Nut & Noodzaak deel 2: de patchbay

Wat betaal je voor een beetje knappe audio patchbay? Ik hoef geen gouden contacten en diamanten draaiknoppen, maar ik zit niet te wachten op ruis, brom of lekkende signalen. Dus niet top-of-the-line maar ook geen troep zeg maar.

Zie mijn sig voor wat er aan moet hangen (heb er wellicht 2 nodig?), mijn mengtafel heeft 8x mono-in en 2x stereo in, totaal 12 kanalen dus.

Een patchbay kost werkelijk niets, de extra kabels die je nodig hebt die maken de kosten. Maar naar mijn idee is het de investering meer dan waard.

Origineel geplaatst door FrankH
Een patchbay kost werkelijk niets, de extra kabels die je nodig hebt die maken de kosten. Maar naar mijn idee is het de investering meer dan waard.

Je ziet vaak van die patchbay-kabelsets te koop voor 'relatief weinig'
Bijv deze voor 10 euro bij Musikstore.
Zijn die sets een beetje goed, of kan je toch beter voor de 'losse / dure' patchkabels gaan ?
images.php

Ik zou geen

Ik zou geen

stereo nemen.

Re: Ik zou geen

Origineel geplaatst door pjeut
Ik zou mono nemen.

Dat in de eerste plaats, verder is de vraag wat voor kwaliteit kabels je verder gebruikt. De zwakste schakel in de keten maakt je geluid.

Signaal van Apparaat
via kabel
naar Patchbay
door patch kabel
door Patchbay
via kabel met stekkers
naar Mengpaneel

Heb je een fatsoenlijk mengpaneel neem dan de moeite om goede verbindingen te kopen zodat je een goede geluidskwaliteit zult bereiken.

Heb je een Samick of Samson mixer, neem dan voor de rest van je studio ook de meest goedkope bende die je maar kunt vinden.

Wat betreft patchbay's voldoen de meesten wel. Veel gebruikt zijn vertind brons contacten. De beste geluidskwaliteit krijg je echter met verzilverd koper contacten, vaak uitgevoerd in Bantam patch bay's. maar die zijn een heel stuk duurder en het heeft eigelijk alleen maar zin als de rest van je studio ook op die stand is. Dat is dus weggelegd voor de mensen met een SSL of Neve in hun bezit.

Simpel gesteld zijn er dus drie (3) kwaliteitsklassen, laag, gewoon en extreem hoog. Ik zou voor gewoon gaan.

stereo nemen.
Dat is in dit geval toch een kwestie van gebalanceerd vs ongebalanceerd ipv stereo vs mono :confused: Een 'stereo' jack heeft gewoon 3 aders of polen, die precies zo kunnen worden gebruikt als in een xlr kabel.

Ja, dat zeg ik dus. Maar als je patchbay helemaal gebalanceerd is wil je dat toch ook met je patchkabels. En zo niet, dan maakt het toch geen fluit uit of je mono of stereo kabels neemt?

Had het zo'n beetje bedacht, de MIDI-Interface en Patchbay heb ik dus nog niet, momenteel gebruik ik amper MIDI (en wat ik gebruik hotplug of daisychain ik) en verwissel op mijn mixer de plugs als ik ze nodig heb. Onderstaande setup zou daar een eind aan moeten maken:

midisetup.gif

Dus op de Patchbay en de MIDI-interface na heb ik alles al. Denk dat ik ook maar eens een rol kabel en pluggen ga kopen, want als ik die kabels los ga kopen bij de muziekboer kost het me een fortuin. Dan soldeer ik ze liever zelf.

Ik wil meer met MIDI gaan om non-destructive te kunnen editen en ook eens alles op kan slaan ipv alleen maar ruwe audiodata te bewaren en nooit meer terug kunnen vinden hoe ik iets gemaakt heb.

Erg verwarrend dat je midi en audio op 1 schema gebruikt.

ik zou geen stereo nemen.

Dat begrijp ik niet.

De meeste SF-leden maken gebruik van gebalanceerde patchbays als Neutrik NYS-SPP-L / Behringer PX-3000).
Dat één jackplug voor een mono kanaal staat is duidelijk, maar dan heb je nog steeds een gebalanceerde kabel nodig om dit kanaal door te patchen....denk ik dan..... :confused:

Ik zou zeggen dat het onlogisch is om op een gebalanceerde patchbay ongebalanceerde pluggen te gebruiken. Wat SpaceAgentSpiff ook bedoeld.

Wie kan dit ophelderen ? :koffie:

Je kan zowel gebalanceerde als ongebalanceerde pluggen gebruiken op een gebalanceerde patchbay, hangt ook een beetje van je overige gear af. Gebalanceerd zal over het algemeen minder ruis/brom/signaalverlies veroorzaken, zeker over langere afstanden.

Zelf gebruik ik vanwege historische redenen voornamelijk ongebalanceerde verbindingen (altijd ongebalanceerde kabels gekocht, nooit bij nagedacht eigenlijk), en op zich geeft het weinig problemen zolang je je aan de regels houdt (aardlussen voorkomen, niet langs voedingen/stroomdraden trekken, zo kort mogelijk houden, etc.). Maar ideaal is het niet.

