schop!
Ik probeer mijn beats inmiddels alweer 6 jaar zo doeltreffend mogelijk te programmeren.
de vraag die steeds blijft terugkomen: welke drumsequencer moet ik nu weer nemen ??? daarom bestond dit topic natuurlijk al, maar ik heb nog niet gevonden wat ik zoek,.
ik word niet goed van al dat omslachtige programmeerwerk.
ik heb gewoon 8 drumnootjes voor bd,sd,rim,clp,hho,hhc,ride,crash. dat is midi C1,D1, etcetc.
die nootjes wil ik op een 16stap 909 achtige grid zetten EN HEEL BELANGRIJK ik wil snel kunnen switchen tussen de verschillende drumnoten. dus van C1 naar D1 naar B1 etc. verder wil ik er automatisering CC's mee opnemen.
vergelijk de machinedrum, die kan dat volgens mij alleen, maar dat werkt het lekkerst met zn eigen interne sounds. ik wil het nu met de airbase doen. de xbase heeft weer minder mogelijkheden maar die kan dat volgens mij ook. hoe dan ook moet ik dan weer gaan orienteren op een nieuwe drumbak, wat qua sound niet noodzakelijk is, en dus niet een realistische optie is.
De CC's wil ik in een pattern mee laten loopen om bijvoorbeeld bij iedere noot een andere sound te krijgen. als ik per 16e noot een paar cc's kan wijzigen is het ook geen probleem. Beetje a la machinedrum eigenlijk, maar dan eentje die anders van part moet wisselen dan met die vervelende draaiknop.
ik heb geprobeerd in chronologische volgorde; elk 1,5 jaar één:
2001: rm1x. die vond ik te omslachtig en toen had ik nog geen dedicated drumdoos (airbase). wel hele goede sequencer
2002: pc ! werkte goed, maar niet dedicated natuurlijk
2003: emu xl7. die had geen fijne 16stap grid en MIDInoten switchen is een regelrechte ramp
2004: elektron machinedrum. hele vette drumseq. fijne grid, maar niet fijn switchen (met op termijn haperend datawiel) en duur.
2005: akai mpc1000. tja... hele gave sampler, maar geen grid, dus ...
2006: korg electribe. tot nu toe nog de beste 16stap seq die ik heb gezien,goed switchen, maar kun je verder geen CC's mee versturen
2007: terug naar rm1x! vind het nog steeds een goede seq, alleen switchen is beetje lastig (maar daar zijn omwegen voor). en de grid mode is niet af.
rs7000 vind ik te duur en komt dicht in de buurt van de rm1x.
Wat betreft het programmeren van de percussietracks:
ik zit te denken om er een korg padkontrol of wat ook bij te nemen zodat ik live mijn beats kan inrammen; maar dan moet ik achteraf gaan splitsen (geen probleem op rm1x). Lijkt me een idee.
Blijft over de manier van parameters per stap verdelen. Dat moet net zo makkelijk kunnen als op de MD, zijn hier evt andere (hardware) tools voor? of kun je (wat ik nog niet weet dan) de rm1x in step modus zetten en dan je knoppen draaien (komt het dan op één step terecht?)
Maar ... misschien is er nog wel een betere sequencer die ik over het hoofd zie?
Daarom zoek ik dus een drumseq die me beetje kan helpen bij het maken van goede variabele beats, dus niet alleen de nootjes maar ook de opties om de klanken binnen een pattern te wijzigen.
TIPS zijn welkom!!