanceerde verbindingen word electrische RF storing naar aarde afgevoerd en heeft dus geen invloed op het audio signaal. De magnetische RF storing word opgeheven doordat de signaal kabels getwist zijn.

En het is inderdaat zo dat ongebalanceerde ontwerpen, waar natuurlijk de helft aan onderdelen in zitten, meer vervorming geven als gebalanceerde ontwerpen. Dus in dit geval (balans vs. onbalans) is minder onderdelen meer vervorming. De vervorming van ongebalanceerde ontwerpen heeft meer even harmonische in zich dan gebalanceerde ontwerpen, die meer oneven harmonischen produceren. Maar de vervorming van gebalanceerde ontwerpen is altijd een heel stuk lager dan van vergelijkbare ongebalanceerde ontwerpen.

Het spijt me Patat Met, maar je haalt de zaken door elkaar. Lees:

https://www.synthforum.nl/forums/sh...64288&perpage=20&highlight=smear&pagenumber=5

De brom, die er altijd is bij ongebalanceede aansluitingen, kan in een kleine studio met korte aansluitingen binnen de perken gehouden worden (lees vrijwel onhoorbaar zijn).

Het balanceren van apparatuur wordt gedaan om het 'oppakken' van storingen door de verbindingen [middels audio-kabels] tegen te gaan. Het gaat daarbij voornamelijk om ruis.

Brom is een hoorbare oscillatie die meestal ontstaat door inductie van wisselende electromagnetische velden van voedings-transformatoren. Deze brom kan worden geproduceerd door versterkers en luidsprekers en wordt meestal veroorzaakt door een aarde-lus of grote verschillen in impedantie van de verbonden apparaten. Om een aarde-lus op te lossen gebruikt men in de pa-wereld de 'ground-lift' [die vrijwel standaard op een DI-box zit]. En om de impedantie verschillen te voorkomen past men vaak 'star-grounding' toe. Een studio is natuurlijk een veel makkelijker te beheersen omgeving dan een podium waar men met verschillende PA's en instrumenten werkt. Vandaar dat de DI-box in die moeilijk te beheersen omgeving veel wordt toegepast.

Was het toeval dat ik een bus Pringles aan het eten was terwijl ik dit topic doorlas? Ik denk het niet.

Maar ook in kleinere studio's heb je last van ruis en brom, zeker bij de wat minder professionele thuisstudiootjes, dus het is fijn als je in ieder geval de keuze hebt. Als de kabel naar je delay een beetje ruis oppikt dan heeft dat best wel een versterkend effect. Meestal als ik ruis hoor over mijn speakers en ik ga een voor een mijn kanalen muten om te horen welk kanaal er stoort, merk ik vaak dat niet alleen de hoofdschuldige een grote bijdrage levert aan de ruis, maar een heleboel kanalen ook een kleine......

ongebalanceerd vuistregels

ongebalanceerd vuistregels

Een aantal vuistregels voor wanneer je ongebalanceerd werkt, dit geldt vooral voor gitaar maar zeker ook voor keyboards, CD-spelers en andere line signalen.

Een ongebalanceerde kabel bestaat altijd uit minimaal één ader voor het signaal en een mantel voor de massa en afscherming. De mantel moet altijd minimaal de dubbele oppervlakte hebben als de ader, bijvoorbeeld als de signaal ader 0.14 mm is dan moet de mantel minimaal 0.28 mm bedragen. Op deze manier worden eventuele intredende aardlussen en storingen effectief afgevoerd zodat het signaal daar geen hinder van ondervindt. In veel gevallen heb je microfoonkabel tot je beschikking wanneer je kabels maakt voor line signalen. Een kabel met twee aders plus afscherming moet je in dat geval op de volgende manier aansluiten. De positieve signaal ader sluit je aan op de signaal dragende pen, en de negatieve signaalader sluit je samen met de mantel aan op de massa. Op deze manier heb je het beste resultaat en de minste kans op storing.

Zijn de afstanden groter dan 10 meter of is er een hardnekkige aardlus, gebruik dan een passieve DI (transformator) of een actieve DI (op-amp IC). Een actieve DI is over het algemeen goedkoper dan een passieve DI, dit komt omdat een goede audio transformator duurder is dan een printplaatje elektronica. Het nadeel van een actieve DI is dat die voeding nodig heeft.

Tot zover mijn bijdrage aan de discussie.

Het spijt me Patat Met, maar je haalt de zaken door elkaar. Lees:

https://www.synthforum.nl/forums/sh...64288&perpage=20&highlight=smear&pagenumber=5

Een enkelzijdige schakeling heeft altijd meer even harmonische dan de vergelijkbare gebalanceerde schakeling. Dit geld voor alle soorten onderdelen of het nu buizen, transistors, fet's of ic's zijn. De hoeveelheid en soort vervorming is dus zeker niet alleen afhankelijk van de gebruikte onderdelen, maar ook van de soort schakeling.
Ik blijf dus bij mijn standpunten.

