Nut & Noodzaak deel 2: de patchbay

pjeut

Ouwe rot
Ik heb zelf geen audio patchbay, wel een midi patchbay. En zo'n laatste is nog wel te begrijpen som swil je een midi-signaal een andere kant opsturen om een ander apparaat te bereiken, of om sysex-stromen te kunnen geleiden.

Maar bij een audio patchbay heb ik toch vooral het idee: als het goed is , is het toch goed? Met andere woorden; als je maar een mixer hebt met genoeg ingangen (ins, inserts, auxen) en je hebt alle zo verbonden dat het voor jou werkt, dan heb je toch geen patchbay meer nodig.

Natuurlijk kan het zijn dat je alles 'n keer wilt omgooien. Nou dan trek je alles los, en sluit je alles weer opnieuw aan, toch?

Reacties,

Pjeut.

Mogelijke toepassingen van een patchbay:

1. Routing, niet iedereen heeft een vaste configuratie van zijn studio. Vooral bij gebrek aan inputs is een patchbay er praktisch om zo snel en makkelijk i/o te herconfigureren.

2. Sparen van mixer inputs, bij veelvuldig gebruik van jack sockets zul je merken dat deze slechter worden of zelfs gaan falen een betrouwbare verbinding te maken. Het gebruik van een patchpanel spaart je mixer sockets omdat de jacks op de patchbay slijten en niet de jack sockets op je mengtafel.

3. Inserts en inputs op een beter bereikbare plek. Dit is waar ik m'n patchbay voor gebruik, mijn mengtafel heeft alle I/O achterop en dit is door de plaatsing praktisch onbenaderbaar. In combinatie met punt 1 is dit erg lastig en dus heb ik in mijn FX rack een patchbay zitten zodat ik alle connecties die ik regelmatig wijzig (voornamelijk Inserts) daar aangesloten zodat ik snel en makkelijk alles kan inserten wat ik maar wil.

4. Opsplitsen van audio signaal..... Stel je hebt je audio signaal op 2 verschillende plekken nodig (voor bijvoorbeeld een sidechain signaal op een compressor). Hier kun je een patchbay ook prima voor gebruiken (al voldoet een direct out daar natuurlijk ook prima).

Maar onderschat punt 2 zeker niet.......

vroeger dacht ik: koop ik me zo'n groot mogelijke mixer

maar op een dag had ik ook inputs tekort

toen kwam ik tot de conclussie: ik zal altijd inputs tekort hebben :eureka:

dus kocht ik een veel kleinere, handigere mixer, en 2 patchbays..

en nu is alles terug ok :biertje:

Tja ik weet het niet de ene dag wil ik de MicroWave I polyfoon dual patch links en rechts gepand gebruiken, de andere keer vier monofone geluiden. Dan zou ik dus 6 mixer inputs moeten gebruiken voor een synthesizer waar ik in bepaalde gevallen maar een mono geluid uit haal.

Mij lijkt een patchbay dus wel een goede optie.

Origineel geplaatst door rvooh
toen kwam ik tot de conclussie: ik zal altijd inputs tekort hebben :eureka:

:verkoght:

Ze zijn ook ideaal als je mixer geen insert points heeft.

Fuse....

Fuse....

Origineel geplaatst door fuse
:verkoght:

Ze zijn ook ideaal als je mixer geen insert points heeft.

Dat snap ik, en dat brengt mij meteen bij een andere vraag, en dus ok een andere thread uit de "nut en noodzaak"-serie: "wat is het nut van afzonderlijke insert-points"? Heb je dan écht achter elke insertpoint een afzonderlijk apparaat hangen (compressor, fx, etc.); hoeveel randapparaten heb je dan wel niet?

Toch nog maar even geen nieuwe thread....

Groeten,
Pjeut.

Je kan nooit teveel compressors hebben. :D

Het nut van een patchbay:

1) Je hebt minder ingangen nodig op je mixer. Een 40-kanaals mixer is niet goedkoop en aangezien je al je 20 synths niet tegeljikertijd gebruikt kan je met je patchbay selecteren wat je doorstuurt en wat niet en dan ben je met een 16-kanaals mixer + 2 patchbays prima af.

2) Als je een externe filterbank of iets dergelijks heb en je wilt daarna toe kunnen lussen met zo'n drie verschillende apparaten dan houd je die flexibilteit met een patchbay zonder iedere keer kabels achter in je mixer te hoeven prikken.

Oké...

Oké...

[VERPIES-MODE AAN] en hoeveel compressors heb jij dan wel, hèèèè [VERPIESMODE UIT].

Nee, maar even eerlijk, heb jij echt zoveel compressors (of multi-channel compressors) om desegewenst elk kanaal zijn eigen compressie te geven? Persoonlijk heb ik dus alleen maar een insert op de main-out, en daar zit dus een compressor. Maar ik zie steeds vaker "nut en noodzaak" van compressie op afzonderlijke kanalen. En, eigenlijk nog eerder op de afzonderlijke groepen, als je dus een mixer met groepen hebt (ik niet).