Maar je hebt gelijk, in 9 van de 10 gevallen zal het gebruik van 'stereokabels' (TRS) als gebalanceerde kabels beter zijn dan 'monokabels' (TS).

Origineel geplaatst door Napole0n
midisetup.gif

Nap, een paar kleine tips die je in overweging zou kunnen nemen:
1. zet de insert van kanaal 1 op de patchbay op 21,
2. zet de inputs 11 en 12 van het mengpaneel op de patchbay op 11 en 12 en prik de X5DR en M-One XL om,

zo heb je een logische nummering van de kanalen, dit voorkomt een hoop verwarring.

Ga je wel of niet gebalanceerde verbindingen, het antwoord is heel eenvoudig, 95 procent van alle instrumenten / synthesizers is ongebalanceerd, het heeft dus geen zin om gebalanceerd te gaan.

Origineel geplaatst door FrankH
Nap, een paar kleine tips die je in overweging zou kunnen nemen:
1. zet de insert van kanaal 1 op de patchbay op 21,
2. zet de inputs 11 en 12 van het mengpaneel op de patchbay op 11 en 12 en prik de X5DR en M-One XL om,

zo heb je een logische nummering van de kanalen, dit voorkomt een hoop verwarring.

Hmm, dat zijn wel goede tips, bedankt!

Hoi, nog even een andere vraag...

Hoi, nog even een andere vraag...

Origineel geplaatst door Napole0n
Hmm, dat zijn wel goede tips, bedankt!

...ten aanzien van jouw schema. Volgens mij heeft die Spirit Folio inserts per kanaal. Doe je daar ook nog wat mee?
en waar gebruik je eigenlijk je RM1x voor? Is dat je MIDI-master, of wordt de MIDI door je computer aangestuurd?

Groeten,
Pjeut.

Re: Hoi, nog even een andere vraag...

Re: Hoi, nog even een andere vraag...

...ten aanzien van jouw schema. Volgens mij heeft die Spirit Folio inserts per kanaal. Doe je daar ook nog wat mee?
en waar gebruik je eigenlijk je RM1x voor? Is dat je MIDI-master, of wordt de MIDI door je computer aangestuurd?

Groeten,
Pjeut.

Spirit Folio heeft inderdaad inserts per kanaal, maar op dit moment gebruik ik die niet, heb alleen een compressor op de master insert staan.

De RM1x gebruik ik op dit moment voornamelijk om de Airbase mee aan te sturen; de percussietracks maak ik op de RM1x, en de Airbase speelt ze af. Soms gebruik ik de RM1x ook om bas/arplijntjes mee op de AN1x te laten afspelen.

De PC gebruik ik op dit moment alleen om op te nemen, maar ik wil meer met sequencing en librarianfuncties gaan doen omdat ik mijn huidige manier van werken (live samples inspelen of korte loops met de RM1x opnemen) te beperkt vind.

In principe zou mijn oude manier van werken dan nog steeds mogelijk zijn (dmv Midi patching Masterkeyboard of RM1x een ander apparaat aan laten sturen, MIDI notes/control changes en/of audio opnemen in sequencer/audioprog. En daarnaast op de gebruikelijke manier sequencen. Uiteindelijk per track een eigen spoor opnemen, en dit afmixen in de PC.

I love it....

I love it....

...........een setup met de RM1x als MIDI-ziel. Ik heb zelf ook een setup met een RM1x als centrum. Ik neem op op twee harddisk-recorders en mix af af naar een oude Philips DCC-recorder. Maar dat is ook door opportuniteit ingegeven. Ik heb door scheidingsperikelen momenteel alleen een oude Pentium II als computer, en da's niet geschikt voor noch sequencing als opnemen.

Mijn MIDI-patching is wel goed voor mekaar, maar audio-patching is iets waar ik me 'ns meer in moet verdiepen. Mijn groei ligt in de aanschaf van in ieder gevaal zo'n acht kanalen limiting/compressing en een mixer met separate inserts.

Zelf dacht ik bij dit laatste aan een Spirit RackPack, maar de folio is natuurlijk ook veelgebruikt. Weet iemand welke van de twee echt meer een opname-apparaat dan een life-mixer is?

Groeten,
Pjeut.

Bijna goed........

Bijna goed........

.....moet natuurlijk zijn; racpac.

De racpac ziet er wat beter uit omdat hij direct-outs heeft en 4 bussen. De simpeler folio (en ik doel hier maar even op de folio F1) heeft dat niet (al heeft de folio sx ook direct-outs). Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een spirit studio. Dat is een 8bus inline tafel in 16, 24 of 32 kanaals uitvoering. Hangt wel af van je budget natuurlijk.

Geupdate met de tips:

midisetup2.gif

Heb inmiddels het spul besteld afgelopen maandag bij MusicStore, hopelijk dat het morgen geleverd wordt...

Back