Het balanceren van apparatuur wordt gedaan om het 'oppakken' van storingen door de verbindingen [middels audio-kabels] tegen te gaan. Het gaat daarbij voornamelijk om ruis.

Is er een spannings verschil tussen de aardes van 2 apparaten en een verbinding, dan zal er stroom gaan lopen. Alleen bij een goede gebalanceerde verbinding heeft deze stroom geen invloed op het audio signaal. De stroom loopt dan namelijk door de afscherming en niet door de signaalkabels.
Ik blijf nog steeds bij mijn standpunten.

Brom is een hoorbare oscillatie die meestal ontstaat door inductie van wisselende electromagnetische velden van voedings-transformatoren. Deze brom kan worden geproduceerd door versterkers en luidsprekers en wordt meestal veroorzaakt door een aarde-lus of grote verschillen in impedantie van de verbonden apparaten. Om een aarde-lus op te lossen gebruikt men in de pa-wereld de 'ground-lift' [die vrijwel standaard op een DI-box zit.

De gound lift truuk word vaak gebruikt bij verkeerd gebalanceerde instalaties. De aansluitingen zijn dan niet gebalanceerd maar ongebalanceerd. En als je 2 ongebalanceerde apparaten op elkaar aansluit dan heb je weinig storing/brom/ruis, maar het word niet geelimineerd zoals bij goed gebalanceerde verbindingen.
Ik heb een tijdje geleden tekeningen gemaakt van de verschillende 3 situaties. Namelijk: ongebalanceerd, verkeerd gebalanceerd en goed gebalanceerd.
Die kan je hier vinden:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=65884&perpage=20&highlight=aardlus&pagenumber=4
Deze maken (hopelijk) duidelijk hoe het presies zit.

En om de impedantie verschillen te voorkomen past men vaak 'star-grounding' toe. Een studio is natuurlijk een veel makkelijker te beheersen omgeving dan een podium waar men met verschillende PA's en instrumenten werkt. Vandaar dat de DI-box in die moeilijk te beheersen omgeving veel wordt toegepast.

Ster aarde is natuurlijk noodzaak binnen in een apparaat. Dit inderdaad om impedantie verschillen, tussen de ingangs trap de uitgangs trap en het prossesor gedeelte binnen in het apparaat, zo klein mogelijk te houden.
Maar (nogmaals) er zit altijd een spannings verschil tussen de aardes van verschillende apparaten. Ook als je ster aarding buiten de apparaten toepast. Dit komt omdat er altijd weerstand in de aarde verbindingen zit. Er zal dus altijd een stroom gaan lopen, en alleen bij goed gebalanceerde verbindingen heeft deze stroom geen invloed op het audio signaal.

Samengevat: Ik zie geen enkele reden, in jou argumenten, om mijn standpunten te veranderen.

Met vriedelijke groeten
Patat Met

Afhankelijk van de afstand en het optredende potentiaalverschil heb je kans dat er storing optreed. Je moet er altijd voor zorgen dat de aarde aansluiting extreem laagohmig is, dus met een zo klein mogelijke weerstand, door gebruik te maken van goede stekkers en kabels met voldoende doorsnede. Als je dat consequent doet dan heb je bij line signalen geen problemen, ook bij grote afstanden. Dit is een heel ander verhaal bij zwakke signalen zoals microfoon of gitaar, daarom gebruiken we daarvoor gebalanceerde verbindingen en heb je dus een DI box nodig.

Wat betreft optredende harmonischen en dergelijke, die zijn met de huidige stand van de techniek verwaarloosbaar klein. Sterker nog, we willen graag vervorming, vandaar al die voorversterkers, buizen, EQ, etc. Dus graag wel een beetje on-topic blijven allemaal.

De theorie is hier allemaal leuk en aardig, maar zolang je niet op een podium met een heftige PA staat valt het vaak nogal mee met de praktische gevolgen van gebalanceerd / ongebalanceerd en die op elkaar aansluiten. Als je lekker in je home studiootje zit met allerlei beperkingen (achtergrondgeluid, niet-optimale akoestiek, relatief budget-apparatuur), dan heb je ws veel meer ruis en beperkingen door andere oorzaken dan gebalanceerde of niet gebalanceerde kabels. Ik heb zelf wel eens tests gedaan of ik storingen/ruis kon verminderen door gebalanceerd te gaan werken op mijn zolderkamertje, maar merkte dat de storingen daarmee totaal onveranderd bleven bestaan. In bepaalde situaties is het allemaal dus heel nuttig, in andere niet.

Back