En dat brengt me gelijk bij een andere vraag; kun je met behulp van een patchbay groepen/bussen, zoals die van een bv. 24-8-2 mixer, nadoen? Als het al zou kunnen, kost het denk ik veel patchkabels, je hebt hoe dan ook een mixer nodig met direct-outs, en de output kost je dan weer ins op je mixer.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer argumenten pleiten voor een uitgebreide mixer met direct outs, inserts per kanaal, véél auxen en een flink aantal groepen. Dan pas kun je spelen met je geluid.
Patchbays zijn dan voornamelijk handig om alles op je mixer te laten als het is, en alleen de relatief goedkope patchbays aan slijtage-intensieve handelingen bloot te stellen.

Fuse, graag nog even reactie op dat compressor-verhaal.

Groeten.

Hoeveel? Nog niet genoeg. :D

Maar je hebt nog meer zut die je op de insert kan gooien. Effecten, gates, preamps, Exciter, EQ en dat soort spul. Van alles en nog wat om ervoor te zorgen dat je meer kan dan je tafel op dat kanaal.
En met een patchbay kun je veel makkelijker van alles en nog wat heen en weer fietsen.

Oei...

Oei...

...had beter kunnen zeggen: vér-pies mode. Verpiesen lijkt meer op dat je je roede blesseert door te zwqre belasting. Zoals in: verslikken, verstuiken, vergalopperen, vergissen, etc..

Hoe dan ook, genoeg onzin nu.

on topic.

Wat is het gemiddeld aantal compressors (of compressor-kanalen) per forum-lid?

Over de compressors en inserts

Over de compressors en inserts

Ik heb al mijn compressors (2kanaal behringer, 2kanaal alesis, 2kanaal DBX en 2x 4 kanaal Aphex, 14 in totaal dus), voorzien van een insert kabel. Alleen de DBX gaat standaard over de Main-out. Op de stereojack van de instertkabel heb ik aangegeven welke compressor het is, en deze allemaal achter mijn mengert liggen. Zo kan ik heel vlug een compressor over een ander bron gooien. Heb trouwens ook de inserts ook achterop mijn mengert, maar gelukkig bovenaan. Dus dat is bijna altijd goed prikken.

Re: Oei...

Re: Oei...

Origineel geplaatst door pjeut
...had beter kunnen zeggen: vér-pies mode. Verpiesen lijkt meer op dat je je roede blesseert door te zwqre belasting. Zoals in: verslikken, verstuiken, vergalopperen, vergissen, etc..
Ik dacht dat je een onaardig germanisme bedoelde, maar gelukkig is het wat onschuldiger :D

Re: Over de compressors en inserts

Re: Over de compressors en inserts

Origineel geplaatst door Kraan
Ik heb al mijn compressors (2kanaal behringer, 2kanaal alesis, 2kanaal DBX en 2x 4 kanaal Aphex, 14 in totaal dus), voorzien van een insert kabel. Alleen de DBX gaat standaard over de Main-out. Op de stereojack van de instertkabel heb ik aangegeven welke compressor het is, en deze allemaal achter mijn mengert liggen. Zo kan ik heel vlug een compressor over een ander bron gooien. Heb trouwens ook de inserts ook achterop mijn mengert, maar gelukkig bovenaan. Dus dat is bijna altijd goed prikken.

Kijk, daar heb je wat aan. Dus het klopt wat ook fues zegt. Je kunt niet genoeg compressors hebben. Dus, HAMSTEREN !!!

Re: Re: Oei...

Re: Re: Oei...

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
Ik dacht dat je een onaardig germanisme bedoelde, maar gelukkig is het wat onschuldiger :D

Ik ben nooit onaardig in germanismes.
Daar heb ik mijn motherfucking anglicismes al voor.:D :D :D

Ik zit nu eigenlijk al met zoveel kabels dat ik het gebruik van een patchbay voor m'n channel inserts gewoon niet zie zitten. Ook omdat m'n kamer gewoon weer eens te klein is (4*4) en m'n multikabels te zwaar zijn. Voorlopig heb ik m'n compressors op de inserts van m'n bussen zitten. Wat voor multikabels gebruiken jullie hiervoor ?

audiopatchbays zijn aardlus hoeren en ruis monsters .. en ze gaan er bij mij ook gewoon uit .. compressoren gewoon direct op de inserts !! en niks anders ! :duivels:

Origineel geplaatst door MadR
audiopatchbays zijn aardlus hoeren en ruis monsters .. en ze gaan er bij mij ook gewoon uit .. compressoren gewoon direct op de inserts !! en niks anders ! :duivels:

Dat is niet de schuld van de patchbay hoor. Gewoon je compressors goed aarden en niet van die el cheapo audiokabels gebruiken, dan heb je geen last van aardlussen.

1: Je kunt elk gewenst audiosignaal naar elk effect routen
2: Je kunt alle heel makkelijk naar je sampler routen, zonder gebruik te hoeven maken van je sends
3: Je hebt een geheel modulaire setup, erg leuk met alle gear die een audio in hebben.
4: Je kunt elke dag weer andere dingen aansluiten op je te kleine mixer met te weinig inputs.
5: Het ontziet slijtage aan je mixer en de patchbay hangt makkelijk ipv helemaal achter je mixer en gear hoeven kruipen.

Voor mij is het duidelijk, zodra mijn studio er is komt er ook een patchbay (of twee)!

Back